Hver femte bil i Rally-NM har en kvinnelig kartleser

DEL
Foto: Simen Næss Hagen

Man må ikke være gutt for å ha baller nok til å sitte på gjennom krevende norske rallyveier.

Rally er en av få sportsgrener hvor kjønn ikke deles inn i egne klasser. Og at jenter er oftere å se i høyrestolen, enn bak rattet, det er relativt gamle nyheter. Men hvor mange er det av dem egentlig?

Parc Fermé har tatt en kikk på startlistene i de tre første NM-rundene denne sesongen, og jentene glimrer absolutt ikke med sitt fravær i en relativt mannsdominert sportsgren å regne.

Fordelt på Sigdalsrally, Rally Finnskog og Numedalsrally, har 247 ekvipasjer vært påmeldt, medberegnet gjentakende deltakelser. Fordelt på disse 247 ekvipasjene, har 49 biler inneholdt en kvinne – to førere og 47 kartlesere. Antall jenter isolert sett

Det betyr at hver femte rallybil, sånn røflig beregnet, har en kvinne spent fast i sekspunkten. Antall unike jenter er 27. Sju av disse har kjørt alle tre NM-løpene, 13 har kjørt to av dem.

Av rallyførerne er det kun Camilla Antonsen og Thea Turvoll Lien som representerer det kvinnelige kjønn i NM-rundene så langt.

- ANNONSE -

LES OGSÅ: Dette er noen av verdens raskeste kvinner

Flere leser for kjæresten

Hvorfor det nettopp er notene som tiltrekker jentene inn til rallysporten, er verken dokumentert eller konkludert med noe spesifikt. Men Parc Fermé ville sjekke med noen av våre profilerte kvinnelige kartlesere om hvilke tanker de har rundt dette.

– Jeg tror mange jenter kanskje tror det er vanskelig å kjøre fort, eller at de ikke klarer å kjøre like fort som gutta. Men de syns det er gøy med rally, og da er det «enklere» å velge å være kartleser. Men det betyr ikke at det er noen enkel jobb, det krever vel så mye mot, om ikke enda mer, sier Veronica Engan, som i år hjelper Petter Solbergs sønn Oliver som kartleser i det latviske juniormesterskapet.

Foto: Simen Næss Hagen Engan har også en annen teori knyttet til at jenta plasseres i høyrestolen.

– Da jeg var på en samling med norske kartleser-jenter i fjor høst, merket jeg at de fleste hadde startet som kartlesere fordi kjæresten kjører rally, og det kan også være en grunn til at vi ser så mange jenter i NM nå, sier Engan.

Parc Fermé kan også underbygge at flere av ekvipasjene i fant på startlistene viser seg å være kjærestepar på privaten.

Ble kartleser for lillebror

Lena Lysen begynte som kartleser blant annet etter at lillebror Mats la sin aktive rallycrosskarriere på is. Etter å ha kjørt fast for blant annet Thor-Gunnar Hagen og Erik Offerdal, var Lena førtevalget da lillebror selv valgte rallyveien.

I motorsport, og spesielt kartlesing, ser ikke Lysen noen annen grunn til at gutter og jenter stiller med like forutsetninger. Men, det er i alle fall ingen direkte ulempe å være jente, tror hun.

Foto: Simen Næss Hagen – Vi er jo ofte vant til, og lært opp til, å være strukturerte og organiserte på en litt annen måte enn gutter. Og det er en ting vi drar nytte av, tror jeg, sier Lysen, som samtidig tror at flere jenter inne nødvendigvis har den samme indre drivkraften til å stable sammen en rallysatsing som sjåfør.

– Jeg tror det sånn sett er lettere å bli kartleser, da det krever mindre penger og styr. Jeg tror mange også blir det litt på «slump», og ikke at det er sånn veldig planlagt, sier hun.

- ANNONSE -

Ønsker flere jente-sjåfører

Anders Kjærs kartleser, Gøril N. Undebakke, er klar på at hun aldri har hatt lyst til å prøve rally selv, men ser ingen grunn til at alle jenter skal føle det den veien.

Foto: Simen Næss Hagen – Det er absolutt ingenting som burde hindre flere jenter i å prøve seg. Rally er jo en av få sporter der gutter og jenter kan konkurrere sammen og ha like forutsetninger, sier Undebakke til Parc Fermé, som i samme åndedrag retter en god klapp på skuldra til alle rallygutta.

– De skal ha for at de har oss veldig godt i mot, er inkluderende og behandler oss akkurat som de skal: på lik linje med gutta!

For ordens skyld; Petter Solbergs kone, Pernilla, ble norgesmester i Gruppe N i 2000. Sånn til inspirasjon og slikt.