Flere profiler med sterkt ønske om nytt system for tidtakning


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

Rallymiljøet har sett seg lei på forvirring rundt feilaktige tider på norske rallyløp.

«Minuttfeil» er et ikke ukjent begrep i norsk rally, og det skjer fra tid til annen at rallyførere får helt andre tider enn det de i realiteten har kjørt. Ofte pleier dette også å bli rettet opp i også relativt kvikt.

Likevel har det dukket opp tilfeller hvor det er snakk om feilaktige tider på sekunder, noe som har irritert mang en rallyfører, og etter Romjulsrally før nyttår har det kommet flere reaksjoner på at noe må gjøres med tidtaking i norsk rally. I tillegg var det gjentakende problemer i flere NM-løp i fjor som gikk på tidtakningen.

LES OGSÅ: Tapte halvminuttet da bilen var mer eller mindre tom for bensin

Aktivere utøvere på ballen

Det er etter Facebook-posten om Romjulsrally fra Norsk-Rally.com-guru Preben Berg at flere personer fra bilsportmiljøet har kommet med flere konstruktive forslag for å bedre kvaliteten på tidtakningen slik at dette ikke vil påvirke særdeles viktige utfall på resultatlisten, og gjennomgangsmelodien er at det skal være snakk om transpondere og GPS-løsninger.

Det er først og fremst rallyfører Eyvind Brynildsen som satte i gang tankeeksperimentene.

- ANNONSE -

– Jeg tenker jo som den enkle sjelen jeg er at: Vi betaler vognlisens som eneste land i verden. De pengene burde gått til transpondere/GPS-system som hadde ordnet dette for arrangøren, så vel som på gjennomkjøring som på løp. Hva tenker folket? spør Brynildsen.

Og det skulle ikke mangle på respons.

– Helt enig. Tror også sjåførene hadde blitt med på noen hundrelapper ved innkjøp. For og sikre korrekte tider, svarer rallyfører Tommy Transeth.

Det blir også tatt opp flere spesifikke systemer som brukes i utlandet fra en rekke andre profiler.

Tekniske og økonomiske utfordringer

Jan Røkland, tidligere aktiv utøver og far til den profilerte rallyføreren Steve Røkland, følger også opp med et annet argument for å få tidtakingen enda mer automatisert enn dagens system som i hovedsak er basert på starttider, fotoceller og manuell utregning på tidskort ved tidskontrollene.

– Et slikt system vil også kunne redusere behovet for funksjonærer på mange av de i dag bemannede tidskontrollene, skriver Røkland.

LES OGSÅ: Her er årets etappekonger i norsk rally – Evo 2
LES OGSÅ: Slik kan det bli mer attraktivt å være frivillig i norsk rally

Mange har fått med seg diskusjonen og Brynildsen kastet ballen så videre til Norges Bilsportforbund. Petter Vegel, tidligere leder av NBFs rallyseksjon, har sett på forslagene, men viser samtidig sin skepsis til hvordan dette kan løses både teknisk og økonomisk.

– Så spørs det litt på teknologien da. Dette har vært undersøkt tidligere, men rally foregår på skogen og der er det heller sporadisk med dekning med dagens teknologi. NBF har ikke tilgang til fly slik som WRC tar seg råd til (belaster arrangørene for), skriver seksjonsleder Vegel.

Eyvind Brynildsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Melder seg frivillig

Men rallyfører Brynildsen ønsker at det skal vektlegges hvilke fordeler man oppnår og viser mer enn nok entusiasme for å få til dette.

- ANNONSE -

– Jeg ser argumentet ditt, Petter. Men synes det er trist at det fokuseres direkte på et problem kontra og se på det som en fin utfordring. (…) Det er så mange fordeler at jeg hadde lagt ned litt innsats i dette. Mange andre land får jo til dette? Det burde også vi. Jeg melder meg frivillig til å sitte i en form for komité om det trengs noen fra de aktive, repliserer østfoldingen.

Den profilerte rallyreporteren og tidligere aktive kartleseren Henning Isdal har også kastet seg også på ballen, og spiller den tilbake til NBF igjen.

– Utfordringen går hermed til rallyseksjonens leder, Arne Ingar Stulen, om snarest å prioritere denne saken øverst på seksjonens agenda, oppfordrer Isdal.

Og Stulen er kvikk i responsen.

– Det er notert og nå på lista over saker som må prioriteres for 2018, skriver Stulen.