Fra 325i til rendyrket M3 - og derfor valgte han en annen BMW-retning

En BMW M3 i norske rallyskoger forbindes først og fremst med E30-karosseriet. Lars Johan «Lasse» Strand valgte en større - men billigere - løsning.

Publisert

Du har kanskje bitt deg merke i Lars Johan Strand, også bare kalt «Lasse», sin lyseblå Gulf-inspirerte BMW 325i E36 ute på skogen. En dypere og mer grovmælt motorlyd fra rekkesekseren, og en bil som har 13 centimetre lengre akselavstand.

Lars Johan F. Strand, her fra Numedalsrally som er blitt hans faste vintertradisjon. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Du har kanskje bitt deg merke i Lars Johan Strand, også bare kalt «Lasse», sin lyseblå Gulf-inspirerte BMW 325i E36 ute på skogen. En dypere og mer grovmælt motorlyd fra rekkesekseren, og en bil som har 13 centimetre lengre akselavstand.

Men det kryr ikke av denne bilen på norske skoger, selv om homologeringspapirene lå klare før rallyseksjonen i fjor åpnet opp det nasjonale Gruppe H-reglementet ytterligere.

Debuterte i Opel Omega

Til helgen starter Sigdalsrally, som årets første NM-runde. Og ikke bare er det de nyere bilene som skal konkurrere om verdifulle og prestisjefulle NM-poeng. Mangfoldet i norsk rallysport gjenspeiles først og fremst i de nasjonale klassene, og Strand har altså gått en litt annen vei enn mange andre førere.

– Ideen fikk jeg av brødrene Sørensen (Terje og Jarle, journ.anm.), som jeg også fikk låne bil av til og kjøre debutant løpene med i 2010, og det var noe så ukurrant som en Opel Omega med tre-liters rekkesekser. Så BMW 325i E35 var det billigste alternativet med greie kjøreegenskaper og tett på 200 hestekrefter originalt. Og lyden i rekkesekserne til BMW er jo halve opplevelsen, sier Strand til Parc Fermé.

Lars Johan F. Strand, også bare kalt Lasse, her sammen med kartleser Jan Gunnar Hulthin. (Foto: Privat)

Han har kjørt med bilen helt siden 2012. Da som en 325 i. Den siste sesongen er den imidlertid blitt bygd om til formelt korrekt M3-spec. Strand forklarer hvorfor, og det har med valg av motor å gjøre.

– Da jeg har hvite skilter på bilen, som gjør at den må ha EU-kontroll, så måtte den forevises biltilsynet for å få motoren skrevet inn i vognkortet. Det ble dra krevd at M3-forsterkninger ble Sveiset inn i karosseriet, og i hovedsak dreier det set om innfatninger til bakstilling og girkasse. Men også toppen av tempertårn er forsterket på M3, sier Strand, som ellers synes ombygningen gikk ganske så «rett frem» grunnet det frie Gruppe H-regelverket.

Fra rundt 200 originale gamp under panseret, består treliteren nå av hele 321 hestekrefter. Den drives av original 25-prosents BMW-sperre og utveksling på 4,27. Girkassen er standard 320 med standard M3-clutch beskriver han videre.

– Ja, det var jo en grei oppgradering, legger ham til med et smil.

Fordeler og ulemper med E36 kontra E30

Rally Sørland i 2013 var Lasses tredje løp med sin nokså unike E36-modell. Her som en standard 325i. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han har syv konkrete planlagte løp på blokka, og stod over Sigdalsrally. Han tar ett vinterløp, Numedalsrally, før det bærer videre til hjemmeløpene med Vårsleppet og Rally Sørland, så Aurskog-Høland Rally og deretter hjemover igjen til Sørlandssprinten og Rally Grimstad, før det tradisjonelt avsluttes på Rally Hedemarken.

– De sportslige ambisjonene er vel ikke all verdens, hehe. Vi kjører i hovedsak fordi vi har det utrolig moro, men vi håper å henge greit med i klassen. Fjerdeplassen på Aurskog-Høland i fjor er vårt beste resultat, som om vi kan klare lignende på et løp i år, så er vi godt fornøyde, sier sørlendingen,

Selv om E36 er av nyere modell enn E30, så legger ikke «Lasse» skjul på at det bærer meg seg flere ulemper enn fordeler rent sportslig, og at han sånn sett ikke er overrasket over at E30 er det mest populære chassiset med tanke på konkurransedyktighet.

Men én ting mener han er bedre med sin modell enn sin legendariske forgjenger.

– Den største fordelen er pris på alt fra innkjøp til vedlikehold. Det står haugevis med E36-ere på huggeriet rundt om, og det man trenger av nye deler er det bra priser på. Men inne på skogen tror jeg ikke E36 har noen fordeler kontra E30, om man tenker på ren fart, men den virker noe mer holdbar kanskje, sier han.

Powered by Labrador CMS