Håper å få gjenskapt folkefesten fra glansdagene med Bilbyen Vest

Men Asker og Bærum Motorsport er forsiktige med å konstatere at det er en tradisjon de er i ferd med å etablere.

Publisert

Et av de mest sukessrike enkeltløpene i Norge, uavhengig av status, var Sprintrally Bilbyen Vest på industrimorådet på Rud utenfor Bærum på slutten av 90- og starten på 2000-tallet. På det meste var det godt over 10.000 tilskuere til stede, og mange profilerte utøvere stilte også til start her til tross for at det kun var som et sprintrally å regne.

(Foto: Egil Nordlien)

Et av de mest sukessrike enkeltløpene i Norge, uavhengig av status, var Sprintrally Bilbyen Vest på industrimorådet på Rud utenfor Bærum på slutten av 90- og starten på 2000-tallet. På det meste var det godt over 10.000 tilskuere til stede, og mange profilerte utøvere stilte også til start her til tross for at det kun var som et sprintrally å regne.

Det er nå 16 år siden sist sprintrallyet fant sted, og mandag gikk Asker og Bærum Motorsport, tidligere kjent som NAF Asker & Bærum, ut og kunngjorde noen av detaljene rundt det terminfestede Jubileumsrallyet på Slemmestad. Løpet, som denne gang blir et ordinært sprintrally, har sitt utspring i autoslalåm-løpet Kaspers Minneløp. Dette gjør de i forbindelse med at klubbens 50-årsjubileum inkludert perioden før de ble en del av Frittstående Motorsportklubber etter NAF-exiten i 2016.

– I år ville vi derfor prøve å gjøre noe annet enn autoslalåm. Men om sprintrallyet blir noen tradisjon, det tør jeg ikke love nå, sier klubbens leder Preben Berg til Parc Fermé.

Erfaringen fra Sprintrally Bilbyen Vest drar de med seg når det i alle fall forsøkes på en slags renessanse i år. Selv om det nå blir Slemmestad en drøy mil sørvest som blir sentrum av løpet, og datoen er satt til 30. mai, som forøvrig er pinsehelgen.

– Sprintrallyet vi hadde på Rud var jo megapopulært i mange år, så det er jo litt av baktanken å prøve og gjenskape noe av det. Så vi håper at det blir en folkefest. Under Bilbyen Vest ble det jo kjørt flere etapper, mens det her i første omgang blir kjørt kun én etappe, også må vi se an deltakerbegrensningen litt dersom det blir veldig mange biler. Det er jo et relativt lite område dette, sier Berg videre.

Til orientering: Artikkelforfatteren, som også er Parc Fermés redaktør, er medlem av Asker og Bærum Motorsport som følge av Norges bilsportforbunds krave om klubbtilhørighet for å kunne utstede lisens. Redaktøren har utover dette ingen andre bindinger til klubben eller det omtalte arrangementet.

Powered by Labrador CMS