Hyundai-sjefen: – Jeg foretrekker å se Andreas virkelig gi full gass

Marerittåret 2018 ble forlenget til en ny nedtur i årets første VM-løp. Men Andreas Mikkelsens nye teamsjef Andrea Adamo gir nordmannen klapp på skuldra.

Publisert

Rally Monte-Carlo for en drøy uke siden så meget lovende ut for Andreas Mikkelsen, som kjempet om tredjeplassen etter første dag av løpet. Så krasjer han seg ut av løpet tidlig på lørdagen, og får heller ikke restartet løpet etter særegne Rally Monte-Carlo-regler.

Andrea Adamo, teamsjef i Hyundai. (Foto: Simen Næss Hagen)

Rally Monte-Carlo for en drøy uke siden så meget lovende ut for Andreas Mikkelsen, som kjempet om tredjeplassen etter første dag av løpet. Så krasjer han seg ut av løpet tidlig på lørdagen, og får heller ikke restartet løpet etter særegne Rally Monte-Carlo-regler.

Dermed åpnet Mikkelsen sesongen med null poeng, i en sesong hvor han har særdeles lite råd til å gjøre feil da han er på utgående kontrakt i Hyundai og hadde en elendig 2018-sesong.

– Trygg på framtiden hans

Da var kanskje timingen for å kjøre av helt på egenhånd av det ugunstige slaget. Selv kunne Mikkelsen fortelle til Parc Fermé at han fikk full støtte innad i teamet. Og nå har vi fått en ytterligere kommentar fra teamet selv, anført av teamsjef Andrea Adamo, som i år har tatt over roret etter Michel Nandan.

– Først og fremst gjorde Andreas et fantastisk løp. Å kjempe om pallen i et så tøft løp er veldig bra gjort. Så helt ærlig er jeg ikke bekymret for ham. Jeg er veldig trygg på framtiden hans. Så lenge du kjemper for en topplassering, så kan slike ting som dette skje. Jeg foretrekker å se Andreas virkelig gi full gass, enn at han gjør denne type feil mye lengre bak på resultatlista. Slike ting som dette skjer jo alle, sier teamsjef Adamo til Parc Fermé.

Mikkelsen har gjennom hele fjoråret klaget på at bilen har vært vanskelig, og på kanten til umulig for ham, å kjøre på asfalt. Selv om førere som Thierry Neuville og Dani Sordo har levert noe bedre enn Mikkelsen på fast underlag, er det hevet over enhver tvil at teamet som sådan har utfordringer på asfalt sammenliknet med andre team.

Får full støtte

Hvorvidt 2019 kan bli en ny vanskelig sesong for Andreas om de ikke får bukt med asfaltutfordringene, det bruker ikke Adamo mye energi på.

– Jeg tenker helt ærlig at vi skal være rolige med tanke på Andreas. Han har vår fulle støtte og han har et enormt potensial. Det er ikke noe mer annet å forvente fra ham annet enn at han er en toppfører og vi forventer at han gjør sitt beste, sier han.

https://parcferme.no/rally/derfor-vil-ikke-andreas-sprette-asfalt-sjampisen-riktig-enda/

Klar for flere utfordringer

Også Sebastien Loeb ble i Rally Monte-Carlo et bevis på at bilen mangler litt til de beste på asfalt, ettersom han ikke hang med i toppen på samme måte som han har gjort tidligere. Blant annet som i Spania, der han i kun sitt tredje løp for året gikk hen og vant for Citroën, som er kjent for å bygge god asfaltbil.

Men Hyundais teamsjef er klar over utfordringene de selv på asfalt, som han mener de nå tar meget seriøst på alvor.

– Ja, hør her nå. Jeg er ikke bekymret i det hele tatt, sier Adamo på energisk og karismatisk vis.

– Vi jobber med det, og det vi så i Monte-Carlo var en god start på noe.

– Hvordan er magefølelsen din med tanke på videre utvikling denne sesongen?

– La meg si det sånn, følelsen min er at vi har mye å gjøre. Mye å fokusere på. Jeg føler meg ganske opptatt. Alle sesonger har sine utfordringer, men min sesong handler om at det blir en travel sesong, sier Adamo.

Skeptisk til rallycross for Loeb

Sebastien Loeb og Andrea Adamo fra Rally Monte-Carlo. (Foto: Helena El Mokni/Hyundai Motorsport GmbH)

Det å ha fått Sebastien Loeb i stallen er naturlig nok en stor fjær i hatten for dem, men Adamo er ikke spesielt interessert i å gjøre noen vurderinger i hvordan Loeb kan sette sitt preg - og da spesielt på asfalt. 

– For å si det sånn, så trenger jeg ikke utforske han noe mer. Han er Sebastien Loeb. Vi er selvfølgelig glade for å ha ham i teamet, og han har sikkert noen ideer å komme med til oss, sier Adamo.

Han er heller ikke spesielt interessert i å spekulere i hvorvidt Loeb kan få innpass til å kjøre for Hyundai-teamet til Marcus Grönholm i Rallycross-VM, noe det er blitt spekulert i etter at Grönholm avslørte overfor Parc Fermé at de bygger en tredje rallycrossbil i omtrent samme moment som Loebs Hyundai-kontrakt ble kjent.

– Vi har ingen link til rallycross-teamet hans, og jeg kan ikke se helt hvordan Sebastian skal kunne kjøre noe for dem i år.

– Men dersom Loeb selv ytrer et ønske om å kjøre rallycross med Hyundai som bilmerke?

– Én ting er hva han ønsker, og en annen ting er hva han kan gjøre. Men det finnes for så vidt allerede en James Bond-film som heter «Never Say Never Again», så vi får vel se, da, sier han.

Powered by Labrador CMS