Hadde lenge håp om å gjennomføre løpet – derfor strandet «Plan B» for Rally Finnskog

Logistikken var på mange måter avklart, men i stedet sparket værgudene de som allerede lå nede.

Publisert

Og «de» i denne sammenheng er arrangør KNA Kongsvinger, som sakte men sikkert har sett varmegradene øke i takt med snø- og issmeltingen på denne siden av nyåret. Før jul så alt lovende ut, men det ble etterhvert tydelig klart at etappene rundt Kongsvinger-traktene neppe ville holdt ut et NM-felt i rally.

Snøforholdene på Finnskogen var optimale i fjor, her ved Svein Tore Løvhøiden. I år har våren kommet vel tidlig, og dermed måtte arrangøren avlyse årets NM-runde. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Og «de» i denne sammenheng er arrangør KNA Kongsvinger, som sakte men sikkert har sett varmegradene øke i takt med snø- og issmeltingen på denne siden av nyåret. Før jul så alt lovende ut, men det ble etterhvert tydelig klart at etappene rundt Kongsvinger-traktene neppe ville holdt ut et NM-felt i rally.

Arrangøren, med løpsleder Stig Rune Kjernsli og sikkerhetssjef Roy Rogstadmoen i spissen, la derfor tidlig en plan B for å se hvorvidt det er mulig å avholde hele NM-runden rundt Svullrya-traktene, tre kvarter nord-øst for Kongsvinger hvor det normalt sett er kaldere og mer stabile vinterforhold.

Ny løype og serviceplass

Sent søndag kveld måtte de krype til korset. Også her hadde det som var igjen av issåler forsvunnet, og dermed var det ingen vei tilbake når værprognosene de neste ti dagene viser få kuldegrader og enda mindre nedbør.

– Dersom vi hadde gått for plan B, så ville hele basen blitt flyttet til «Tanken» (bensinstasjonen på Svullrya, journ.anm.), og man ville sett på muligheten for å benytte grustaket lengst nord på Rotnemoveien som serviceplass. Den alternative løypetraseen som Stig Rune og Roy hadde skissert opp, var å dele opp Sandsjøbekken og Ormberget i to etapper, samt at vi kunne bruke deler av Grønndalen-etappen. Da ville vi fått tre strekker som kunne kjøres to ganger, oppsummerer sekretær Kjetil M. Hansen på vegne av arrangøren overfor Parc Fermé.

Grønndalen var i utgangspunktet ikke lagt inn i planen, men er tidligere kjent som Storberget - Kongshov rett nord for Svullrya sentrum.

For lite brøytekanter til å vanne

Det som i praksis ville blitt et grusrally ville derfor utgjort både en økonomisk risiko og ikke minst sikkerhetsrisiko for arrangøren. I sosiale medier og blant miljøet forøvrig vanker det stor forståelse for avgjørelsen som arrangøren var tvunget til å ta.

– Det ville vært en uhyre stor risiko for at veiene ville blitt helt ødelagt. Selv om noen av strekkene har noe is, så ville dekkene til utøverne blitt ødelagt etter kort tid, noe som igjen ville ført til de ville mistet grepet totalt på de små områdene det er is, sier Hansen, og legger til at arrangøren kunne risikert store sekssifrede beløp i uforutsette kostnader i etterkant av løpet om man skulle kjørt.

– Hvor aktuelt var det å se på vanning for å skape en issåle?

– Vi har vurdert vanning. Slik værvarslet ser ut i tiden fremover ville ikke det gitt mye såle. Det er heller ingen snøkanter, så det aller meste av vannet ville ha rent av veien igjen. Dette ville vært veldig mye arbeide, men veldig lite resultat, sier Hansen, og viser til rapporten fra løpsleder hvor vanning ville blitt sett på som et «evighetsprosjekt» uten brøytekanter til å holde vannet i traseen.

Prøver igjen i 2021

Dette er første gang i historien at Rally Finnskog på avlyse på grunn av mildvær. I 1998 ble løpet gjennomført under sterkt snøreduserte forhold og mye regn og plussgrader, hvor flere etapper underveis ble strøket - men det er kun dødsulykken fra 1997, der en tilskuer ble drept, som har tvunget arrangøren til å avlyse tidligere.

Dog mister ikke KNA Kongsvinger motet. De vil forsøke seg på nytt med NM-status for Rally Finnskog i 2021, og de planlegger allerede sprintrallyet i Kongsvinger sentrum 28. juni i sommer.

– Arrangøren har ikke mistet motet. Hvordan løypetraseen blir i sprintløpet er ikke satt enda. Vi arbeider mot noen spennende områder, men ingen ting er avklart enda. Nå ser vi frem i mot Rally Sweden og arrangering av SS3/6 Finnskogen, sier Hansen.

Powered by Labrador CMS