Her er flere funfacts om norske rallybiler med sorte skilter siden 1997

Parc Fermé har fått tilgang til ytterligere unik informasjon om utviklingen av norske rallybiler.

Publisert

Etter at vi opprettet Rallybasen for en drøy måned siden har vi fått stadige tips om rallybiler, både allerede loggførte og nyoppføringer. Likevel er det mye informasjon som kreves om hver enkelt bil før loggføringen er komplett.

Etter at vi opprettet Rallybasen for en drøy måned siden har vi fått stadige tips om rallybiler, både allerede loggførte og nyoppføringer. Likevel er det mye informasjon som kreves om hver enkelt bil før loggføringen er komplett.

Men nå har Parc Fermé tatt et nytt steg mot kvalitetssikringen av denne databasen, og der har vi fått Statens vegvesen med på laget. I henhold til offentlighetsloven har vi nemlig fått innsyn i samtlige registrerte, avregistrerte og vrakede rallybiler siden regelen med sorte skilt ble innført i 1996 og iverksatt i 1997.

Som kjent gir sorte skilt en rekke praktiske og økonomiske fordeler, men med den begrensning at bilen kun kan kjøres på offentlig vei løp- eller treningssammenheng. Det brukes fortsatt den dag i dag rallybiler med hvite skilter, men den omfatter foreløpig ikke oversikten vi har fått fra vegvesenet.

I den kommende perioden skal vi oppdatere hver enkelt bil med informasjonen vi har fått innsyn i og i så måte tilgang til å publisere offentlig. Dette vil kvalitetssikre rallydatabasen ytterligere, samtidig som vi fortsatt ønsker bidrag i form av eierhistorikk, bilder og annen relevant og interessant informasjon. Tilgangen vi har fått begrenser seg kun til nåværende eier eller siste eier av bil før avregistrering eller vraking.

I mellomtiden tenkte vi å «tease» med noen interessante «funfacts» som framkommer av informasjonen vi har fått tildelt. 

1) Seks rallybiler ble registrert med sorte skilt i 1997

Da det nye regelverket ble igangsatt for 22 år siden, så var det seks personer som registrerte en rallybil med sorte skilt i 1997. Samtlige biler er per i dag avregistrert, og én er registrert som vraket:

Reg.nr

Bil

Siste eier

Regdato

Avregdato

AJ43100Volkswagen Golf GTITorfinn Heller03.jan.9708.nov.99
JD13120Toyota Celica T20Odd Martinsen27.jan.9720.jun.02
HB53210Opel Corsa*Per Inge Eikåsen04.feb.9721.des.97
PP19156Opel Kadett 16V GSITommy Christensen13.mai.9714.okt.98
LS48408Ford Escort CosworthTorild Lillan Bartnes19.aug.9712.mar.99
DF85949Mitsubishi Lancer Evo IVPer Erik Brynildsen28.nov.9719.apr.00

* Bil med kjennemerket HB53210 ble registrert vraket 26. januar 1998.

2) Dette er den eldste «nålevende» bilen med sorte skilt

De 18 første registrerte bilene med sorte skilt er senere blitt avregistrert, den «lengstlevende» ved Simen Østlies Opel Ascona 400 (HJ35932) som ble avregistrert 29. august 2007.

Den eldste bilen på lista etter registreringsdato er HJ35928, en Mitsubishi Lancer Evo 3. Dette er en rallybil som kanskje ikke er blitt like godt husket i norsk rally. Og det er ikke så rart. Bjørn Lukashaugen fra Kongsvinger brukte denne bilen kun i 1998 før den ble solgt videre til Sverige. Imidlertid står VV Parts AS oppført som siste norske eier, firmaet som ledes av Terje Jordfald fra Østfold.

Uansett er ikke denne bilen lenger å finne på dette skiltnummeret da den senere ble kjørt i Sverige, men den ble aldri avregistrert, ifølge databasen til Statens vegvesen.

3) Rekordår i 2018

Hele 68 rallybiler ble registrert med sorte skilt i 2018, og det er rekord siden starten i 1997. Dog er det viktig å understreke at registreringene som her er loggført ikke nødvendigvis er nyregistreringer. Flere av bilene har av ulike årsaker stått avregistrert en periode, men andre kan være importerte. Noen biler kan også ha fått nye skilt av ulike årsaker.

Ingen av de 2018 registrerte-bilene ble forøvrig registrert som vraket samme år, men totalt fire av dem er per nå avregistrert igjen. Forøvrig er det registrert 41 rallybiler med sorte skilt så langt i 2019.

4) Ford, Subaru og Volvo dominerer

Ikke uventet er det merkene Ford og Volvo som dominerer listen over sorte skilter. Hele 89 Ford-er er registrert siden 1997, mens Subaru imponerer med 79 biler. Antall Volvo-er med sorte skilt er 73. Dog er det viktig å tenke på, spesielt for Volvo-tilhengerne, at det også er en stor porsjon Volvo-er med hvite skilt på norske rallyskoger, som ikke er med på denne oversikten.

Av færrest antall bilmerker, så er det verdt å bemerke seg at det står ett stykk Triumph TR8 (DJ83901) på lista. Denne tilhører Tom Erik Hauger, far til ikke ukjente Dennis Hauger, men ble avregistrert i 2004 etter ett år.

5) Nesten 600 biler på lista

Totalt inneholder oversikten fra Statens vegvesen 589 biler registrert med sorte skilt. Av disse står 249 fortsatt som registrerte, mens da 340 biler er avregistrerte.  Av disse igjen er 42 av bilene registrert som vrakede.

Den eldste bilen på lista, målt i årsmodell, er Jon Aksel Asakskogens Ford Mustang (HJ85353) fra 1965. Denne ble registrert 16. april 2015, og står fortsatt registrert hos biltilsynet. Den siste registrerte bilen på lista er Lars Rune Imingens BMW 330i (JU71959), som ble registrert 10. april 2019.

Vår foreløpige ufullstendige database ligger nå på 694 manuelt registrerte rallybiler, som også innebærer rallybiler med hvite skilt. Dette er i skrivende stund før vi har fått «punsjet» inn dataene vi har fått servert fra Statens vegvesen.

Har du lyst til å søke etter norske rallybiler i vår database? Dersom du har kjøpt dagpass, månedsabonnement eller årsabonnement har du fri tilgang her!

Powered by Labrador CMS