FIA har delt ut nesten to millioner kroner i bøter fra VM-førerne i år

Ikke-homologerte deler, forfalskning av brannslukningsapparat og upassende kjøreatferd i flere settinger. FIA-dommerne har ikke vært nådige med pisken og regningene denne sesongen.

Publisert

Totalt 37 ganger har FIA utstedt bøter til førerne i forbindelse med VM-løpene. Mange er av relativt beskjeden og uskyldig art, mens andre overtredelser blir slått kraftig ned på.

Citroën Racing er det teamet som gjort flest overtredelser og således har tatt imot de største bøtene fra FIA i år. Se oversikten nederst i saken. (Foto: Aurelien Vialatte / Red Bull Content Pool)

Totalt 37 ganger har FIA utstedt bøter til førerne i forbindelse med VM-løpene. Mange er av relativt beskjeden og uskyldig art, mens andre overtredelser blir slått kraftig ned på.

Ti av bøtene er knyttet til denne «OK-knappen» som alle biler er utstyrt med. Fører og kartleser har et felles ansvar for å trykke på denne knappen, gitt at det selvfølgelig er OK med dem, etter at de har stoppet ute på en fartsetappe. Så er det også forskjell på satsene overfor FIA-prioriterte førere kontra de uprioriterte. Mens prioriterte førere som eksempelvis Henning Solberg, Nil Solans og Benito Guerra bøtelegges for 1000 euro, altså cirka 10.000 norske kroner, så kommer de uprioriterte førerne unna med «bare» 250 euro i bot for samme overtredelse.

FIA setter heller ikke alltid pris på at førerne shower for publikum, såkalt «exhibition driving» som det heter i dokumentene. Fem av fabrikkførerne, deriblant norske Andreas Mikkelsen, fikk en saftig smekk på pungen i forbindelse med dette i forkant av SS1 i Rally Mexico. 3000 euro i bot hver gir FIA 15.000 euro - altså 150.000 norske kroner - ekstra i kassa for denne kjøringen.

Belgiske Thierry Neuville var ikke en av disse i dette tilfellet, men han måtte likevel gi fra seg noe av sin ellers lukrative Hyundai-lønn ved to andre tilfeller. I går kunne vi melde at belgieren pådro seg en bot på 30.000 euro, hvorav 25.000 betinget, for å ha utført piruetter i forbindelse med seieren i Rally Spania. Selv om denne summen virker urimelig høy, så statuerte juryen et eksempel for at gjentakelser straffer seg enda dyrere.

Neuville ble nemlig dømt for det samme i Rally Argentina tidligere år, den gang «kun» 1500 euro i bot, og derav den betingede dommen nå på 25.000 euro i tillegg til at han uansett må betale inn 5000 euro. Dersom Neuville gjør dette en gang til, så kommer de resterende 25.000 i kraft.

Den strengeste reaksjonen overfor en privat ikke-prioritert fører kom imidlertid mot Joao Fernando Ramos og hans team RMC Motorsport i forbindelse med Rally Portugal. De ble nemlig tatt for forfalskning av datoetikett på brannslukningsapparatet. Selv om de i deres forklaring understreker at de hadde lånt brannslukningsapparatet da deres hadde gått ut på dato, så poengteres det fra juryen at det er deres ansvar å sørge for at slike ting er i henhold til reglementet. Ballesparket fra FIA lyder her på 5000 euro, altså 50.000 norske kroner.

Er det ett område de ikke skiller på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker, så gjelder det dersom balaklavaen ikke er tredd over hode og hals på korrekt måte. Jari-Matti Latvala ble tatt for dette etter SS2 i Rally Finland, det samme ble også to andre privatførere og én kartleser under Rally Tyskland. Straffen for dette er 200 euro, uavhengig av status, men det er verdt å nevne at Mitsuhiro Kuniwasa i Tyskland i tillegg ble tatt for å ha oppbrettede ermer på det brannsikre undertøyet, så hans bot ble økt med 100 euro ekstra.

Dette og mer til, i oversikten under finner du alle bøteleggelser som er gjort hittil i år. Summa sumarum er det snakk om 174.550 euro i bøter, men det er verdt å nevne at 100.000 av disse er betingede, så i faktiske kroner er det «kun» 74.550 euro - altså nærmere tre kvart million norske kroner, som FIA enn så lenge kan kose seg ekstra med.

