Flytter rallyvirksomheten ut av Norge – satser tyngre med populær R5-bil

Volkswagen Motorsport ser blant annet til Norden for både utvikling og salg av rallybilen det knyttes store forventninger til.

Publisert

Og ikke uventet er også nordmannen Erik Veiby, som vi tidligere omtalte har gjort stor suksess med EVEN Management, involvert i at Arvika-baserte KMS (Kristoffersson Motorsport) blir en viktig samarbeidspartner for å få den nye R5-bilen til Norden.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Og ikke uventet er også nordmannen Erik Veiby, som vi tidligere omtalte har gjort stor suksess med EVEN Management, involvert i at Arvika-baserte KMS (Kristoffersson Motorsport) blir en viktig samarbeidspartner for å få den nye R5-bilen til Norden.

Veiby har hatt tette bånd med Volkswagen Motorsport helt siden Andreas Mikkelsens fabrikkperiode fra 2013, og har i senere tid vært godt involvert hos Volkswagen Motorsport både via Johan Kristoffersson og hans kontrakt med PSRX og Volkswagen Motorsport, og nå nylig at Pontus Tidemand er blitt offisiell testfører for dem.

I tillegg har Veiby 50 prosent eierskap i KMS.

Fra Kongsvinger til Arvika

– Volkswagen Motorsport skal jo drive med såkalt kundesport, at de skal selge biler, og de har valgt seg ut noen samarbeidspartnere. Nå skal de samarbeide med KMS og da flytter også vi kompetansen vår ut av Kongsvinger og til Arvika, sier Erik Veiby til Parc Fermé.

De får nå levert en av de første R5-Poloene fra Volkswagen, men tanken er å kjøpe inn flere til enten videresalg eller utleie, som også vil være relevant for det norske miljøet da avstanden til Arvika er såpass kort.

Det kan også tenkes at Veibys sønn Ole Christian, som nå er fabrikkfører for Skoda, blir å finne i en Polo til start i enkelte løp, enten i NM-løp eller i andre løp utenfor WRC 2-programmet sammen med Skoda Motorsport.

– Det er ikke umulig at Ole skal kjøre denne bilen litt, nei. Volkswagen er et søstermerke til Skoda, og dessuten tester jo Pontus for Volkswagen nå også, sier Veiby, og legger til at KMS kommer til å satse tyngre på rally i tiden som kommer.

LES OGSÅ: Svensk-norsk ekspertise bak den første testen av Polo GTI R5

LES OGSÅ: R5-bilen til Volkswagen er allerede utsolgt for 2018

Per nå er de kjent for å drifte flere TCR-biler i STCC-serien, men nå er det også rally som gjelder.

– De trenger å bygge på med litt mer enn STCC. Derfor flytter vi Kai Roger (Waaler) og Nils (Olsson Ekbro) over til Sverige for å styrke rallykompetansen der som vi sitter på, sier Veiby.

Store forventninger til bilen

Testene som foregår av den nye R5-bilen skal ifølge rapportene ha gått veldig bra for seg. Derfor er det knyttet store forventninger til at dette er en konkurransedyktig bil fra første meter, som kan ta opp kampen med blant annet Skoda Fabia og Ford Fiesta som topper listene rundt omkring i verden.

I tillegg kommer Citroën med et spennende prosjekt rundt deres nye C3 R5.

– Hovedarkitekten bak Volkswagens rallysuksess, FX Demaison, har også brukt kompetansen sin inn mot denne bilen, og blant annet hentet inn all erfaring med Poloen fra WRC, sier Veiby,

Powered by Labrador CMS