Føler seg ettertraktet blant fabrikkene etter nye oppdrag som testfører

Ole Christian Veiby åpnet sesongen med et brak. Og selv om det har gått stang ut i de siste løpene, så har flere av fabrikantene meldt sin interesse for nordmannen.

Publisert

Spesielt tredjeplassen i Rally Monte-Carlo og seieren i Rally Sverige var av den overbevisende sorten.

Ole Christian Veiby. (Foto: @World / EVEN Management)

Spesielt tredjeplassen i Rally Monte-Carlo og seieren i Rally Sverige var av den overbevisende sorten.

Og foruten førerfeilen som kostet ham en pallplass og eventuell seier i Rally Korsika, der han slo i stykker hjulopphenget på bilen, så har 23-åringen fra Kongsvinger vist høyere og jevnere tempo enn kanskje noen sine i WRC 2.

LES OGSÅ: Derfor stiller Ole Christian opp i en Hyundai R5 i Belgia

Han har ikke kjørt VM-runde siden Rally Sardinia før sommeren, et løp han fikk ødelagt allerede på transportetappen etter SS1 med 10 minutters tidsstraff etter en ødelagt støtdemper. Likevel har han scoret totalt 20 etappeseire i WRC 2-klassen.

– Generelt tror jeg at jeg har vist et stabilt bra tempo i år. Og ikke bare på enkeltløp og enkeltetapper, konstaterer Veiby overfor Parc Fermé.

Wales og Spania

Han stod over Rally Finland, et løp han har kjørt fort i tidligere, selv om det har endt med totalskrot de to siste årene. Planen er å kjøre Wales og Spania, og med allerede fem startede WRC 2-løp er det begrenset hvor mange han får delta i med tanke på å sanke poeng i mesterskapet.

Målet i år har likevel vært å vise fart, og derfor har han meldt seg på løp hvor deltakelsen er av det brede slaget. Veiby har ønsket å vise at han kan kjempe om gode plasseringer uten at det er liten deltakelse.

– Sesongen min har egentlig vært veldig bra hvis man ser på farten. Det har jo både Volkswagen og Hyundai fått med seg, selv om tekniske problemer gir lite poeng i mesterskapet, sier han.

Ole Christian Veiby imponerte med overlegen seier i Rally Sweden i år, som hittil eneste seier i WRC 2-mesterskapet. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

– Føler du deg mer ettertraktet blant team med det du har bevist så langt?

– Ja, det vil jeg vel tørre å påstå. Seieren i Sverige var selvfølgelig overbevisende for mange med et så stort og bra startfelt. I Portugal ledet vi helt til brannen. Vi fikk også bra poeng fra Monte Carlo til tross for mange punkteringer, og vi hadde bra «speed» på Korsika på asfalt, selv om det var min feil at vi kuttet svingen og slo i stykker hjulet. Vi satset alt, og kom ikke dit for å bli nummer tre, oppsummerer 23-åringen.

LES OGSÅ: Veiby og teamet var forberedt på at brannen kunne oppstå

https://www.youtube.com/watch?v=v9c7PY3T6xw

Hyundai tok kontakt

For utover sommeren har han fått andre tilbud foruten WRC-kjøringen han har tatt med strak arm. To ganger har han fått en sjanse i Hyundai, og det er i nettopp regi av fabrikkteamet - selv om kjøringen har vært i en R5-bil.

Første løpet i Belgia, Ypres Rally, ble alt annet enn en suksess. Veiby manglet både fart og komfort til å henge med i tetsjiktet, og finurlig nok endte løpet på samme måte som med Polo R5 i Portugal - nemlig i en storbrann bak i bilen.

Han hang bedre på i italienske Rally di Alba, med en femteplass med et tøft italiensk asfaltnivå, hvor han også avsluttet med etappeseier i klassen.

Veiby forklarer relasjonen med Hyundai slik.

– Jeg ble spurt om å hjelpe dem med å utvikle bilen. De hadde mange nye interessante deler på bilen, som vi testet sist. Jeg er jo ikke bundet til noen, så derfor kunne jeg teste for Volkswagen samme uken. Jeg får mange kilometer i rallybil, og det er det viktigste for meg, sier Veiby.

https://www.youtube.com/watch?v=AbBujIu2Cqs

Fikk Volkswagen-støtte etter brann

For som han nevner, så har altså Volkswagen også engasjert ham i testøyesmed. Selv om Volkswagen ikke har noe WRC-lag lengre, så spiller de likevel en sentral rolle i internasjonal rallysport gjennom salg og utvikling av Polo R5, som han kjører i privat regi både i Norge og i WRC 2-løpene.

Volkswagen har fått mye kritikk etter at totalt fem biler har startet å brenne, der iblant Veiby sin under Rally Portugal, for årsaken til samtlige branner har sett ut til å være av identisk art.

– Vi har hatt god relasjon med Volkswagen etter brannen i Portugal. De var selvfølgelig interessert i å oppklare problemene med at bilene tok fyr. På Sardinia fulgte Volkwagen oss tett under løpet. De fikk sett hvilke problemer som bilen hadde der, og tok derfor kontakt for at jeg skulle teste frem noen oppgraderinger, sier Veiby.

Sesongen har gått fortløpende uten at han har spikret en offentlig, offisiell plan på hvordan sesongen skal arte seg. Han er påmeldt til Rally Grimstad og har med det gode forutsetninger for å ta NM-gull.

I tillegg bekreftes altså Rally Spania og Rally Wales senere i høst.

Powered by Labrador CMS