Fikk startnekt av NBF – FIA gir Mads grønt lys

Norges Bilsportforbund sa først nei til at Mads Østberg skulle få kjøre NM-finalen i den nyeste WRC-bilen, men det internasjonale bilsportforbundet (FIA) sier at han skal få lov.

Publisert

Mads Østberg kunngjorde lørdag at han stiller til start på Rally Hedemarken i sin Ford Fiesta WRC 2017 med Emil Axelsson som kartleser for anledningen.

Mads Østberg gleder seg til å vise fram 17-bilen på hjemmebane, men trenger FIAs støtte for å få lov til det. (Foto: OneBet Jipocar World Rally Team)

Mads Østberg kunngjorde lørdag at han stiller til start på Rally Hedemarken i sin Ford Fiesta WRC 2017 med Emil Axelsson som kartleser for anledningen.

– Jeg har lenge hatt en drøm om å få kjøre for det norske rallypublikumet i den nye WRC-bilen. Jeg gleder meg til å vise frem bilen, samtidig som jeg ser på løpet som en viktig del av min trening for å bli klar for Rally Spania, et av mine viktigste løp denne sesongen, skriver Mads Østberg på sine Facebook-sider.

Men det er ikke uten videre at Østberg skal få stille til start på hjemmebane i denne bilen. Rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund (NBF) skal først ha sagt nei fordi Østberg i utgangspunktet ikke får lov til å stille med en rallybil av dette kaliberet i en NM-runde.

Mads Østberg, her fra Rally Polen tidligere i år. (Foto: OneBet Jipocar World Rally Team)

LES OGSÅ: Fabrikkteamene klager på Østberg – FIA har tatt affære

– WRC-biler er for VM

Østberg skal ha søkt om dispensasjon til å kjøre denne bilen på Rally Hedemarken, som forøvrig ikke er tillatt å score NM-poeng med, en søknad som rallyseksjonen først avviste.

– FIA har vært veldig tydelige på at WRC-biler er for VM og R5-biler er for nasjonale og regionale mesterskap. Det er det vi forholder oss til, og det er riktig at Mads har fått avslag på en søknad om dispensasjon, kunne leder for rallyseksjonen i NBF, Petter Vegel, fortelle til Parc Fermé onsdag, da vi ble kjent med saken.

Lørdag, etter at Mads Østberg selv kunngjorde at han stiller til start, kunne Vegel utdype følgende:

– Først søkte Mads om dispensasjon via SMS forrige helg, før vi hadde et møte sammen på mandag. Da hadde vi lite opplysninger om at det dreide seg om en 2017-bil og så videre. I mellomtiden har også arrangøren av Rally Hedemarken søkt om at Østberg kan få kjøre som en slags K-bil. Vi har nå hentet inn mer opplysninger rundt dette, men vi får ikke noe svar før mandag. Da venter vi en endelig bekreftelse fra FIA om at Mads kan få kjøre som en anledning for test og trening, sier Vegel.

– Så lenge FIA sier at det er OK, så får Mads grønt lys til å kjøre på Hamar?

– Vi har snakket sammen i dag, og fått lovet et endelig svar på mandag. Det er opp til FIA om han får lov til å kjøre dette som en test på hjemlige veier, sier Vegel.

LES OGSÅ: Sommernøtter: Hvor godt kjenner du Mads Østberg?

FIA ber Østberg få konkurrere

Parc Fermé har vært i kontakt med Mads Østberg vedrørende kunngjøringen hans på Facebook, men Østberg ønsker foreløpig ikke å kommentere saken ytterligere. Vi vet imidlertid at FIA og Østberg har snakket sammen vedrørende NM-runden, og FIA skal ha gitt Østberg grønt lys til å stille til start på Hamar, enten som testbil eller formelt som K-bil.

FIA skal også samtidig ha anmodet om at Østberg også kan få konkurrere som en fullverdig deltaker, og ikke bare som en testbil eller K-bil.

Dog skal ikke NBF ha hørt noe fra FIA, annet enn at de venter å få en bekreftelse på mandag som de vil etterkomme.

LES OGSÅ: Slik er livet til Mads Østberg forandret for alltid

Powered by Labrador CMS