Slik vil FIA sette standarden for framtidens VM-løp i rally


DEL
(Foto: Red Bull Content Pool)

FIAs rallysjef tar til orde for å korte ned etappene og ha et mer forutsigbart tidsskjema gjennom helgen.

Og det kommer spesielt i kjølvannet av Wales Rally som har høstet kritikk for både lange transportetapper og få servicer innimellom mange SS-mil.

Og nå går Jarmo Mahonen, rallysjef i FIA, ut og ønsker mer forutsigbare løp i form av både kortere etapper og flere servicer.

Etapper på én mil

– Det er synd å si det, men i Wales – hvor lenge skal vi la løpene bestemme formatet, sier Mahonen til Autosport.

– Der hadde vi en dag med 140 kilometer med langt opphold uten service, og den første dagen var det ikke service i det hele tatt. Vi har gitt arrangørene frihet slik at de kan bruke deres styrker til å lage rallyet slik de vil ha det, men jeg må si vi har mislykkes i det. Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke, men vi må standardisere løpene, sier Mahonen.

LES OGSÅ: Her kan du få mer teknisk innsikt i WRC-sirkuset

- ANNONSE -

Samtidig kommer han med et åpent forslag om å ha så mange 10-kilometer-etapper som mulig, og viser også til at den 80 kilometer lange Guanajuato-etappen i Mexico i fjor også var en fiasko.

– Det er også noen som foreslår at vi skal ha nærmere 1000 kilometer på et løp. Jeg sier at rally har utviklet seg og vi kan ikke gå tilbake til gamledager. Rally slik vi kjente det før, det eksisterer ikke lengre. Nå er det racing på grus, og taper du 10 sekunder på den første etappen, så er løpet kjørt, sier Mahonen og setter det på spissen.

LES OGSÅ: Derfor velger Espen (24) å gi seg som WRC-mekaniker

Kompakt tidsskjema

Samtidig er han klar på at han ønsker flere servicer. Og ordentlige servicer. Ikke bare korte stopp underveis hvor det kun er førerne selv om kan ordne bilen.

– Nei, jeg synes ikke noe som slike «remote services», sier finnen.

Han mener rallysporten må utvikles til det fulle med hensyn til publikumsvennligheten, og ønsker å standardiserte tidsskjemaer så mye som mulig, med to «loops» med kortere fartsprøver og service til lunsjtider.

– Dagens rallyløp bør være komptake og de trenger et hjerte, hvor løpets hjerte er serviceplassen hvor underholdningen skjer, konstaterer rallysjefen.

LES OGSÅ: Verdensmesteren tar et år til i Rally-VM med M-Sport