Innrømmer at han er usikker på om han får kjøre neste asfaltløp

Andreas Mikkelsen vil komme seg tilbake til grus så fort som mulig. Og det er ikke sikkert det blir mer asfalt på ham denne sesongen.

Publisert

Gjennomgangsmelodien har begynt å bli velkjent. Andreas Mikkelsen sliter fortsatt på asfalt med Hyundai, der asfalt-CVen hans med andre biler er mer lystig lesing. Rally Tyskland endte kanskje som forventet, innerst inne, men langt fra hva forhåpningene skulle tilsi. En sjetteplass er imidlertid gode poeng på en ellers dårlig helg.

Andreas Mikkelen etter Rally Tyskland. (Foto Helena El Mokni Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Gjennomgangsmelodien har begynt å bli velkjent. Andreas Mikkelsen sliter fortsatt på asfalt med Hyundai, der asfalt-CVen hans med andre biler er mer lystig lesing. Rally Tyskland endte kanskje som forventet, innerst inne, men langt fra hva forhåpningene skulle tilsi. En sjetteplass er imidlertid gode poeng på en ellers dårlig helg.

Før løpet var Mikkelsen klokkerklar i troen på at alt lå til rette for at Rally Tyskland, et løp han ble nummer to som stand-in-fører for Citroën i 2017, skulle bli en positiv opplevelse på asfalt som Hyundai-fører.

LES OGSÅ: Derfor er Andreas fortsatt frustrert bak Hyundai-rattet på asfalt

Hadde høye forhåpninger etter test

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

I stedet gikk uttalelsene fra etappene på «repeat» slik vi har hørt det før, hvordan han primært sliter med styringen og bremseteknikken på asfalt med Hyundai. Et problem verken Dani Sordo eller Thierry Neuville ser ut til å ha ettersom de er med og kjemper om topptider, mens Andreas Mikkelsens for det meste lå på syvende- til niendetider - med en snittplassering per etappe på 7,73.

– En veldig frustrerende helg. Vi hadde store forhåpninger da det føltes veldig greit på test. Klart, vi hadde fortsatt litt understyring, men på en testvei så klarer man alltid å justere seg inn litt automatisk. Når vi kom på nye veier, så var det vanskelig å få bilen til å «turne» inn, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Han har imidlertid forståelse for at det ikke nødvendigvis er noe fundamentalt galt med bilen i seg selv når han ser hvilke tider teamkompisene sine setter, og at det er primært hans måte å kjøre bil på som går på akkord med bilens konstruksjon og oppsett - noe han også har forklart flere ganger tidligere.

– Jeg hadde håpet å kjempe i toppen, men det var rett og slett ikke mulig. Eller, det er jo mulig, men jeg fikk det i hvert fall ikke til. Så jeg gleder meg bare til å komme tilbake til neste grusløp, innrømmer 30-åringen.

Neste grusløp er Rally Tyrkia i midten av september. I oktober skal neste asfaltløp, Rally Spania kjøres, samme løp som han tok sin første av foreløpig tre enkeltseiere i Rally-VM da han tilbake i 2015 stod på toppen av pallen etter at Sebastien Ogier kjørte av på siste etappe. Dog forstår Mikkelsen at han kanskje ikke sitter på de beste oddsene til å få kjøre dette løpet, med tanke på at han ble vraket til Rally Korsika og at resultatene i Tyskland ikke var like overbevisende som Neuvilles og Sordos innsats.

Klarer ikke endre kjørestilen

Andreas Mikkelsen og hans daværende kartleser Ola Fløene etter deres første seier i Rally Spania i 2015. Fire år senere innrømmer Andreas Mikkelsen at han ikke er sikker på om han får kjøre dette løpet. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Han ser at teamet sitter på andre førere som på papiret har andre forutsetninger for å sanke flere poeng på teamet enn hva han foreløpig er i stand til på asfalt. Rally Spania kjøres som kjent med én dag på grus og to dager på asfalt.

– Hva teamet gjør, det aner jeg ikke, med tanke på asfalt. Men klart - Loeb vant der i fjor, og Sordo hadde et bra løp nå. Så gudene vet…, sukker Mikkelsen, og erkjenner videre:

– Så lenge det ikke blir noen nye oppdateringer, så er det vanskelig for meg på asfalt. Så får vi se hva teamet gjør. Det handler bare for meg å bite tennene sammen og jobbe så hardt jeg klarer, selv om det er vanskelig å endre på en kjørestil man har hatt i 10 år, sier Hyundai-føreren.

Tidligere har Mikkelsen konstatert at hans grunnfilosofi, basert på erfaringene og resultatene fra andre biler han har kjørt, på ingen måte vil påvirke hvordan Neuville og Sordo får til å håndtere bilen. Han er fortsatt helt sikker på at det finnes tekniske løsninger som får alle fornøyde.

– Jeg er helt sikker på at vi kan få den bedre, også for de andre gutta. Det handler om å kunne kjøre bilen «gjennom rattet» og ikke «med chassiset», på en måte, der man må bruke hele bilen for for å få den til å svinge. Jeg mener det skal skje med rattet. Mer er det egentlig ikke å si, avslutter Mikkelsen.

Powered by Labrador CMS