Her er den nyeste R2-bilen på markedet

Siste generasjon Ford Fiesta R2 er nå lansert.

Publisert

De siste ti årene har pioner-klassen blant forhjulsdrevne rallybiler gått fra de hissige Super 1600-bilene til de litt mer folkelige - men solide - R2-bilene. Primærforskjellen har ligget i litt mindre effekt og mer standardisert utseende, men R2 har etablert seg som en stor klasse, både nasjonalt og internasjonalt.

De siste ti årene har pioner-klassen blant forhjulsdrevne rallybiler gått fra de hissige Super 1600-bilene til de litt mer folkelige - men solide - R2-bilene. Primærforskjellen har ligget i litt mindre effekt og mer standardisert utseende, men R2 har etablert seg som en stor klasse, både nasjonalt og internasjonalt.

Ford var tidlig ute med sin første generasjon R2-bil for ti år siden, og denne uka lanserte M-Sports avdeling i Polen den tredje generasjon R2 fra Ford. De viderefører den turboladede én-liters-motoren de hadde i andre generasjon, og har klart å ta ut hele 200 hestekrefter fra den lille motorblokka.

R2-reglementet motormessig består som kjent enten av selvpustende 1,6-litere eller én-litere med hjelp fra turbo.

– Hovedfilosofien rundt Fiesta R2 forblir som den er, å gi framtidens stjerner der perfekte plattformen for å dyrke ferdighetene deres og vise man kan få til i et tidlig stadie av karrieren sin, sier Maciej Woda, sjef for Polen-avdelingen til M-Sport.

Det er disse som også har levert bilene som kjøres i Junior-VM de siste årene, og det er nettopp denne nye R2-bilen som blir å finne i juniormesterskapet neste sesong. Som den nyeste R2-bil på markedet er det også ventet at de vil ta opp kampen med Opel Adam R2 og Peugeot 208 R2 om å være kanskje den mest konkurransedyktige R2-bilen.

Powered by Labrador CMS