Fire førere og fire fabrikanter med seier på fire løp i årets WRC


DEL
Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Og Andreas Mikkelsen får maks ut av det han klarer i en WRC 2-bil.

For mannen som egentlig burde ledet WRC, fikk omsider hull på byllen under Rally Korsika. Belgieren Thierry Neuville lå meget dårlig an etter Rally Monte Carlo og Rally Sweden etter to marginale feil som kostet ham potensielt 50 poeng.

Men på to løp har han slått tilbake. I sin Hyundai i20 WRC ble det årets første, og karrierens tredje, seier på den franske middelhavsøya.

LES OGSÅ: Slik har Rally Korsika markert seg i historien på godt og vondt

– Dette føles så deilig. Og en spesiell takk til teamet. De har alltid hatt troen på meg og pushet meg etter Monte Carl og Sverige. Jeg var ikke sikker på at det skulle bli seier etter den første dagen, men vi fikk snudd på det andre dagen, så nå er jeg utrolig fornøyd, sa en rørt Neuville i målgangen etter siste fartsprøve.

Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Parc Fermé var i ferd med å skrive at dette ville blitt Hyundai-teamets andre dobbeltseier, men lagkamerat Dani Sordo tok det vel pent på Power Stage, og tapte sin 2,5 sekunds margin på Sebastien Ogier da det gjaldt som mest.

- ANNONSE -

– Jeg er glad for tredjeplassen. Ogier har vært raskere enn meg i helgen, så dette er egentlig helt greit, sa en fattet Sordo.

LES OGSÅ: Espen (23) har drømmejobben hos Hyundai Motorsport

Brøt 13 år gammel tradisjon

Fjorårets VM-sesong åpnet også lovende ved at vi hadde seks forskjellige vinnere på de syv første løpene. Men det var syv førere på «bare» tre bilmerket. Årets sesong har åpnet enda mer åpent og spennende. Så langt har vi fire førere og fire forskjellige bilmerker som har vunnet løp.

– Dette er bra for sporten, og det er dette sporten virkelig trenger, sa tidligere rallyfører og ekspertkommentator på SVT, Jonas Kruse, i forbindelse med live-sendingen av Power Stage.

Vi må faktisk tilbake til 2004 for å finne tilsvarende sesong med fire forskjellige bilmerker på toppen av seierspallen gjennom sesongen. Og 2001 er året hvor hele fem forskjellige merker vant et VM-løp på én sesong, hvilket er fysisk umulig denne sesongen (dog absolutt mulig om Volkswagen hadde fått homologert sin WRC-bil).

LES OGSÅ: Sju unnskyldninger du alltid hører fra en rallysjåfør

Foto: Even Management.
Foto: Even Management.

Nye VM-poeng til Mikkelsen

Samtidig kan vi konstatere at Andreas Mikkelsen også får maks ut av kjøretreningen han og Anders Jæger begir seg ut på. Ny, overlegen seier i WRC 2-klassen, på samme vis som i Rally Monte Carlo. Attpåtil ble det en 7. plass totalt, hvilket gir ham seks nye VM-poeng i førermesterskapet.

– Dette har vært en bra fight for oss, og jeg er veldig glad for at vi kan hjelpe Skoda med en seier. Alt handlet om å kjøre kontrollert og sikre seieren. Men jeg håper å være tilbake i en WRC-bil snart, sier Mikkelsen.

LES OGSÅ: Slik er livet som arbeidsledig for Andreas Mikkelsen

Foto: Even Management
Foto: Even Management

Veiby på 5. plass

27-åringens «lagkamerat» i Even Management, Ole Christian Veiby, hadde en tøffere helg på jobben, men kjørte stabilt og lå lenge an til 4. plass i WRC 2 etter at flere førere falt av lasset. En punktering søndag satte en stopper for 4. plassen, der han tapte et minutt til Simone Tempestini. I stedet ble det 5. plass i WRC 2 for Kongsvinger-gutten.

- ANNONSE -

– Det er ikke lett å si at man skal gjøre det ene og det andre, for ting faller ikke på plass med en gang. Det må trenes på. Derfor er jeg veldig fornøyd med at vi har tatt gode steg hele veien og forbedret oss mye gjennom helga. Rally er en sport hvor erfaring teller enormt mye, og nettopp derfor har dette løpet vært så verdifullt for oss, er Veibys oppsummering i en pressemelding etter helgens VM-runde.