Gladmelding fra Rally Sweden - ingen tegn til avlysning over hodet

Løpsledelsen har ikke latt seg bekymre over mildværet. Alt ligger til rette for at den svensk-norske VM-runden går som planlagt.

Publisert

Mildværet siden nyttår har satt sitt preg på rallymiljøet, spesielt da NM-runden Rally Finnskog ble avlyst grunnet mangel på snø, is og kuldegrader. To uker etter at NM-runden skulle ha gått så skal altså VM-runden i Sverige, som har to etapper i samme region som Rally FInnskog, gjennomføres.

To dager før dette bildet ble tatt på Colin's Crest i Rally Sweden 2016 var det knapt noe snø og is på gjennomkjøringen. Nå føler arrangøren seg sikre på at vinteren kommer i god nok tid, og at det uansett blir kaldt nok til at Rally Sweden kan gjennomføres til tross for langvarig mildvær i skrivende stund. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Mildværet siden nyttår har satt sitt preg på rallymiljøet, spesielt da NM-runden Rally Finnskog ble avlyst grunnet mangel på snø, is og kuldegrader. To uker etter at NM-runden skulle ha gått så skal altså VM-runden i Sverige, som har to etapper i samme region som Rally FInnskog, gjennomføres.

Og ifølge Rally Sweden-sjef Glenn Olsson er det ingenting som tyder på at de må endre på planene sine etter at han har hatt møter og snakket med FIA, promotoren og teamene forøvrig denne helgen.

– Vi har fortsatt en del os og snø i de høyereliggende partiene, og forøvrig er det frosne grusveier. Telen er nå mellom 20 og 30 centimeter på veiene, og sammen med teamene har vi sjekket alt som fins av værprognoser. De kommende ukene går mot en del kaldere temperatur, og til med en del snø, så vi ser fram mot harde og raske veier, oppsummerer Glenn Olsson overfor Parc Fermé.

Dermed er det kulden som avgjør, og ikke nødvendigvis mengden is og snø i seg selv, for om det blir en VM-runde, og Olsson har derfor ikke sett noen grunn til å legge alternative planer eller i verste fall vurdere om løpet må kanserlleres.

Glenn Olsson, daglig leder for Rally Sweden. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Det er også mulig at teamene kommer til å få mer tilgang på flere dekk for å kompensere med dekkslitasjonen. Ved minusgrader er veiene gjennomfrosne og da fins vi ikke urolige for skader på veiene, spesielt etter erfaringene fra 2016. Tommi Mäkinen (teamsjef i Toyota, journ.anm.) syntes at vi alle skulle begynne dagen med en snødans framover, humrer Olsson, etterfulgt av hashtagen #SnowDanceChallenge.

– Så det er ingen tegn til å redusere eller forandre på etappene, og alle prøver går derfor som planlagt?

– Nei. Og ja, svarer han kontant.

Sist løpet var i fare var i 2016, da det var mildvær og gjørme på gjennomkjøringen, og flere etapper underveis i løpshelgen ble kansellert. Men den spontane kulden og snøværet som kom helt på tampen før løpet startet berget at løpet kunne gjennomføres. Og det er denne erfaringen arrangøren derfor legger til grunn for at de ikke bekymrer seg på nåværende tidspunkt.

Powered by Labrador CMS