Historikken bak kostbare seiere og trofaste poenginnhøstinger

Kris Meeke «vinner mest» til en svært kostbar pris. Mads Østberg er derimot en av WRC-feltets mest pålitelige førere.

Publisert

Inntrykkene er soleklare.

Mads Østberg og Kris Meeke har delt pallen én gang, og det skjedde da Kris Meeke tok sin første seier i Argentina i 2015. (Foto: Red Bull Content Pool)

Inntrykkene er soleklare.

Kris Meeke - lynrask fører, en vinnerkandidat og etappeseiersanker. Men kjører på særdeles høy risiko, har høy bruttprosent og er dyr i drift.

Mads Østberg - WRC-feltets kanskje mest stabile fører. Sjelden å se på toppen av seierspallen, men sanker poeng, kjører sjeldent av og er dermed billig i drift.

Hvem av sjåførtypene er derfor smartest å ha i teamet?

Kris Meeke har fått sparken. Enkelt og greit fordi han krasjer for mye, sier teamet selv. Han er for kostbar, og selv om han har gitt teamet plenty med seiere og oppmerksomhet, så har ikke Citroën lengre råd og tålmodighet til å ha ham i stallen.

Mads Østberg har kun ett løp til i kontrakten for Citroën. Foreløpig. Alt tilsier at han bør fylle rollen til Meeke ut året, selv om han ikke er den tilsynelatende samme vinnertypen som Meeke.

Vi har derfor valgt å gå sesongene 2014 til så langt i 2018 etter i sømmene for å se hvordan utfallet av løpene har vært for Meeke og Østberg. Dette fordi Kris Meeke og Mads Østberg sammen kjørte deres første sesonger for Citroën fra og med denne sesongen, og fordi dem siden har kjørt så å si like mange løp med hver sine forutsetninger.

Hvilken fører er egentlig smartest å ha i stallen når alt kommer til stykket? Den meningen kan du gjøre deg opp selv etter at vi har presentert våre konkrete tall for begge førere.

Mads Østberg er soleklar favoritt til å ta over Kris Meekes sete ut året. Men hvor sterkt stiller han mot briten, sånn egentlig? (Foto: Red Bull Content Pool)

Først litt enkel statistikk på det rene siden 2014:

Kris Meeke

• Antall løp: 51

• Antall fullførte løp: 38

• Antall fullførte løp m. poeng: 30

• Fullføringsprosent: 74,5

Kris Meeke måtte bryte allerede på åpningsetappen i Tyskland i fjor da han klipte et betongelement. I statistikkene er årsaken til hendelsen definert som «teknisk». (Foto: Red Bull Content Pool)

• Fullføringsprosent m. poeng: 58,8

• Antall seire: 5

• Antall pall ink. seire: 12

• Antall løpspoeng: 352

• Antall Power Stage-poeng: 31

• Antall poeng totalt: 383

• Antall restart: 10

• Antall brutte løp teknisk: 4

Kris Meeke og Paul Nagle har ikke bare dystre statistikker. Han har også tatt hjem fem seire for Citroën-teamet siden 2015. (Foto: Red Bull Content Pool)

• Antall brutte løp avkjøring: 7

• Antall avbrutte løp ink. restart: 21

• Bruttprosent ink restart: 41,1

• Bruttprosent eks. restart: 21,5

Mads Østberg gjorde comeback for Citroën i år med sjetteplass på første forsøk i Sverige. Han gjentok bedriften i Portugal for en snau uke siden. Nå skal Citroën ta stilling til om Østberg får kjøre full sesong. (Foto: Simen Næss Hagen)

Mads Østberg

• Antall løp: 48

• Antall fullførte løp: 42

• Antall fullførte løp m. poeng: 39

• Fullføringsprosent: 87,5

• Fullføringsprosent m. poeng: 81,2

• Antall seire: 0

• Antall pall ink. seire: 9

• Antall løpspoeng: 342

• Antall Power Stage-poeng: 6

• Antall poeng total: 348

• Antall restart: 4

• Antall brutte løp teknisk: 3

• Antall brutte løp avkjøring: 1

• Antall avbrutte løp ink. restart: 8

• Bruttprosent ink restart: 16,7

• Bruttprosent eks. restart: 8,3

Derfor måtte de bryte

Før vi trekker noen konklusjon så er det flere av de avbrutte løpene som trenger en videre forklaring ut ifra statistikkene som vises. Vi trekker fram noen eksempler.

