DEL
Foto: Red Bull Content Pool
Foto: Red Bull Content Pool

Skjev start på sesongen for fabrikken det kanskje er knyttet aller størst forventninger til i år.

For den franske bilfabrikanten har vært med å knuse en haug med rekorder siden inntoget for fullt fra 1999, da i deres velkjente Xsara F2 KitCar. Siden er det blitt 96 enkeltseire, og en rekord med 38 pallplasser på rad. Sebastien Loeb rakk også å vinne hele 78 løp med Citroën gjennom sine ni VM-titler, en rekord som antakeligvis forblir med gullskrift i historiebøkene i all overskuelig framtid.

LES OGSÅ: Slik blir hverdagen med nytt team, ny bil og ny familie

Så har det gått noe nedover etter Loebs exit i 2013, og vi har ikke sett på Citroën som den gjeveste rallyprodusenten etter at Volkswagen tok hele kaka og litt til. Men da de droppet ut storsatsingen i fjor for å stille best mulig rustet til årets sesong, med større test- og utviklingsbudsjett enn de andre konkurrentene, så kan vi si at 2017 så absolutt kunne åpnet annerledes.

Riktignok er det tidlig på året og mange løp igjen, vi har knapt passert én måned og Citroën skal selvfølgelig ikke gravlegges. Men det er ikke til å stikke under en stol på at vi lurer litt på hva som skjer bak de røde lastebilene og teltene den kommende tiden.

LES OGSÅ: Har du fått med deg disse regelendringene i årets rally-VM?

- ANNONSE -

Rally Monte Carlo ble en fiasko, der beste Citroën ble en 2016-bil, signert den drivende dyktige iren Craig Breen. Verken Kris Meeke eller Stephane Lefebvre leverte til forventningene, ei eller deres nye C3 WRC. Barnesykdommer er ikke uvanlige tilfeller i Rally Monte Carlo når nye biler får deres jomfruturer i WRC-sammenheng, men av alle 2017-biler er det naturlig å tenke at C3en burde hatt det beste immunforsvaret tatt testing og budsjetter i betraktning.

Foto: RallyOfficialPage/Facebook
Foto: RallyOfficialPage/Facebook

Oppladningen til Rally Sweden kunne vel heller ikke endt verre enn at deres ubestridte førstefører Kris Meeke presterte å legge bilen på taket under test få dager før årets andre VM-runde flagges igang. Om det skyldes konsentrasjonsvikt, eller et desperat forsøk på finne optimal fart og oppsett, vites foreløpig ikke, og det er vanskelig å si utifra bildene hvor skadet bilen ble.

For Parc Fermé kjenner ikke til omstendighetene rundt avkjøringen, men vi kan anta at Citroën gjerne skulle hatt andre ting å tenke på enn å rette opp bil og nullstille fokuset før årets første og eneste runde med snø og brøytekanter.

Vi ønsker Citroën god bedring og håper at den nye C3en kommer seg og tar årets WRC-nivå til nye høyder.

LES OGSÅ: Fem klipp som gjør det umulig å mislike Marcus Grönholm