Fem fun-facts fra WRC: Ett løp kan ha vippet hele gullkampen

Rally-VM består ikke lengre av én dominerende fører i én dominerende bil. Det kommer også til syne på statistikkene.

Publisert

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Thierry Neuville over Fafe-hoppet i Portugal. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Derfor har vi gått igjennom noen av momentene som er både interessante og relevante for å underbygge at 2018 igjen beviser at verdensmesterskapet absolutt er verdt å følge med på om man liker åpne dueller og generell spenning.

Selv om det skal sies at Thierry Neuville har opparbeidet seg en 23 poengs ledelse og sånn sett et godt grep om gullkampen, så er det bare ett brutt løp som skal til før både Sebastien Ogier og kanskje Ott Tänak også kan være med å avgjøre VM når tre runder gjenstår etter helgens Rally Tyrkia.

Det får oss i alle fall til å tenke på følgende påstand, med også påfølgende andre funfacts vi har skrapet sammen gjennom sesongen.

Rally Portugal er jokeren

Ott Tänak jubler for seier i Rally Finland. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Det røffe grusløpet sørvest i Portugal skapte et enormt mannefall. Verst gikk det utover Sebastien Ogier og Ott Tänak, som begge måtte bryte løpet permanent, uten mulighet for restart og i det minste Power Stage-poeng.

Thierry Neuville, dermot, stakk av med 29 poeng (seier + fire Power Stage-poeng), mens Ogier og Tänak altså fikk null poeng. Om vi så hadde sløyfet hele Rally Portugal, så ville Neuville hatt 143 poeng, seks poeng mindre enn Ogier, og dessuten ligget bare syv poeng foran Tänak. Da hadde vi snakket virkelig VM-thriller, eller?

Tre førere med tre seire hver

Craig Breen etter andreplassen i Rally Sweden. (Foto: Simen Næss Hagen)

Ni løp er kjørt, og topp tre-førerne har vunnet tre løp hver. Vi må tilbake til 2007 for å finne sist tre førere som hadde minst tre seire hver (Sebastien Loeb 8, Marcus Grönholm 5, Mikko Hirvonen 3) i løpet av én sesong.

Aldri før i historien har det skjedd at mer enn tre førere har vunnet mer enn tre løp hver i løpet av sesongen. Forskjellen fra 2018 kontra 2007 er at det også er tre forskjellige bilmerker som har vunnet tre løp hver.

12 førere på pallen i år

(Foto: Red Bull Content Pool)

Selv om «kun» tre førere har vunnet løp, så har hele 12 forskjellige førere vært på pallen i år. Variasjonen er derfor stor på hvem som har stått på pallen til enhver tid ettersom det ikke har skjedd en eneste gang at de tre beste førerne har stått på pallen samtidig denne sesongen.

Åtte førere har tatt hver sin tredjeplass på ni løp. Kun Esapekka Lappi har tatt to tredjeplasser. Syv førere har tatt andreplass, der Neuville og Tänak er de eneste med to andreplasser. Teemu Suninen er årets førstereis på pallen, selv om Citroën-førerne Craig Breens og Mads Østbergs andreplasser fra Sverige og Finland kanskje settes høyest av pallprestasjoner som er tatt i år.

Østberg vs. Mikkelsen

Pedro Heller fra Chile har i år tatt sitt første VM-poeng. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Det er også kanskje duket for en liten sammenlikning mellom Andreas Mikkelsen og Mads Østberg nå som sistnevnte har fått litt flere løp på baken.

Det er ingen ukjent sak at Andreas Mikkelsen har hatt en tung sesong, hvor hans snittpoeng er 7,2 poeng per løp. Østberg har på sin side 9,6 poeng i snitt på sine fem gjennomførte løp. Dog har Citroën-føreren ett brutt løp på 2018-CVen, mens Mikkelsen har fullført alle ettersom han har kunnet restarte de gangene han har brutt.

Ser vi på etappeseire, så har Mikkelsen her seks, mens Østberg har fire, og det skiller altså 17 poeng i favør Mikkelsen sammenlagt. Det skal likevel sies at Hyundai-føreren kun scoret 27 poeng i de løpene Østberg har kjørt og sanket 48 poeng.

R5-førere med VM-poeng

Av totalt ni løp før Rally Tyrkia, har syv av dem bestått av R5-førere som er inne blant topp 10. Det er kun Finland og Sverige som har kun WRC-førere innenfor poengplass, naturlig nok ettersom dette er de raskeste løpene på kalenderen.

Totalt åtte førere uten WRC-bil har tatt poeng. Pontus Tidemand og Jan Kopecky har tatt 11 poeng hver. Av disse åtte har fire av førerne scoret VM-poeng for første gang.

I syv av ni løp har R5-førere tatt poeng. Kun Finland og Sverige hvor topp 10 kun er WRC-biler. Åtte førere uten WRC-bil har tatt poeng. Pontus Tidemand og Jan Kopecky har tatt 11 poeng hver. Fire førere har som nevnt tatt VM-poeng for første gang i år. Det er Gus Greensmith og Pedro Heller fra Rally Mexico, Yoann Bonato fra Rally Korsika og Lukasz Pieniazek i Rally Portugal.

Powered by Labrador CMS