Fem ting å bite seg merke i fra NM-åpningen på Sigdal

Ikke alt endte med normalen under Sigdalsrally, og åpningen av Rally-NM 2017 vil for historiebøkene framstå som mer uforutsigbart enn Rally Monte Carlo på sitt mest klassiske.

Publisert

Foto: Simen Næss Hagen

Først er det bare å gratulere Eyvind Brynildsen med sterk seier, men ikke mer enn hva vi hadde forventet da to av løpets største profiler fant ut at bruttlista er vel så fin å pryde som totallista.

Likevel er det ikke til å unngå at Sigdalsrally hadde flere overraskelser å by på enn bare at Mads Østberg parkerte doningen - noe ufrivillig selvsagt - etter bare 500 meter.

Foto: Simen Næss Hagen

To av tre brøt i Klasse 13

Det må først sies at de eldre firejulstrekkerne virkelig leverer. Ikke nødvendigvis bare på resultatlistene, men starten på norgesmesterskapet ble vel strengt tatt utsatt når den ene vinnerkandidaten etter den andre stod for fall. Totalt brøt åtte av tolv startende, altså to av tre mer statistisk. Først røyk blant annet Ole Gunnar Skogli, deretter Bernt Kollevold, og så overraskelsen Søren Snartemo på nest siste prøve. Intet mindre dramatisk skulle det bli da både Kenneth Johnsrød (bildet), Tom Kristian Lien og Mats Lysen også tegnet seg på bruttlista på den aller siste - og nådeløse - Nysetra-etappen. Dermed kunne den noe mer ukjente, for ikke å si medieskye, Torkjell Westheim strekke armene i været og juble for klasseseier og ledelse i NM.

Parc Fermé vil imidlertid ønske Ole Gunnar Skogli masse god bedring, etter at han ble påvist et kompresjonsbrudd i ryggen etter den kraftige smellen under NM-løpet.

Rally-NM = Fiesta-cup

Skjermdump: Sigdalsrally.no

Da det etterhvert ble biler som Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza og Peugeot 206 relativt tidlig å spore på bruttlistene, så ble det smått komisk å følge med da tidene sakte, men sikkert, tikket inn fra de siste prøvene. Det etterstrebes stadig etter nye merkecuper for å få deltakelsen opp i norsk rally igjen, men det skal ikke stå på Ford-lojaliteten blant norske rallyførere da vi kunne se at ni Ford Fiesta-er med ulike fasonger og egenskaper dukket opp blant de 11 første bilene. Spørs om det ikke ligger noen muligheter her (eller hva, Christian August Selmer?). Uansett, vi kan prise oss lykkelige både over hele åtte R5-biler til start, alle Ford Fiesta, og vi kan også trekke litt på smilebåndet over at gammer'n sjøl, Fiesta ST, fremdeles kan levere på skogen.

Foto: Simen Næss Hagen

Brent bil skyr ilden

Ett av rallysportens store snakkiser er på mange måter Edvall Martin Stenberg. Hadelendingen er først kjent for sin lyseblå Gulf-dekorerte Ford Escort Mk2. Deretter er han kjent for en fantastisk kjørestil, med også fantastiske resultater å vise til. Videre er Stenberg kanskje den mannen som har mottatt mest sympati fra hele bilsport-Norge, hvis sympati kan måles i kilo eller liter, etter den relativt tragiske brannen som i praksis kremerte både rallybil og en hel del annet i garasjen. Derfor er det bare å bøye seg i hatt og frakk og alt som hører med for denne karen, som noen måneder etterpå går inn og vinner hele Nasjonal klasse, uavhengig av drivverk og motorkraft, og attpåtil sikrer 7. plassen totalt.

Foto: Simen Næss Hagen

Som far så sønn – på bruttlista

Hadde det ikke vært for Henning Solberg, så hadde ikke Oscar Solberg blitt født. Hadde det ikke vært for Henning Solberg, så hadde ikke Oscar Solberg kjørt rally. Hadde det ikke vært for Henning Solberg, så hadde ikke Oscar kjørt fort i rally.

Og hadde det ikke vært for at Oscar Solberg brøt på SS4, så… Underveis i livet så er det i alle fall fedrenes tur til å lære av sønnene. Henning ble i alle fall selv stående på SS5, så det ble i det minste en tidlig middag for familien Solberg.

Foto: Simen Næss Hagen

Snitthastighet på 143 kilometer i timen

Selv om januar måned har vært snøfattig og stort sett bestått av plussgrader og regn, så var det egentlig ikke mye å utsette på vinterforholdene på Sigdal. Likevel måtte noen fartsprøver gjøres om på grunn av veiforholdene. Den femte fartsetappen gjorde arrangøren kort prosess på. Skogsbilveiene ville ikke tåle over 60 biler med aggressive rallypigger. I stedet ble fylkesveien ved siden av – rask, brei og fin som sådan – benyttet nærmest i sin helhet langs Bjøreskogen nord for basen ved Nerstad. Når du da gjør unna 10,5 kilometer på snaue 4,5 minutt, så sier det seg selv at vi må til tyske Autobahn for å overskride liknende snitthastigheter. Eyvind Brynildsens fart ble målt til 143 kilometer i timen i snitt. I gjennomsnitt der altså. Med en bil som har toppfart på 170 kilometer i timen på en god dag med medvind og lett terreng.

PS! Alle bilder er tatt av Simen Næss Hagen. Kopiering av materiale er ikke tillatt. Ta kontakt ved interesse for bilder fra Sigdalsrally 2017. E-post: simen@naesshagen.no

Powered by Labrador CMS