Finnene som representerer den nye toppgenerasjonen i WRC

Aldri før har en rallyfører født på 90-tallet vunnet et VM-løp.

Publisert

Finland og motorsport, det er et kapittel for seg selv. Det ble vi vitne til under Rally Finland, hvor vi en lengre periode hadde topp fire med hvitt og blått på flagget. Bare Jari-Matti Latvalas brutte løp lørdag på grunn av hindret en stor mulighet for en finsk pall for første gang siden 1997.

Esapekka Lappi og kartleser Janne Ferm (venstre) etter seieren i Rally Finland. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Finland og motorsport, det er et kapittel for seg selv. Det ble vi vitne til under Rally Finland, hvor vi en lengre periode hadde topp fire med hvitt og blått på flagget. Bare Jari-Matti Latvalas brutte løp lørdag på grunn av hindret en stor mulighet for en finsk pall for første gang siden 1997.

Uansett, Esapekka Lappi (født i 1991) sto for helgas sensasjon med en knallsterk seier, i sin aller første WRC-sesong og i sitt aller første WRC-løp på hjemmebane, og for første gang for det finsk-driftede Toyota-teamet. Og for fjerde gang i en WRC-bil over hodet.

26-åringen tok ansvar på vegne av teamet og sin egen nasjon da Latvala måtte parkere bilen på Ouninpohja lørdag, og ser vi på etappestatistikken så var det velfortjent. Ni etappeseire, og totalt 15 etapper med topp tre-tider, vitner om en sjåfør som virkelig ville sette skapet på plass.

– Helt utrolig. For et løp. Jeg må si tusen takk til teamet, de har bygd en så utrolig rask bil på kort tid. Stor respekt til dem for det. Jeg har fremdeles lite med erfaring og jeg må få flere mil i kroppen. Men greit nok, på hjemmebane skal jeg være sterk og det var jeg, sa en lykkelig og stolt Esapekka Lappi etter målgang.

LES OGSÅ: Sju ganger har etappene i Finland gått raskere enn «lovlig»

Mads Østberg og Torstein Eriksen på Ouninpohja. (Foto: Red Bull Content Pool)

Suninen kunne skrevet historie

Vi må også innom Teemu Suninen (født i 1994), som i sitt andre løp i WRC-bil overhodet, virkelig viste klassiske finske muskler. Men på den nest siste etappen dro han ut i grøfta i høy fart, snurret flere ganger og mistet «hele fronten» på bilen sin.

– Det er vanskelig å si noe. Løpet har vært bra, farten har vært mye bedre enn forventet, og jeg var på 2. plass. Så gjør jeg to feil, og ender opp på 4. plass. Nå er jeg skuffet, men det føles nok bedre i morgen. I mitt andre løp i denne bilen så har jeg kjempet om en pallplass, sa en betuttet Suninen i målgang på siste etappe.

Med over 20 sekunder tapt mistet han en potensiell sensasjon av en 2. plass, i intens kamp med Juho Hänninen og Elfyn Evans. Suninen måtte ta til takke med den sure fjerdeplassen, mens Evans snek Hänninen for 2. plassen med tre tidelers margin på Power Stage-etappen.

Likevel er det verdt å poengtere at 3. plassen til Hänninen var både sterk og emosjonell, med tanke på at dette mest sannsynlig var hans eneste mulighet til pallplass i år, da han har vært noen hakk for liten i forhold til de andre - og at dette skjedde på hans hjemmebane attpåtil.

Ny VM-leder for sesongen

Med Sebastien Ogier ute av løpet på fredag etter en dramatisk krasj, hvor det ble konstatert en lett hjernerystelse for kartleser Julien Ingrassia, åpnet muligheten seg for Thierry Neuville å spise inn ledelsen til Ogier i sammendraget.

Neuville endte bare på 6. plass i Finland riktignok, men tok tre Power Stage-poeng på tampen av dagen. Med like mange poeng som Ogier sammenlagt (160 poeng), leder Neuville VM nå for første gang i karrieren på grunn av flere seire enn Ogier.

Dermed har vi en ny VM-leder på topp siden Rally Sweden i år, da Jari-Matti Latvala ledet mesterskapet etter to kjørte løp. Nå skriver vi ni VM-løp, og med Neuville på topp, betyr det at en Hyundai for første gang er på topp. Det betyr også at vi har hatt tre førere på toppen av tabellen denne sesongen, en spredning av ledere som på mange måter har vært en mangelvare det siste tiåret.

Årsbeste for Østberg

En vi gjerne skulle sett høyere opp sammenlagt, sett med norske øyne, er Mads Østberg. Det ble med 10. plass og ett poeng denne gang, med ny kartleser i tillegg, og det kan også nevnes at dette er Torstein Eriksens første VM-poeng i rally.

Østberg er dog godt fornøyd med helgen, og foruten en avkjøring og nok en gang litt tekniske utfordringerp å bilen, så kunne Rally Finland sett enda lysere ut.

- Bortsett fra noe uflaks på lørdag med en avkjøring er jeg faktisk veldig fornøyd med denne helgen. På mange fartsetapper har vi vært med helt i teten og jeg tenker egentlig ikke så mye på sluttresultatet. Dette har vært mitt beste rally i år og Torstein har gjort en fantastisk jobb i kartleserstolen. Vi må bare jobbe videre med det grunnlaget vi har lagt her i Finland og totalt sett er jeg veldig optimistisk for det som kommer senere i sesongen, sier Mads Østberg i en pressemelding søndag ettermiddag.

Han kunne i det minste smile over nok en triumf hva gjelder å fly med rallybil. Illustrert i bildet over, så fløy Østberg og Eriksen inn til hele 50 meter på det klassiske hoppet ved det gule huset, og løpets lengste hopp var altså et faktum. På samme måte som vi har sett Østberg levert tidligere i år.

LES OGSÅ: Derfor har han problemer med å sove om natta i disse dager

Stygg rulling av Veiby

Verre gikk det for Ole Christian Veiby, som kjempet om å vinne R5-klassen, selv om han ikke var påmeldt i WRC 2-mesterskapet dette løpet. Men i en venstresving over krøn gikk det aldeles galt for den unge Kongsvinger-gutten (se video under). Flere rundkast og saltoer ute i skogen endte med en totalvraket bil, men gutta kom seg uskadd fra hendelsen.

– Vi kom akkurat litt for fort inn i en sving og hektet i en stein slik at bilen vippet rundt. Jeg tror vi rullet seks, sju ganger og bilen tok salto i lufta. Dette er den verste rullingen jeg har opplevd, men ikke den mest brutale krasjen jeg har hatt. Selv om det så veldig dramatisk ut, så ble verken Stig Rune eller jeg skadet. Det sier litt sikkerheten i rallybilene, understreker Veiby i en pressemelding.

https://youtu.be/kisACZaE5_s?t=31s

Powered by Labrador CMS