Innrømmer at han er for feig etter at godfølelsen forsvant umiddelbart
Han fant et godt oppsett etter shakedown torsdag. Fredag var Andreas Mikkelsen tilbake til uvennskapet med bilen - igjen.
Vi har hørt det en rekke ganger i år. Oppsettet utvikles på shakedown, man sitter igjen med en godfølelse, og når alvoret starter dagen etter så svikter alt igjen.
Hjelpesløst ble Andreas Mikkelsen liggende bredt og «ukontrollert» når han ville gi gass på de første etappene fredag. Det medførte et massivt tidstap, som har endt med svakeste posisjon av de fullførte WRC-bilene, og desidert svakeste Hyundai i feltet.
Senterdiff-problemer
– Etappene før service var vanskelige. Mens vi har testet på tørt, var vi nå på ordentlig våte, gjørmete og forferdelige veier, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.
– Etter shakedown fant du et godt oppsett og hadde godfølelsen inne. Hvorfor er ting nå blitt annerledes?
– Senterdifferensialen vi har kjørt med har ikke fungert i det hele tatt. Den gjorde vi om etter service, og da funket den mye bedre. Da kunne jeg i hvert fall stole på bilen, slår Mikkelsen fast.
Han er nede på en niendeplass, mens Mads Østberg er beste nordmann, dog bare på en åttendeplass med snaue 16 sekunder opp til sin egen landsmann.
Selv om følelsen ble bedre etter service, så var tidene fortsatt blant de svakeste av WRC-gutta. En posisjon Mikkelsen overhodet ikke er komfortabel eller fornøyd med å være i.
– Vi er fortsatt ikke «på pace». Jeg må kjøre mer på grensene. Jeg er nok for forsiktig i noen kombinasjoner som man kan ta i mer, sier Mikkelsen.
Tidlig på veien = god startposisjon
Han er ett minutt og 24 sekunder bak ledende Ott Tänak, som nok en gang kjører maktdemonstrasjonen han har vist en rekke ganger denne sesongen. Estlenderen ligger 28,8 sekunder foran tittelfavoritt Thierry Neuville med Jari-Matti Latvala ytterligere to sekunder bak.
I morgen snus startfeltet motsatt fra fredagens resultatliste. Normalt er det en ulempe å starte først på grus. I Wales er situasjonen litt annerledes ettersom veiene ofte blir mer gjørmete og mer glatte utover i feltet. Dette kan også ha en naturlig forklaring til nordmennene presterer svakere enn forventet da de har startet lengre bak.
– Nå skal vi være tidlig ute på veien, og det er en god startposisjon. Alt ligger til rette for at vi kan kjøre oss oppover, sier Mikkelsen optimistisk.
Svak åpning av Veiby
Ole Christian Veiby har hatt en småtrøblete åpning i sin nye Citroën C3 R5, og er nede på en åttendeplass i WRC 2, i underkant av fire minutter bak en suveren Kalle Rovanperä som leder med et forsprang på 58,6 sekunder til Pontus Tidemand.
– Det har vært en utfordrende første dag i den nye bilen med punkteringer på morgenen og vi har overhodet ikke hatt farten vi ønsker. La oss se hva vi får til i morgen, skriver Veiby på sine Facebook-sider.