Her er Mads sin smørbrødliste på hvordan R5-bilen skal utvikles

I etterkant av Rally Hadeland kan Mads Østberg avsløre hvordan han mener R5-bilen til Citroën må bygges om.

Publisert

På forhånd er det bare å avsløre at dette er en artikkel for den over gjennomsnittlig teknisk interesserte i en rallybil. På en annen side skal vi forsøke å forklare hvordan Mads Østberg sine ideer skal gjøre Citroën C3 R5 omtrent til en helt ny bil.

Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen)

På forhånd er det bare å avsløre at dette er en artikkel for den over gjennomsnittlig teknisk interesserte i en rallybil. På en annen side skal vi forsøke å forklare hvordan Mads Østberg sine ideer skal gjøre Citroën C3 R5 omtrent til en helt ny bil.

I alle fall når det kommer til understellet, kjørbarhet og forhåpentligvis konkurransedyktighet.

Han er i alle fall ikke sky med å dele av seg den informasjonen og kunnskapen han sitter på som han mener skal gjøre C3-bilen til en konkurransedyktig R5-bil i tøff kamp mot fabrikanter som Skoda, Volkswagen og Ford.

Maks høyde og åpne støtdempere

Under Rally Hadeland fikk han gjort seg opp noen viktige erfaringer, selv om ikke alt kan løses til Rally Sweden ut ifra hvordan han optimalt sett ønsker en rallybil. Hovedutfordringen for Østberg er at bilen har en naturlig stiv konstruksjon, hvilket gjør den til en høypotent asfaltbil - men krevende så fort det blir løst underlag. Under et løst og snørikt Rally Hadeland var dette de umiddelbare grepene han måtte gjøre:

– Fordi den er så stiv av natur, så var det eneste vi kunne gjøre å heise bilen så høyt det lot seg gjøre for å kunne forsøke å forflytte så mye vekt som det er mulig. I tillegg kjørte vi full «åpning» på demperne. Likevel hadde vi for stive støtdempere og fjærer, selv om dette var det mykeste som var levert til bilen, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Med full åpning på støtdemperne betyr det at demperne jobber med så liten motstand som mulig for at hjulene hele tiden skal søke grep ned i bakken og absorbere ujevnhetene. Men uansett hvor mye han «åpnet» bilen for et løst og ujevnt underlag, så er det fremdeles mye som må gjøres med bilen, ifølge mads.

Derfor drar han til Finland denne uken for en tre-dagers utviklingstest. Det er ingen ren løpstest i så måte, der to av dagene skal brukes på å utforske nye deler som Østberg har bedt Citroën-fabrikken levere av det som er innenfor reglementet og homologeringskravene. Mer er ikke mulig å gjøre før Rally Sweden.

https://parcferme.no/rally/mads-forblir-fabrikkforer-i-citroen-far-stort-ansvar-for-ny-utvikling/

Aggressiv kjørestil

Men først forklarer Mads hvordan kjørestil han, og en rekke andre førere benytter seg av, som igjen er årsaken til at han ønsker full ombygging av R5-bilen.

– Jeg kjører på en måte som gjør at jeg legger mye energi inn i bilen. Altså en aggressiv kjørestil. Man ser ofte at bilen «stuper» inn i svingen, for så å sette seg i rumpa ut av svingen, og dette gjelder de aller fleste. Til det trenger man en bil som er myk og fri i geometrien. Det er bare å se hvordan for eksempel Skoda og Volkswagen beveger seg. Den har et veldig mykt grunnlag, også er det komponentene som bestemmer hvor stiv den kan bli på fastere underlag. Ikke chassiset, sier Østberg.

Derfor må mye av de stive konstruksjonene bygges om til det Østberg vil ha «mykere og friere». Dette kan fort gå på akkord med franskmennenes grunnfilosofi, ettersom de har historikk fra å bygge gode asfaltbiler og størst kompetanse på nettopp det å bygge stive biler - både til rally og ikke minst baneracing.

Få muligheter for ny homologering

Men Østberg har tro på at han og teamet kan snakke godt sammen, og at han har full tillit fra teamet om hvordan han mener at bilen kan bli konkurransedyktig på alle underlag, uten at det reduserer konkurransedyktigheten den har på asfalt og fast underlag.

– Jeg mener det er mulig å ivareta styrkene i bilen, selv om det må gjøres mange forandringer. I en moderne verden, så trenger ikke chassiset gjøre den store jobben for å være en god asfaltbil. Man har teknologi i støtdempere, differensialer og andre måter å hente stabilitet og stivhet på. Kan man fjerne mye av stivheten som generelt ligger i hjulopphenget, så kan dette gjenskapes i moderne tekniske løsninger, sier nordmannen.

Mange av disse tekniske løsningene er det ikke bare å innføre i bilen. De må såkalt «homologeres», et velkjent begrep i rallyverden. Homologering betyr at delen må godkjennes for bilen fra FIA etter at den er utviklet fra fabrikanten. R5-bilen har tre såkalte «jokere» fordelt på året om når man kan homologere nye deler - men det vil altså ikke skje før Rally Sweden.

Mads Østberg, her fra Rally Hadeland sist helg. (Foto: Sondre H. Sundstuen)

Derfor kan Østberg bruke enkeltdeler som er godkjent uten krav til ny homologering, men det er kun en enkel «bakvei» som han kaller det.

– Ting i karosseriet og geometrien må homologeres på nytt. Men ting som støtdempere, roll-bar og liknende er det mye vi kan forsøke å hente ut uten krav til ny homologering, og det er de løsningene vi skal finne ut av nå på utviklingstesten. Det blir mer justering enn kjøring og ikke like mange mil som i en ordinær test, men under den tredje testdagen får vi forhåpentligvis kjørt og testet mye av det vi utvikler de to første dagene, sier Østberg.

Skuffet om det ikke blir seier

Selv er han godt fornøyd med egen prestasjon fra Hadeland, tatt i betraktning de utfordringene han meldte på forhånd. Andreplass i løpet sier han seg fornøyd med, selv om han selv er klar på at han kun er ute etter å vinne det han stiller opp i.

Det gjelder også Rally Sweden, selv om han også varsler at han er forberedt på at han ikke rekker å få bilen 100 prosent optimal.

– Vinnerskallen i meg sier at seier er det eneste som gjelder, og at jeg blir skuffet om det blir alt annet enn seier. Men så vet jeg at det kanskje er urealistisk, så da må fornuften eventuelt slå inn og dra det ned. Så får vinnerskalle og fornuft krangle seg i mellom. Det ville jo vært ganske utrolig om vi klarte å vinne, men likevel er en plassering lengre ned på lista altfor dårlig, konstaterer Østberg.

Powered by Labrador CMS