FIA har delt ut nesten to millioner kroner i bøter fra VM-førerne i år
Ikke-homologerte deler, forfalskning av brannslukningsapparat og upassende kjøreatferd i flere settinger. FIA-dommerne har ikke vært nådige med pisken og regningene denne sesongen.
Totalt 37 ganger har FIA utstedt bøter til førerne i forbindelse med VM-løpene. Mange er av relativt beskjeden og uskyldig art, mens andre overtredelser blir slått kraftig ned på.
Ti av bøtene er knyttet til denne «OK-knappen» som alle biler er utstyrt med. Fører og kartleser har et felles ansvar for å trykke på denne knappen, gitt at det selvfølgelig er OK med dem, etter at de har stoppet ute på en fartsetappe. Så er det også forskjell på satsene overfor FIA-prioriterte førere kontra de uprioriterte. Mens prioriterte førere som eksempelvis Henning Solberg, Nil Solans og Benito Guerra bøtelegges for 1000 euro, altså cirka 10.000 norske kroner, så kommer de uprioriterte førerne unna med «bare» 250 euro i bot for samme overtredelse.
FIA setter heller ikke alltid pris på at førerne shower for publikum, såkalt «exhibition driving» som det heter i dokumentene. Fem av fabrikkførerne, deriblant norske Andreas Mikkelsen, fikk en saftig smekk på pungen i forbindelse med dette i forkant av SS1 i Rally Mexico. 3000 euro i bot hver gir FIA 15.000 euro - altså 150.000 norske kroner - ekstra i kassa for denne kjøringen.
Belgiske Thierry Neuville var ikke en av disse i dette tilfellet, men han måtte likevel gi fra seg noe av sin ellers lukrative Hyundai-lønn ved to andre tilfeller. I går kunne vi melde at belgieren pådro seg en bot på 30.000 euro, hvorav 25.000 betinget, for å ha utført piruetter i forbindelse med seieren i Rally Spania. Selv om denne summen virker urimelig høy, så statuerte juryen et eksempel for at gjentakelser straffer seg enda dyrere.
Neuville ble nemlig dømt for det samme i Rally Argentina tidligere år, den gang «kun» 1500 euro i bot, og derav den betingede dommen nå på 25.000 euro i tillegg til at han uansett må betale inn 5000 euro. Dersom Neuville gjør dette en gang til, så kommer de resterende 25.000 i kraft.
Den strengeste reaksjonen overfor en privat ikke-prioritert fører kom imidlertid mot Joao Fernando Ramos og hans team RMC Motorsport i forbindelse med Rally Portugal. De ble nemlig tatt for forfalskning av datoetikett på brannslukningsapparatet. Selv om de i deres forklaring understreker at de hadde lånt brannslukningsapparatet da deres hadde gått ut på dato, så poengteres det fra juryen at det er deres ansvar å sørge for at slike ting er i henhold til reglementet. Ballesparket fra FIA lyder her på 5000 euro, altså 50.000 norske kroner.
Er det ett område de ikke skiller på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker, så gjelder det dersom balaklavaen ikke er tredd over hode og hals på korrekt måte. Jari-Matti Latvala ble tatt for dette etter SS2 i Rally Finland, det samme ble også to andre privatførere og én kartleser under Rally Tyskland. Straffen for dette er 200 euro, uavhengig av status, men det er verdt å nevne at Mitsuhiro Kuniwasa i Tyskland i tillegg ble tatt for å ha oppbrettede ermer på det brannsikre undertøyet, så hans bot ble økt med 100 euro ekstra.
Dette og mer til, i oversikten under finner du alle bøteleggelser som er gjort hittil i år. Summa sumarum er det snakk om 174.550 euro i bøter, men det er verdt å nevne at 100.000 av disse er betingede, så i faktiske kroner er det «kun» 74.550 euro - altså nærmere tre kvart million norske kroner, som FIA enn så lenge kan kose seg ekstra med.