• 8 av 10 restarter for Meeke skyldes avkjøringer. Sammen med syv totalbrutte løp på grunn av avkjøring har Meeke altså avbrutt løp 15 ganger på grunn av krasj, hvilket gir en avkjøringsprosent på 29. Han avbryter med andre ord nesten hvert tredje løp på grunn av avkjøring.

• 2 av 10 restarter, og totalt seks løp, er avbrutt på grunn av tekniske problemer som ikke skyldes Kris Meeke. Dette gir en prosent på 11,7, altså tekniske problemer i overkant av hvert tiende løp siden 2014.

• Mads Østberg har restartet halvparten av løpene som er avbrutt. Tre av disse kom i 2017-sesongen. Én fordi han bevisst stod over siste etappe fredag i Rally Sweden grunnet utrygghet med bilen, én på grunn av avkjøring etter teknisk svikt i Argentina, og én med tekniske problemer i Wales.

• Østberg har ett brutt løp vi kan karakterisere som avkjøring siden 2014. Han traff en stein i Polen, kjørte ut og rullet. Kan strides de lærde om dette er en førerfeil, men det er på det rene at det er en avkjøring og ikke teknisk feil med bilen.

• Hele 2015 og 2016 kan konkluderes som feilfritt fra Østberg totalt sett. Kun ett brutt løp, Sardinia i 2016, som følge av motorproblemer.

Prislapp på 14 millioner kroner

Database-nettstedet eWRC-results.com loggfører historikkene til bilene som benyttes i Rally-VM. Ut ifra dette kan vi også konstatere hvilke konsekvenser bilene har fått for løpene de er blitt kjørt med av Meeke og Østberg.

OK, man kan langt på vei konstatere at Meeke er en «krasjkonge», og av hans totalt syv totalbrutte løp, så er to av bilene blitt så skadet at de er «kastet». Det gjelder to stykk C3 WRC fra henholdsvis Rally Argentina 2017 og Rally Portugal 2018.

Flere kilder Parc Fermé har vært i kontakt med anslår at en nybygd WRC-bil har en prislapp på cirka syv millioner kroner. Det vil si at Meeke har kostet Citroën-teamet minst 14 millioner kroner i rent «WRC-bil-avfall».

Mads Østberg har som nevnt over liten avkjøringsprosent, og hans kraftigste avkjøring av løpene siden 2014 må sies å være den nevnte smellen i Polen i 2014. Denne bilen går fremdeles den dag og i dag, og er ifølge eWRC-results.com nå solgt til den italienske føreren Simone Miele, sist loggført i løp 4. mai 2017.

Slik oppsummerer vi

Vi har snakket mye om gjennomsnitt, og i rent snitt scorer Mads Østberg 7,1 poeng per løp, mens Kris Meeke scorer 6,9 poeng per løp, for team utenom Power Stage-poeng. Med andre ord så å si helt likt, noe i favør Østberg.

Men legger vi på Power Stage-poengene, så reiser Meeke ifra med sine 31 mot Østberg sine 6. Det underbygger inntrykket om at Meeke er særdeles rask når alt klaffer. En kuriosa er forøvrig at i 3 av 10 restarter så har Meeke tatt Power Stage-poeng.

Meeke knuser også Østberg på antall seire, siden Østberg sin eneste seier kom i 2012 og ikke er medberegnet denne statistikken, mens Meeke altså har fem enkeltseire siden 2015. Totalt i karrieren har også Meeke sanket 73 etappeseire siden 2011 mot Østbergs 59 siden 2007.

Hva gjelder antall pallplasser, så er ikke differansen like stor. Meeke har totalt 12 pallplasser, inkludert seire, mens Østberg har ni pallplasser i samme tidsperiode. Tar vi karrierene deres under ett, så har Østberg 16 pallplasser siden 2011, mens Meeke tok sin første pallplass nettopp i Monte Carlo 2014 og står da med sine 12.

Utover dette så har Østberg altså en særdeles høyere fullføringsprosent, både i det hele tatt å komme til mål (inkludert restarter), men også å fullføre med poeng.

Østberg innehar forøvrig andreplassen i statistikken over hvem som har fullført flest løp på rad med poeng. Fra Finland 2012 til og med Portugal 2014 scoret Østberg poeng i 23 løp på rad. Kun Sebastien Loeb er bedre enn nordmannen med 28 fullførte løp med poeng fra Polen 2009 til og med Australia 2011.

Meeke på sin side har syv løp på rad med poeng som sin rekord, fra Polen til Wales i 2015.

Mads Østberg ønsker forøvrig ikke å kommentere sammenlikningen mellom ham og Meeke siden 2014.

For kilder og metodikk for å finne fram til tall og fakta, se video under:

Powered by Labrador CMS