Henning herjet i «brakka si» – og ble imponert over sønnen sin

Kjøretreningen fra Sigdalsrally mener Henning Solberg var gull verdt før det braker løs i Rally Sweden med Mads Østbergs bil.

Publisert

– Denne bilen ville jeg ikke lånt bort til noen. Heller ikke Oscar. Den er så vanskelig å kjøre, men det er også veldig, veldig god kjøretrening. Det går jo fort rett fram, men den er en gammel brakke og finnes ikke effektiv. Det blir mye «sideways», sier Henning Solberg til Parc Fermé.

(Foto: Simen Næss Hagen)

– Denne bilen ville jeg ikke lånt bort til noen. Heller ikke Oscar. Den er så vanskelig å kjøre, men det er også veldig, veldig god kjøretrening. Det går jo fort rett fram, men den er en gammel brakke og finnes ikke effektiv. Det blir mye «sideways», sier Henning Solberg til Parc Fermé.

Bilen har han eid siden 2003 og blitt et aldri så lite varemerke for Henning Solberg i de løpene han har stilt opp på i Norge. At han de siste to sesongene også har dratt med seg Cato Menkerud i høyrestolen i sine innhopp gjør ikke nostalgien mindre.

Henning Solberg, som alltid bli som ei sol bak rattet. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Cato er god. Han kan sakene sine. Og denne bilen har jeg hatt i en mannsalder nå. Jeg kjenner hver eneste lille skrue på bilen, slår Solberg fast.

Imponert over sønnen

Oscar Solberg kjørte godt i R5-debuten. (Foto: Simen Næss Hagen)

Innsatsen under Sigdalsrally var upåklagelig fra rallyveteranen, men tapte mye på den aller siste fartsetappen da en drivaksling røyk.

– Da hadde jeg bare bakhjulstrekk. Jeg holdt på å bli stående, det sa bare bang, og når du da kommer til neste sving, så virker ingenting, sier 45-åringen.

Mads Østberg i Sigdalsrally. I den svenske VM-runden skal Henning Solberg nyte godt av denne. (Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: Leier bil av halvbror – men Oscar vil kjøre fra pappa

Bak kom Oscar Solberg som på den siste fartsetappen omsider ble dus med R5-bilen han leide av sin halvbror Pontus Tidemand. Han avsluttet dagen med etappeseier på Letmolia 2, samme etappe som faren fikk drivakselproblemer. I mål skilte det kun syv sekunder mellom far og sønn, i favør Henning, etter åtte fartsprøver.

– Det var faktisk jævli imponernene av Oscar. Jeg så ikke den komme så fort. Når han begynner å slippe seg løs, da kommer tidene, sier Henning.

For han hadde et ekstra øye med sønnen denne dagen, som startet fire biler bak seg. Det er jo alltid ekstra stas når poden debuterer i den største NM-klassen, og attpåtil i stesønnens bil.

– Vi stoppet litt etter hver etappe for å vente på tidene hans. De skulle jeg vite.

Selv er Oscar svært fornøyd med dagen og viste at han kunne hamle opp med NM-teten, selv om det skal sies at startposisjonen var litt mer gunstig enn forhåndsfavorittene Anders Grøndal og Marius Aasen.

For den første R5-opplevelsen i Rally-NM var stor for 20-åringen fra Spydeberg.

– Jeg slapp meg løs og lekte med bilen. Det var en skikkelig god følelse. Det har klødd lenge å få kjøre en slik bil nå og denne helgen her kommer jeg aldri til å glemme, sier Oscar Solberg til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Russer til topps – men Grøndal tok full pott i sesongdebuten

LES OGSÅ: Opplev NM-åpningen i rally gjennom kameralinsa vår

Til Sverige med Østbergs WRC-bil

I Rally Sweden om en snau måned må han imidlertid stå på sidelinjen, men ekstra spennende for Solberg-familien blir det når pappa Henning skal kjøre i den gjeveste klassen i den nyeste generasjonen WRC-biler.

Mens Mads Østberg er på oppdrag for Citroën-teamet, stilles bilen til disposisjon i Rally Sweden hvor Henning omsider får en gyllen mulighet.

Østberg stilte forøvrig til start i Sigdal, og var i praksis en brøytebil i front i det voldsomme snøværet, men en knekt bremseskive etter SS5 endte dagen for VM-føreren.

I Sverige skal altså Henning for første gang kjøre de råeste WRC-bilene.

– Det løpet blir bra. Det blir spennende, og ikke minst jævli moro. Det skal bli ordentlig gøy, konstaterer Henning.

Powered by Labrador CMS