Ikke overrasket om Johan blir beste R5-sjåfør i Rally Sweden

Mads Østberg vil aller helst være best i klassen. Skulle hann bli slått av en rallycrossfører, så er imidlertid det helt greit.

Publisert

I alle fall når rallycrossføreren det er snakk om heter Johan Kristoffersson, og uavhengig av sitt eget vinnerinstinkt, så erkjenner Østberg at han kan komme til kort mot flere i helgen.

Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen)

I alle fall når rallycrossføreren det er snakk om heter Johan Kristoffersson, og uavhengig av sitt eget vinnerinstinkt, så erkjenner Østberg at han kan komme til kort mot flere i helgen.

Deriblant den svenske verdensmesteren som klinte til med bestetid på shakedown blant samtlige R5-biler.

– Han er vel det mest utrolige jeg har sett av noen førere noen gang. Han er en god sjåfør, og kjøreteknisk slår han nok oss alle sammen. Når jeg ser han kjører rallycross, så er det bare helt utrolig det han får til, sier Mads Østberg til Parc Fermé mens han venter på Karlstad-etappen torsdag kveld.

Tror på fem vinnerkandidater

Det er viden kjent at Østbergs prosjekt for Citroën er krevende, men dog ventet at han ikke vil være spesielt komfortabel med bilen under helgens VM-runde i Norge og Sverige. Når han skal vurdere vinnerkandidater, så vil han dog inkludere seg selv.

Og Johan Kristoffersson.

– Ja, selvfølgelig er Johan en av de fem jeg tror an kjempe om seier. De andre er Rovanperä (Kalle, journ.anm), Veiby (Ole Christian, journ.anm.), meg og - ja, de finnene i Skoda kan jeg for lite om, men de kjører bra og Skoda fungerer bra her, sier Østberg.

Når han først skryter av Kristoffersson, så vil han også understreke at han ikke er overrasket over at han satte bestetid på shakedown blant samtlige WRC 2 og WRC 2 Pro-førere.

– Bakgrunnen hans gjør at han gjør sånne ting. En kort etappe, hvor det er grep og det handler in å finne detaljer. Da er han en storfavoritt. Jeg er ikke overrasket, sier Østberg.

Vil kompensere med erfaring

Mads Østberg og Torstein Eriksen under shakedown torsdag. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Siden testingen med Citroën fant sted har han vært totalt åpen og ærlig på at dette er et prosjekt som er krevende, vanskelig og krever tålmodighet. Han er heller ikke beskjeden med å dra fram alle utfordringene og probleme de har i forhold å få bilen slik Østberg ønsker.

– Jeg stiller med alle de svakeste kortene som er mulig. Med unntak av én ting. Erfaring. Det knuser jeg dem. Så jeg må kompensere så godt det lar seg gjøre, sier han.

– Bilen er fortsatt for stiv?

– For å si det sånn, mellom kjøringen så var det vel nærmest sånn at vi måtte slå bilen med slegge for å få til de justeringene vi skulle ha. Bilen er mykere, men det er fortsatt mye grunnleggende som vi må gjøre om på. Men det var ventet at vi ikke rakk det før dette løpet. Vi har klart å få mer grep i bilen, men det har gått utover kjøreegenskapene. Så jeg får en mye større utfordring som sjåfør, konstaterer Østberg. 

Forresten - om du stusser over at Østberg bærer logoen til Abu Dhabi på kjøredressen, selskapet som trakk seg fra Citroën Racing og var en indirekte årsak til at Østberg ikke fikk fortsette med WRC-bil, så har han følgende forklaring:

– Jo, det er så enkelt som at jeg ikke har fått ny kjøredress enda, og det er Citroën som må ordne det. Samtidig er det ikke lov å teipe over på kjøredressen, så da må det bare bli slik, sier nordmannen.

Powered by Labrador CMS