Fører / team | Løp | Bot | Ansvarlig | Årsak |
Alessandro Gino / Privat | Rally Monte Carlo | 500 | Fører | Obligatoriske klistremerker knyttet til homolgeringspapirene manglet |
Villa Manuel / Privat | Rally Monte Carlo | 500 | Fører | Obligatoriske klistremerker knyttet til homolgeringspapirene manglet |
Yzees Al Rahji / Privat | Rally Sweden | 500 | Fører | Feilmontering av beskyttelsespute rundt veltebur |
Julius Tannert / ADAC Sachsen | Rally Sweden | 400 | Fører | Upassende kjøreatferd på vei inn til bensinfylling |
Deividas Jocius / Privat | Rally Mexico | 1000 | Fører | Stoppet ikke for konkurrent som lå opp-ned uten at førerne var ute av bilen på SS13 |
Teemu Suninen / M-Sport WRT | Rally Mexico | 3000 | Fører | Upassenede/farlig showkjøring på vei inn til SS1 |
Jari-Matti Latvala / Toyota Gazoo Racing | Rally Mexico | 3000 | Fører | Upassenede/farlig showkjøring på vei inn til SS1 |
Andreas Mikkelsen / Hyundai WRT | Rally Mexico | 3000 | Fører | Upassenede/farlig showkjøring på vei inn til SS1 |
Esapekka Lappi / Citroën Racing | Rally Mexico | 3000 | Fører | Upassenede/farlig showkjøring på vei inn til SS1 |
Kris Meeke / Toyota Gazoo Racing | Rally Mexico | 3000 | Fører | Upassenede/farlig showkjøring på vei inn til SS1 |
Eduardo Castro / Citroën Racing | Rally Chile | 30000 | Team | 25000 euro i betinget bot for bruk av ikke-homologert ECU |
Francisco Lopez / PSA Motorsport | Rally Chile | 30000 | Team | 25000 euro i betinget bot for bruk av ikke-homologert ECU |
Martin Lemaire / Privat | Rally Korsika | 250 | Fører/kartleser | Unnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS3 |
Jean-Michel de Mayer / Privat | Rally Korsika | 250 | Fører/kartleser | Unnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS13 |
Benito Guerra / Privat | Rally Argentina | 1000 | Fører/kartleser | Unnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS8 |
Thierry Neuville / Hyundai WRT | Rally Argentina | 1500 | Fører | Utførte piruetter før pallseremoni |
Joao Fernando Ramos / RMC Motorsport | Rally Portugal | 5000 | Team | Forfalskning av datoetikett på branslukningsapparat |
Sebastiano Ciato / Privat | Rally Sardinia | 250 | Fører/kartleser | Unnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS15 |
Nil Solans / Privat | Rally Sardinia | 1000 | Fører/kartleser | Unnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS14 |
Jari-Matti Latvala / Toyota Gazoo Racing | Rally Finland | 200 | Fører | Kjørte med balaklava på utsiden av kjøredressen på SS2 |
Michiel Becx / Privat | Rally Finland | 250 | Fører/kartleser | Unnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS2 |
Henning Solberg / Privat | Rally Finland | 1000 | Fører/kartleser | Unnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS7 |
Mitsuhiro Kunisawa / Privat | Rally Tyskland | 300 | Fører | Kjørte med balaklava på utsiden av kjøredressen, samt oppbrettede ermer på undertøy på SS5 |
Stefan Stich / Privat | Rally Tyskland | 250 | Fører/kartleser | Unnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS10 |
Stefan Stich / Privat | Rally Tyskland | 200 | Kartleser | Kjørte med balaklava på utsiden av kjøredressen på SS17 |
Josef Wecker / Privat | Rally Tyskland | 200 | Fører | Kjørte med balaklava på utsiden av kjøredressen på SS17 |
Mads Østberg / Citroën Racing | Rally Tyskland | 1000 | Team | Upassende oppførsel fra gravel crew på SS16 |
Bora Manyera / Privat | Rally Tyrkia | 500 | Fører | Obligatoriske klistremerker knyttet til homolgeringspapirene manglet |
Marco Bulacia Wilkinson / Privat | Rally Tyrkia | 1000 | Fører/kartleser | Unnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS6 |
Gus Greensmith / M-Sport WRT | Rally Tyrkia | 30000 | Team | 25000 euro i betinget bot etter at bærebruene veide 17,7 og 32.7 gram for mye |
Diego Dominguez / Privat | Rally Wales | 500 | Fører | Kunne ikke framvise homolgeringspapirene under teknisk kontroll |
Roland Poom / Privat | Rally Wales | 1000 | Fører/kartleser | Unnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS6 |
Rhys Yates / Privat | Rally Wales | 500 | Fører | Kjørte forbi tre biler som hadde stanset før fotgjengerovergang |
Dennis Rådström / Privat | Rally Wales | 500 | Fører | Kjørte forbi tre biler som hadde stanset før fotgjengerovergang |
Thierry Neuville / Hyundai WRT | Rally Spania | 30000 | Fører | 25000 euro i betinget bot som følge av piruetter før pallseremoni |
Eric Camilli / Citroën Racing | Rally Spania | 10000 | Team | Intercooleren samsvarte ikke med homologeringspapirene |
Mads Østberg / Citroën Racing | Rally Spania | 10000 | Team | Intercooleren samsvarte ikke med homologeringspapirene |