Førerkortet er tilbake – Lars Martin gjør heftig comeback med en R5-bil

Og med den nye rallybilen er det spesielt én drøm Lars Martin Stensbøl ønsker å realisere den kommende vinteren.

Publisert

Tidligere i sommer tok Lars Martin og pappa Lasse en helgetur til Tsjekkia. Men ikke hvilken som helst helgetur. For med 360 kilometers kjøring fordelt på tre dager hadde de tatt med seg en førstegenerasjons Ford Fiesta R5 tilbake til Roverud utenfor Kongsvinger.

Lars Martin Stensbøl. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Tidligere i sommer tok Lars Martin og pappa Lasse en helgetur til Tsjekkia. Men ikke hvilken som helst helgetur. For med 360 kilometers kjøring fordelt på tre dager hadde de tatt med seg en førstegenerasjons Ford Fiesta R5 tilbake til Roverud utenfor Kongsvinger.

Det er i underkant av ett år siden at Lars Martin Stensbøl på eget initiativ gikk ut på sosiale medier og informerte om at han hadde mistet førerkortet etter at han hadde blåst rødt dagen derpå, rett over verdiene som automatisk medfører førerkortbeslag. Responsen ble møtt med utelukkende støtte og sympati fra rallymiljøet, spesielt med tanke på måten han kunngjorde den nedslående nyheten på.

Vond følelse på Rally Hedemarken i fjor

Fram til 9. mars i år var han altså førerkortløs, og rallykarrieren ble satt på vent. Kanskje var det over med rallykjøringen for godt også. Hans Peugeot 208 R2 ble solgt til Jo Inge Bakken, som sønnen Philip har begynt å kjøre med i NM. Men Stensbøl kjente etterhvert på savnet av å kjøre rally.

Og skulle han tilbake nå, i en alder av 24, så skulle det gjøres skikkelig.

– Det er jo en drøm å kjøre en slik bil. Så jeg tenkte at det er nå man må gjøre det, hvis det i det hele tatt skal bli noe av. Hvorfor gi seg nå med R2-stadiet også komme tilbake kanskje om ti år, muligens med bedre råd men med mindre tid. Nei, jeg skjønte jo det at jeg kunne liksom ikke bare slutte å kjøre, sier Lars Martin Stensbøl til Parc Fermé.

Han har ikke gått i skjul fra miljøet selv om førerkorttapet naturlig nok preget ham i etterkant, og ikke minst at dette hadde direkte innvirkning på kjøringen hans. Han har vært både kartleser og mekaniker for mange av sine nærmeste i miljøet. Men det var under den ulidelig spennende NM-finalen på Hedemarken i fjor han virkelig begynte å kjenne på at han befant seg på feil sted under NM-runden.

– Ja, det «saug» verst… Da kjørte de andre om kapp om «gullet mitt». Jeg hadde jo vunnet alt på vinteren og hadde egentlig bare strake veien inn. Så da kjente jeg på det, sier Stensbøl, som likevel endte opp med NM-sølv etter å måtte stå over de to siste rundene.

Drømmer om Rally Sweden

Men det krever mye å gå til anskaffelse av en R5-bil. Den er heller ikke billig å drifte, og skadekostnadene er potensielt astronomiske. Hvorfor da satse så høyt med det utgangspunktet Stensbøl har?

– Jeg vet jo ikke hvor mye jeg kommer til å kjøre enda. Jeg vet ikke om jeg rekker å kjøre noe enda i år. Kanskje, hvis Rally Hedmarken ikke får noen større restriksjoner med koronaen nå, og kan arrangere slik de planlegger. Men jeg har jo én guttedrøm nå jeg kan få oppfylt, sier Stensbøl.

– Og hva slags drøm er det?

– Det ryktes jo at det kan være siste gang Rally Sweden kjører i våre lokale trakter neste år, da løpet fort kan forsvinne lenger nord. Og nå har jeg altså en bil jeg kan bruke i et VM-løp, som går på lokale veier. Så det kan hende vi prioriterer det, selv om det da vil gå på bekostning av alle andre løp jeg kunne kjørt. Jeg kommer aldri verden til å ha råd til både å kjøre NM-runder og «Svenskerally». Men hvor mange drømmer ikke om å kunne kjøre en VM-runde en gang i livet sitt? Og når man kan ha en grom bil og få den muligheten, så gjør du heller det enn å kjøre NM-rundene det året, sier Stensbøl videre.

Ingen forventninger til eget nivå

Lars Martin Stensbøl har kjøpt en førstegenerasjons Ford Fiesta R5, kanskje den mest brukte R5-bilen på norske rallyveier. Frank Tore Larsen (i bildet) er én av dem, og er også ett av eksemplene på noen som har driftet en slik bil på svært marginalt budsjett - slik Stensbøl nå er nødt til å gjøre. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det er rett og slett økonomien - naturlig nok i all bilsport - som avgjør hva han får kjørt neste år. Han vil gjerne vise seg fram i NM også, selv om han selv tviler på at han har noe i toppen der å gjøre.

– Jeg syns R5-tempoet i Norge er bra på alle nivåer. Jeg har ikke turt å leke med tanken på hvordan jeg ligger an enda. Men det er jo flere ting å drite seg ut på med en R5-bil enn en R2-bil. Det er ikke mye feil du skal gjøre med oppsettet før du taper mye. Så ting er enklere med en tohjulstrekker sånn sett. Stoler du ikke på R5-bilen, så kan det fort gå galt, sier 24-åringen, som tidligere ikke har lagt skjul på at han legger alt av lønn og sparepenger på sin egen karriere.

– Du har selv innrømmet at du ikke er flink med sponsorer? Kan det bli noe lettere å skaffe seg flere sponsorer med en slik bil?

– Joda, jeg tror det er enklere med en R5-bil. Mange syns det er gromt. Jeg har prøvd å få inn litt allerede, da jeg jo ikke har råd lenger selv til å drifte dette. Alt har gått med til å kjøpe denne bilen. Så vi har fått inn noen sponsorer nå, men det er ikke akkurat snakk om astronomiske summer, innrømmer han.

– Den mest lettkjørte R5-bilen

24-åringen har fått gjort én liten test med bilen alt. Og forventningene om en heftig opplevelse, sammenliknet med hva han er vant til fra R2, de ble overgått og vel så det.

– Det gikk jo bare enda verre enn det jeg trodde det skulle gjøre. Var jo bare å legge på gir, vet du, humrer Stensbøl, og legger til:

– Det sies jo at dette kanskje er den mest lettkjørte R5-bilen. Og jeg syns den virket god å kjøre. Så lenge du styrer dit du vil, så er mye gjort. Rumpa henger på den. Men jeg har jo null peiling på hvordan tempo jeg har mot de raskeste i disse bilene, sier han.

Powered by Labrador CMS