Historisk rally vil vokse mer og mer – slik fungerer klassen her i Norge


DEL
Ole Kristian Stenslet fra Aurskog-Høland Rally 2016. (Foto: Simen Næss Hagen)

Han hadde ikke rukket å bikke 40 år før han likevel falt pladask for historisk rally. Ole Kristian Stenslet melder om spennende tider i møte for rennessansen av eldre rallybiler – og førere.

– Folk kjøper den bilen de har lyst til å kjøre og vise fram, og ikke nødvendigvis den bilen de skal vinne med, sier Ole Kristian Stenslet.

Det er snart duket for det årlige møtet for Historisk Rally Norge, interessegruppa som ble opprettet for å verne om klassen som vokser egentlig over hele verden. Med seg her har han Petter Fausko, Ole Andresen og Ståle Hovda.

Fascinert av historie

På norske startlister går det opp og ned på antall deltakere. Det kan være alt fra null til fem eller ti biler i klasse 15 hvert løp. Men i løpet av 2017 var det 19 startende biler i norske løp, et tall som er ventet at vil vokse i takt med tiden.

– Norge henger etter på det meste, og det står ekstremt mange biler i garasjer og låver rundt omkring som ikke er brukt på årevis, sier han.

Stenslet selv er et eksempel på at historisk klasse ikke er forbeholdt den eldre garde, i motsetning til klasse 14 hvor veteran-begrepet er forbeholdt de over 45 år.

- ANNONSE -

– Jeg er jo fascinert av historie generelt, og ikke bare hva gjelder kjøretøy. Også har jeg historikk i familien da min far kjørte PO-løp med en gammal Ford Escort Mexico på 70-tallet. Men det er heller ikke der jeg har det fra. Det handler om smak og behag, og jeg liker de gamle bilene. Jeg er jo gift med kona mi fordi jeg er glad i kona mi og ikke kona til de andre, sier 39-åringen.

Han opplever stor pågang i interesse og spørsmål rundt historisk klasse. For at en bil skal kunne gå i klasse 15, som forøvrig er en internasjonal klasse etter FIA sine standarder, så må bilen få et godkjent «pass» på bilen, såkalt HTP-dokument (historic technical passport, journ.anm.).

– Så fort du har et HTP-dokument på bilen, så er den verdt mye mer med en gang. Mange av de historiske bilene er ikke akkurat noen billig-børser, så man kunne også valgt andre «plastraketter» framfor en historisk bil. Men gamlegutta velger i stedet en gammel plåtbil man kan kose seg med, konstaterer Stenslet, som selv kjører en eldre Ford Escort MK1, rundt 10 år eldre enn ham selv.

Ole Kristian Stenslet er en friskus i det historiske rallymiljøet i Norge, og han brukte to sesonger på å fullføre sitt første løp. Da er det ikke rart man jubler. (Foto: Simen Næss Hagen)

Verdifullt HTP-dokument

HTP-dokumentet er enda mer detaljert og tydelig enn et gammelt homologeringspapir. For at en historisk rallybil skal følge spillereglene, så er det svært viktig at det ikke gjøres justeringer og modifikasjoner utenfor dokumentet.

Deler er ikke alltid lett å få tak i, men etter flere år med prøving og feiling på sin egen bil har Stenslet opparbeidet seg både kunnskap og nettverk til å vite hvor man kan få tak i de riktige deler, om ikke prate med de riktige personene. Det to ham to år bare å fullføre sitt første løp etter altfor mange tekniske feil tilå begynne med. I dag bistår han mange som tar kontakt.

– Det er derfor vi også har informasjonsmøter som vi skal ha nå. Det er såpass viktig at dette bygges riktig, og at kontrollantene også er veiledet godt nok, slik at alt er riktig. Det er veldig kjedelig for en fører å stille opp med en bil, før en kontrollant kommer og sier «sorry mac», sier Stenslet.

Internasjonal klasse

Historisk klasse har også priviliegiet i at de starter før de nasjonale klassene. Men dette er ikke nødvendigvis bare et gode de har fått for at klassen skal vernes om her til lands, som en ekstra gulrot til de som vil kjøre med historiske verdifulle biler.

– Neida, historisk klasse er en internasjonal klasse. Så man følger bare regelboka ved å starte før de nasjonale klassene. Det er jo slik at når du følger HTP-dokumentet fra FIA, så kan du stille opp i et historisk løp nede i Italia om du vil, sier Stenslet.

Legg inn en kommentar