Flere spennende fjes å finne på startstreken i Romjulsrally

Etablert kartleser gjør comeback bak rattet. Og profilert rallycrossfører gjør sin rallydebut.

Publisert

Tradisjonsrike Romjulsrally står for tur femte dag jul, eller fredag 29. desember om du vil. Årets utgave er lengre enn hva den har vært de siste årene, med den legendariske Melåsberget-etappen tilbake på tapeten.

Stig Rune Skjærmoen og Ole Christian Veiby fra Rally Sweden 2017. (Foto: Simen Næss Hagen)

Tradisjonsrike Romjulsrally står for tur femte dag jul, eller fredag 29. desember om du vil. Årets utgave er lengre enn hva den har vært de siste årene, med den legendariske Melåsberget-etappen tilbake på tapeten.

Hele 65 biler teller på startstreken, så det tyder på at mange har brukt vel så mange timer i verkstedet som på julegaveshopping og ribbesteking de siste ukene. Og flere av navnene kan vi karakterisere som «spennende».

Stig Rune Skjærmoen er et kjent navn i rallymiljøet. De siste årene som aktiv kartleser for Ole Christian Veiby, og det var meningen at han skulle stille til start i sin Skoda Fabia R5. Men den nysignerte fabrikkføreren måtte melde avbud, og da fikk Skjærmoen muligheten til å kjøre på egenhånd på hjemlige traker igjen.

LES OGSÅ: Klassisk inboard fra Elverum: – Je vetta faan, je datt da helt tur, je!

Rekker ikke teste

Han blir å finne i en Citroen C2 R2 Max, eid av Jens Erik Eriksen, og dette er en bil Skjærmoen har kjørt før. Nå gleder han seg til å kjøre sjøl igjen.

– Bilen ble hentet i går, men jeg rekker ikke noen test. Så det blir å møte opp uten så mye fart bak rattet, men det får gå. Dette blir gøy, sier en optimistisk Skjærmoen til Parc Fermé.

– Hvor mye rattrust snakker vi?

– Litt rattrust vil nok henge i, og jeg tør nok ikke satse maks. Men vi skal ha det gøy, selv om jeg hater å tape, sier 32-åringen med startnummer 8.

Han har med seg Espen Ytreland Ruud i kartleserstolen. Flere drar sikkert kjensel på navnet, da Ruud har vært profilert i bilsportmiljøet både som aktiv utøver og siste årene mekaniker, blant annet for Hyundais WRC-team.

LES OGSÅ: Derfor velger Espen (24) å gi seg som WRC-mekaniker

– Espen får jo ikke sett notene mine, eller sittet i bilen, før fredag morgen, sier Skjærmoen.

Han er ingen umerittert rallyfører bak rattet, Skjærmoen. I 2007 vant han C-fører-cupen i Volvo Original-klassen, samt norgescupen samme år. I 2008 vant han Peugeot Super Cup, som han ble nummer tre i året etter. I 2011 ble han nummer tre i den norsk-svenske TopDriver-cupen, bak Steve Røkland og Petter Kristiansen.

FULLVERDIG STARTLISTE FINNER DU HER!

Bytter ut R5 med R1

Romjulsrally er et kompakt løp med innsjekk, teknisk kontroll og gjennomkjøring fredag morgen, før selve løpet starter noen timer senere. Tre etapper skal kjøres to ganger, totalt 53 kilometer med fartsetappe.

Og på startstreken er det flere spennende navn og kombinasjoner. Rallycrossfører Thomas Bryntesson har kjøpt seg rallybil, en Volvo 240 i nasjonal klasse, for å skaffe verdifull kjøretrening til barmarkssesongen er i gang.

– Man blir jo veldig spent på hvordan det blir å kjøre på skogen. Jeg har aldri testet eller kjørt på noter før, så alt blir nytt. Men dette kommer til å bli «grymt», sier Bryntesson til Parc Fermé.

Ellers er Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen påmeldt i en litt annen bil enn de er vant til. R5 er byttet ut med R1, men de starter likevel rett bak Anders Grøndal med startnummer 1 på grunn av seedingen. Svenske Mattias Jirvelius stiller til start i en Skoda Fabia R5, og sammen med Christian August Selmer er dette de reelle utfordrerne til Grøndal i tilsvarende bilklasse.

Mange er også glade for å se Ole Morten Korsmo med sin velkjente Volvo 240 tilbake igjen, og Lars Martin Stensbøl skal også få sin debut i firehjulsdreven rallybil med Jim Roger Haugom i kartleserstolen. Til slutt er det også verdt å nevne at Jacob Lyseng blir å se for første gang på norske trakter som rallyfører etter å ha kjørt i Latvia med latvisk lisens dette året.

Powered by Labrador CMS