Ofrer NM for å gi seg selv en siste internasjonal mulighet

– Denne sesongen kommer til å være min sjanse for å komme noe lenger i rallykarrieren.

Publisert

Dermed blir det én R5-bil mindre på startstreken i NM-løpene i rally denne sesongen. 27-årige Frank Tore Larsen fra Steinberg har glimtvis prøvd seg utenfor landets grenser tidligere, men er rimelig klar på 2018 skal bli hans «siste sjanse» for å vise seg fram utenfor Norge.

Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Dermed blir det én R5-bil mindre på startstreken i NM-løpene i rally denne sesongen. 27-årige Frank Tore Larsen fra Steinberg har glimtvis prøvd seg utenfor landets grenser tidligere, men er rimelig klar på 2018 skal bli hans «siste sjanse» for å vise seg fram utenfor Norge.

– Vi kommer til å ofre alt for å få det til i år. Og det som vil avgjøre er et godt resultat. Om man for eksempel vinner, så er det en kjempepremie, men om man hevder seg og henger med så er det i seg selv en motivasjon til å fortsette og jobbe på, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Leier bil av halvbror – men Oscar vil kjøre fra pappa

Frank Tore Larsen under Rally Azorene for to år siden. (Foto: Daniel R. Thomassen)

U28-kategori

Med det bekrefter han også at han ikke stiller til start i NM i år, slik planen er per i dag. Han sparer opp alt av midler og ofrer alt ved siden av sin faste jobb for å få kjøringen i utlandet til å gå opp.

– Det er denne sesongen som blir min mulighet. Får vi ikke til det i år, så må vi bare stikke fingeren jorda og holde oss til det nivået som er riktig, erkjenner 27-åringen.

Han melder seg på i den såkalte U28-kategorien, som er et eget mesterskap for førere under 28 år i en R5-bil. Seks løp kjøres i U28, hvor fire av dem er tellende. Til det estimeres det et årsbudsjett på cirka 2,5 millioner kroner for å få til full sesong.

– I våre øyne er EM den veien vi mener er best å gå. Det er en serie med bra konkurranse, det er utfordrende og spennende løp, det er god mediadekning og det er samtidig mindre omfattende enn WRC 2, selv om det for oss er et steg opp, sier han.

Det er progresjonen i bilen som gjør at han fortsatt har guts til å kjempe videre etter fire sesonger med R5-bil hjemme i Norge.

– Vi har hatt en god utvikling, spesielt de siste to sesongene, både kjøremessig, kjøreteknisk og tempomessig. Nå har vi ikke tid til å vente lengre, sier Larsen.

LES OGSÅ: Bilen til salgs – men Frank Tore vil utvikle seg mer bak rattet

Spektakulært løp

Første løp ut på plakaten er løpet på Azorene 22.-24. mars, øygruppa utenfor Portugal som i Frank Tores øyne er ett av de mest spektakulære løpene han har kjørt. For to år siden prøvde han lykken der ute, med vekslende hell, selv om helgen resultatmessig ble spolert etter at de kjørte seg fast ganske tidlig i løpet og mistet mer enn én dag med kjøring.

– Jeg har noe uoppgjort der. Samtidig er det ekstremt kult å kjøre der. Veien går i alt fra nede ved havet og oppe i fjellene, klimaet er så spesielt ved at det kan gå fra blå himmel til øs pøs regnvær på bare få minutter. Uten tvil det mest krevende løpet jeg har kjørt, sier Larsen.

Han fortsetter med Torstein Eriksen som kartleser selv om han også nå får internasjonale oppdrag for Mads Østberg. Men WRC- og EM-kalenderen kolliderer ikke, så det er ikke noe problem for kompisduoen Larsen/Eriksen å gå på deres tiende sesong sammen.

– Og vi begynte vel med notelesing på Playstation siden barneskolen så vi har vel holdt på sammen i mer enn 20 år nesten, flirer eikværingen.

Powered by Labrador CMS