Fører / teamLøpBotAnsvarligÅrsak
Alessandro Gino / PrivatRally Monte Carlo500FørerObligatoriske klistremerker knyttet til homolgeringspapirene manglet
Villa Manuel / PrivatRally Monte Carlo500FørerObligatoriske klistremerker knyttet til homolgeringspapirene manglet
Yzees Al Rahji / PrivatRally Sweden500FørerFeilmontering av beskyttelsespute rundt veltebur
Julius Tannert / ADAC SachsenRally Sweden400FørerUpassende kjøreatferd på vei inn til bensinfylling
Deividas Jocius / PrivatRally Mexico1000FørerStoppet ikke for konkurrent som lå opp-ned uten at førerne var ute av bilen på SS13
Teemu Suninen / M-Sport WRTRally Mexico3000FørerUpassenede/farlig showkjøring på vei inn til SS1
Jari-Matti Latvala / Toyota Gazoo RacingRally Mexico3000FørerUpassenede/farlig showkjøring på vei inn til SS1
Andreas Mikkelsen / Hyundai WRTRally Mexico3000FørerUpassenede/farlig showkjøring på vei inn til SS1
Esapekka Lappi / Citroën RacingRally Mexico3000FørerUpassenede/farlig showkjøring på vei inn til SS1
Kris Meeke / Toyota Gazoo RacingRally Mexico3000FørerUpassenede/farlig showkjøring på vei inn til SS1
Eduardo Castro / Citroën RacingRally Chile30000Team25000 euro i betinget bot for bruk av ikke-homologert ECU
Francisco Lopez / PSA MotorsportRally Chile30000Team25000 euro i betinget bot for bruk av ikke-homologert ECU
Martin Lemaire / PrivatRally Korsika250Fører/kartleserUnnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS3
Jean-Michel de Mayer / PrivatRally Korsika250Fører/kartleserUnnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS13
Benito Guerra / PrivatRally Argentina1000Fører/kartleserUnnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS8
Thierry Neuville / Hyundai WRTRally Argentina1500FørerUtførte piruetter før pallseremoni
Joao Fernando Ramos / RMC MotorsportRally Portugal5000TeamForfalskning av datoetikett på branslukningsapparat
Sebastiano Ciato / PrivatRally Sardinia250Fører/kartleserUnnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS15
Nil Solans / PrivatRally Sardinia1000Fører/kartleserUnnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS14
Jari-Matti Latvala / Toyota Gazoo RacingRally Finland200FørerKjørte med balaklava på utsiden av kjøredressen på SS2
Michiel Becx / PrivatRally Finland250Fører/kartleserUnnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS2
Henning Solberg / PrivatRally Finland1000Fører/kartleserUnnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS7
Mitsuhiro Kunisawa / PrivatRally Tyskland300FørerKjørte med balaklava på utsiden av kjøredressen, samt oppbrettede ermer på undertøy på SS5
Stefan Stich / PrivatRally Tyskland250Fører/kartleserUnnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS10
Stefan Stich / PrivatRally Tyskland200KartleserKjørte med balaklava på utsiden av kjøredressen på SS17
Josef Wecker / PrivatRally Tyskland200FørerKjørte med balaklava på utsiden av kjøredressen på SS17
Mads Østberg / Citroën RacingRally Tyskland1000TeamUpassende oppførsel fra gravel crew på SS16
Bora Manyera / PrivatRally Tyrkia500FørerObligatoriske klistremerker knyttet til homolgeringspapirene manglet
Marco Bulacia Wilkinson / PrivatRally Tyrkia1000Fører/kartleserUnnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS6
Gus Greensmith / M-Sport WRTRally Tyrkia30000Team25000 euro i betinget bot etter at bærebruene veide 17,7 og 32.7 gram for mye
Diego Dominguez / PrivatRally Wales500FørerKunne ikke framvise homolgeringspapirene under teknisk kontroll
Roland Poom / PrivatRally Wales1000Fører/kartleserUnnlot å aktivere OK-knappen på FIAs sikkerhetsenhet innen ett minutt etter stopp på SS6
Rhys Yates / PrivatRally Wales500FørerKjørte forbi tre biler som hadde stanset før fotgjengerovergang
Dennis Rådström / PrivatRally Wales500FørerKjørte forbi tre biler som hadde stanset før fotgjengerovergang
Thierry Neuville / Hyundai WRTRally Spania30000Fører25000 euro i betinget bot som følge av piruetter før pallseremoni
Eric Camilli / Citroën RacingRally Spania10000TeamIntercooleren samsvarte ikke med homologeringspapirene
Mads Østberg / Citroën RacingRally Spania10000TeamIntercooleren samsvarte ikke med homologeringspapirene
Powered by Labrador CMS