Ingen automatikk i at R4-kategorien innføres i Norge

Ny klasse i rally holdes foreløpig på vent i Norge, selv om den internasjonalt skal lanseres nærmere sommeren.

Publisert

Det er blitt klart at Det internasjonale bilsportforbundet, FIA, har åpnet opp for et nytt R4-reglement, og motorselskapet ORECA har fått eneretten til å levere det såkalte R4-kitet som skal passe så å si hvilken som helst bil.

Det er blitt klart at Det internasjonale bilsportforbundet, FIA, har åpnet opp for et nytt R4-reglement, og motorselskapet ORECA har fått eneretten til å levere det såkalte R4-kitet som skal passe så å si hvilken som helst bil.

Det gamle R4-begrepet er faset ut, og skal nå bestå av 1,6-liters turbomotorer og firehjulsdrift. Som det framgår av navnet skal denne klassen ligge et sted mellom R3 og R5, både i ytelse og kostnad. Og forskjellen igjen fra R5 er at dette kitet kan puttes inn i et bredt utvalg av biler, og dette er ment som en klasse for nasjonale og regionale mesterskap.

ORECA forteller at dette skal lanseres allerede til sommeren. R4-kitet kan sammenliknes på mange måter det som er blitt gjort med det såkalte Maxi Rally-kitet i Argentina, der en hel del serieproduserte gatebiler som ikke er tradisjonelt FIA-homologert likevel kan kjøres med 1,6-liters turbomotor og firehjulsdrift.

Like vilkår

– Hensikten er å skape et nytt og rimeligere alternativ innenfor rallypyramiden, og samtidig tilby deltakerne en bil med høyt nivå på sikkerheten. Det er viktig at driftskostnadene er lave, og for deltakeren så er det ingen utviklingskostnader. Alle spesifikasjonene på en R4-bil vil bli identiske, noe som gjør at man kan konkurrere på like vilkår i denne klassen, sier teknisk sjef i FIA, Bernard Niclot i en pressemelding.

Her hjemme i Norge betyr det likevel ikke at innføringen av klassen samkjøres med når FIA gir dette grønt lys.

– Jeg har ikke sett noe tydelig regelverk på dette enda. Så foreløpig er det uklart for oss, sier teknisk sjef i Norges Bilsportforbund (NBF), Jan Egil Jenssen, til Parc Fermé.

Cirka én million kroner

Han avskriver ikke klassen, men vil ikke garantere for den her hjemme i Norge.

– For å være diplomatisk, så må jeg bare si at det ikke ligger noen automatikk i at dette innføres her. Mulig det er dyrt nok når det prismessig skal ligge mellom R3 og R5, slik jeg har forstått det. Men finnes det en fornuftig løsning på økonomi, sikkerhet og slikt, så klart det kan være mulig, sier Jenssen.

Parc Fermé anslår at prislappen vil ligge et sted rundt én million kroner, hvis man tar utgangspunkt i hva en R3- og R5-bil koster.

Foto: Simen Næss Hagen

Det norske rallymiljøet har ikke lagt skjul på sin skepsis og bekymring for utviklingen av norsk rallysport, med et stadig synkende antall på deltakerlistene, parallelt med økonomi er årsaken til at færre kjører rally en tidligere.

Jobber med ny økonomiklasse

Derfor er også Jenssen veldig tydelig på at økonomi har mye å si når NBF eventuelt skal åpne opp for nye biler og klasser. Og fordi han etterlyser mer informasjon rundt regelverket til R4-kitet, noe han skal få senere i februar, så avventer han å klippe snora for den nye klassen. For Jenssen deler bekymringen vedrørende at rally er blitt mer kostbart enn det allerede har vært.

– Lista må være lavere for å komme i gang. Rally er dyrt nok, særlig nå, fastslår han.

For bilsportforbundet jobber i stedet med et nytt reglement som gjenspeiler mye av svenskenes Gruppe E-klasse. Tanken er n standard økonomiklasse med et beredere utvalg enn vi eksempelvis ser i Volvo Original, som er klassen for utrimmede Volvoer.

– Det stemmer at det er noe vi jobber med, og prinsippet er å bruke biler som Volvo Original, men også med andre merker. Målsetningen må som sagt være å få inngangsbilletten til rally billigere.

Powered by Labrador CMS