Ford-føreren skifter ledsager i forkant av Rally Finland

Mads Østberg og Ola Fløene bryter samarbeidet, mens Torstein Eriksen får drømmemuligheten han har jobbet for i mange år.

Publisert
Det ble klart torsdag ettermiddag, og samme kveld bekrefter teamet nyheten som at Mads Østberg og Ola Fløene går hvert til sitt etter halvannen sesong sammen. Samarbeidet har ikke fungert optimalt, og ingen av partene ønsket å tviholde på samarbeidet framover. Samtidig ble det klart at det er Torstein Eriksen, fast kartleser for Frank Tore Larsen i NM og Fredrik Åhlin i det britiske mesterskapet, som tar over høyrestolen etter Fløene. – Dette er en teamavgjørelse. Det har vært noen utfordringer i forholdet mellom Mads og Ola den siste tiden. På dette nivået må alt fungere optimalt mellom fører og kartleser, vi må ta hensyn for hva som er best for laget, og da ble dette løsningen, sier teamsjef Morten Østberg i en pressemelding.

Fulgt Østberg over mange år

Mads Østberg ser fram til å ha med seg Eriksen i høyresetet. – Dette tror jeg blir bra. Han har jobbet for meg i mange år og kjenner godt til både noter, system og måten jeg jobber på. Jeg tror vi er på nett med én gang, sier Mads Østberg i en SMS til Parc Fermé. Løsningen med Eriksen kommer kanskje ikke som noe lyn fra klar himmel. Eriksen har sammen med rallyfører og barndomskompisen Frank Tore Larsen hatt et tett forhold til Østberg og Adapta AS som har vært apparatet rundt Våler-guttens rallykarriere. De senere årene har også Eriksen jobbet som weather crew for Østberg og i år M-Sport, samtidig som han har kjørt grus- og isnoter for sin kommende makker. I tillegg har Eriksen ved en rekke anledninger vært stand in-kartleser på ulike tester. Drømmen har likevel hele tiden vært å få konkurrere i en WRC-bil i VM, en mangeårig drøm som nå går i oppfyllelse i kanskje det heftigste VM-løpet på kalenderen.
Det ble klart torsdag ettermiddag, og samme kveld bekrefter teamet nyheten som at Mads Østberg og Ola Fløene går hvert til sitt etter halvannen sesong sammen. Samarbeidet har ikke fungert optimalt, og ingen av partene ønsket å tviholde på samarbeidet framover. Samtidig ble det klart at det er Torstein Eriksen, fast kartleser for Frank Tore Larsen i NM og Fredrik Åhlin i det britiske mesterskapet, som tar over høyrestolen etter Fløene. – Dette er en teamavgjørelse. Det har vært noen utfordringer i forholdet mellom Mads og Ola den siste tiden. På dette nivået må alt fungere optimalt mellom fører og kartleser, vi må ta hensyn for hva som er best for laget, og da ble dette løsningen, sier teamsjef Morten Østberg i en pressemelding.

Fulgt Østberg over mange år

Mads Østberg ser fram til å ha med seg Eriksen i høyresetet. – Dette tror jeg blir bra. Han har jobbet for meg i mange år og kjenner godt til både noter, system og måten jeg jobber på. Jeg tror vi er på nett med én gang, sier Mads Østberg i en SMS til Parc Fermé. Løsningen med Eriksen kommer kanskje ikke som noe lyn fra klar himmel. Eriksen har sammen med rallyfører og barndomskompisen Frank Tore Larsen hatt et tett forhold til Østberg og Adapta AS som har vært apparatet rundt Våler-guttens rallykarriere. De senere årene har også Eriksen jobbet som weather crew for Østberg og i år M-Sport, samtidig som han har kjørt grus- og isnoter for sin kommende makker. I tillegg har Eriksen ved en rekke anledninger vært stand in-kartleser på ulike tester. Drømmen har likevel hele tiden vært å få konkurrere i en WRC-bil i VM, en mangeårig drøm som nå går i oppfyllelse i kanskje det heftigste VM-løpet på kalenderen.

Fløene tror på Eriksen

Ola Fløene, som leste for Andreas Mikkelsen i mange år før han meldte overgang til Østberg i forkant av 2016, mener det er et godt valg av Østberg å satse på unggutten som har fulgt ham tett over flere år. – Et meget klokt valg. Er det noen som kan fylle den stolen minst like godt som jeg gjør, så er det Torstein. Jeg er sikker på at han får til dette på en utmerket måte, og jeg tror han og Mads som personer får til å jobbe enda bedre sammen enn det vi fikk til, sier Fløene til Parc Fermé. Arbeidsledig blir han uansett ikke, og Fløene og Adapta har fremdeles et godt samarbeid og en god tone seg i mellom - selv om det nå skilles lag inni rallybilen. - Ola vil fortsette i Adapta Motorsport. Vi arbeider med forskjellige planer separat fra Mads’ program, hvor Olas erfaring og kompetanse vil bli benyttet, sier far Østberg.
Powered by Labrador CMS