Grøndal etter marerittkrasjen: – Det blir «bare» et karosseribytte

Etter syv-åtte runder i høy hastighet skulle man tro at bilen til Anders Grøndal bare var å kaste. Men om ikke lenge vil mye av samme bilen være fullt kjørbar igjen.

Publisert

NM-finalen på Rally Hedemarken ble for det meste overskygget av flere oppsiktsvekkende avkjøringer og ulykker. Den kraftigste kom kanskje på SS4, signert Anders Grøndal og Roger Eilertsen. Til tross for rutinemessig legesjekk kom begge fra smellen med helsa i god behold.

Anders Grøndal. (Foto: Simen Næss Hagen)

NM-finalen på Rally Hedemarken ble for det meste overskygget av flere oppsiktsvekkende avkjøringer og ulykker. Den kraftigste kom kanskje på SS4, signert Anders Grøndal og Roger Eilertsen. Til tross for rutinemessig legesjekk kom begge fra smellen med helsa i god behold.

Etappen ble raskt strøket på grunn av ambulansevirksomheten, og det tok ikke lang tid før avkjøringen ble en stor snakkis både under arrangementet - og det faktum at også riksavisen VG tidlig fikk tilgang til å publisere inboard-videoen som viste den høydramatiske krasjen (se video over).

– Når slike ting skjer, og for å unngå rykter om det ene og det andre, så er det like greit bare å vise med en gang hva som skjedde, sier Anders Grøndal til Parc Fermé.

– Som å bli slått flere ganger med balltre

Han konstaterte tidlig at dette var hans verste smell i hans nesten 15 år lange rallykarriere. Det var over en rask høyresving at han gikk på gassen og følte at bilen mistet bakkekontakt, såkalt marktrykk, da den løftet over bakketoppen før han skled ut og traff et dreneringsrør som gjorde ham til fullstendig passasjer.

– Jeg har jo hatt noen rullinger opp igjennom, men aldri fått vondt. Her var smellene så harde at det føltes ut som noen slo meg med balltre hver gang vi traff bakken, sier 34-åringen, som sikret NM-gullet etter Aurskog-Høland Rally tidligere i sommer.

Tre dager etter smellen er det «kun» en forkjølelse han har pådratt seg i etterkant. Ellers har han få skrammer etter helgen, selv om ett og annet punkt på kroppen er litt mer ømt enn vanlig.

Grøndal understreker også først som sist at så lenge det ikke ble tatt noe bilder av bilen som ble publisert fra ulykkesstedet på SS4, så kommer han ikke selv til å vise offentligheten noe bilde av vraket, selv om mange har etterspurt hvordan den så ut.

– Nei, jeg kommer ikke til å legge ut noe bilde av bilen slik den er nå, sier Grøndal.

Mange deler klarte seg

Videoen viser enorme krefter i sving, og det er ikke vanskelig å forestille seg at dette ble totalvrak. Grøndal stiller imidlertid opp igjen i bakkeløpet i Hof til helgen, hvor han kjemper om nok et NM-gull, da i lånt bil av rallykonkurrent Oddbjørn Røed som også kjører Ford Fiesta R5.

– For rallybilen din er vel bare å kaste den, nå?

– Nei, faktisk ikke. Det blir karosseribytte, men det er mye på bilen som har klart seg. Alt av motor og girkasse og en del andre deler kan flyttes over til ny bil, sier drammenseren, som vurderer å sende alt over til M-Sport i England for å bygge opp en ny bil.

Rally Hedemarken var i år et meget raskt løp til norske løp å være. Vinnertiden til Frank Tore Larsen gir en snitthastighet på 114 kilometer i timen for hele løpet.

145 kilometer i snitt

Grøndal melder om at det periodevis var snittfart på bortimot 140-150 kilometer i timen på enkelte partier inne på de raskeste etappene.

– Misforstå meg riktig, jeg syns det er dritmoro med raske partier. Men jeg syns årets løp var i overkant raskt. Inne på Kluftmoen gjorde vi et parti over 8,2 kilometer på tre minutter og 18 sekunder. Det er en snittfart på 145 kilometer i timen. Jeg skulle ønske det var mer tekniske prøver. Da får man også sett hvem som er best til å kjøre bil, sier Grøndal, som vil poengtere at det mer for konkurransen enn for sikkerheten han ønsker færre etappekilometere med så høy fart.

– Du sa før helgen at man måtte være dum for å vinne dette løpet?

– Jepp, og jeg følte meg jo passe dum etter at jeg hadde kjørt av også, sier Grøndal med et selvironisk smil.

Powered by Labrador CMS