Farten på årets WRC-biler setter finsk rallyklassiker i fare


DEL

Foto: @World/Red Bull Content Pool

Det spøker for originalversjonen av Ouninpohja i år, hvis vi skal tolke FIAs reaksjoner etter etappe-stoppen under Rally Sweden riktig.

For mange reagerte da den 12. fartsetappen, Knon, ble avlyst under Rally Sweden sist helg. Ott Tänak satte bestetid med en snittfart på over 137 kilometer i timen. Da tok FIA affære, og arrangøren ble oppfordret av det internasjonale til å stoppe den andre gjennomkjøringen på grunn av snitthastigheten.

– Denne etappen syns jeg var kjedelig. Det gikk bare rett fram. Den var ikke vanskelig å kjøre i det hele tatt, hevdet Sebastien Ogier overfor Parc Fermé etter Knon-etappa forrige lørdag.

LES OGSÅ: VM-stjerne med hyllest til norsk videofotograf via sosiale medier

Parc Fermé har ikke fått konfrontert FIAs sikkerhetssjef Michele Mouton om regelen på et makssnitt på 130 kilometer er blitt vurdert forandret etter de nye reglene, som gir bilene både mer hestekrefter og mer grep i veien. Rally Sweden-sjef Glenn Olsson kunne imidlertid fortelle til oss at det utelukkende var denne grensen som gjorde at arrangøren så seg nødt til å kansellere etappen.

- ANNONSE -

Dermed virker det ganske strikt at 130-regelen skal overholdes med jernhånd.

– Med avlysningen av etappen i Sverige ville vi sende en beskjed til de andre arrangørene om at de må tenke seg nøye om angående etappene. Vi ønsker snitthastighetene under 130 km/t, men jeg husker da jeg var med og arrangerte at vi ikke ønsket å sette opp sjikaner, sier FIAs rallysjef Jarmo Mahonen til Autosport.

Parc Fermé vil understreke at Mahonen i Autosport-artikkelen selv ikke sier noe om Rally Finland og deres etapper, men vi tolker og poengterer utifra hans standpunkt hvordan Rally Finland settes på prøve som følge av høyere fart på bilene.

Med 130 kilometer i snitt som en absolutt maksgrense for farta på etappene, så vil nettopp det spøke for spesielt Rally Finland og deres flere klassiske etapper. Også Rally Polen kan få trøbbel.

LES OGSÅ: Espen (23) har drømmejobben hos Hyundai Motorsport

Fjorårets Rally Finland hadde blant annet et totalsnitt på 126,6 kilometer i timen over 24 etapper, og følgende etapper krysset den kritiske 130-grensa med forrige generasjons WRC-biler:

Foto: Jaanuus Ree/Red Bull Content Pool Foto: Jaanuus Ree/Red Bull Content Pool

SS7 Äänekoski-Valtra: 130,1 km/t
SS9 Jukojärvi 2: 130,2 km/t
SS11 Horkka 2: 130,4 km/t
SS13 Ouninpohja 1: 131,1 km/t
SS14 Päijälä 1: 130,6 km/t
SS15 Pihlajakoski 1: 132,0 km/t
SS17 Ouninpohja 2: 132,5 km/t
SS18 Päijälä 2: 132,9 km/t
SS19 Pihlajakoski 2: 134,6 km/t
SS24 Oittila 2: 132,4 km/t

I tillegg lå fem andre etapper over 127 km/t i snitt fra fjorårets Rally Finland, hvilket gjør at 15 av etappene er i direkte faresonen utifra hvor mye raskere de nyere bilene går på raske veier med fastere underlag.

LES OGSÅ: Hva nå, Citroën – er det på tide å starte med blanke ark igjen?

- ANNONSE -

Samtlige etapper for 2017 er riktig nok ikke satt enda, men dersom FIA ikke ønsker å akseptere en høyere snittfart på skogen etter det nye tekniske reglementet, så har vi all grunn til å tro at flere av de nevnte etappene ikke blir å finne på årets resultatliste fra de finske skoger, ei heller andre alternativer som historisk sett har ligget tett oppunder 130-grensa.

For snart 13 år siden fikk riktig nok Ouninpohja unngjelde etter at Petter Solberg med sin 15:18,5 tid hadde 130,3 kilometer i timen i snitt i 2004. Dette var nok til at etappen måtte splittes i to i 2005- og 2006-utgaven, men ble opphevet igjen fra og med 2007-sesongen, ifølge Wikipedia-sidene om Rally Finland.

Rallysjef Mahonen har imidlertid én enkel løsning klar, dersom arrangørene finner ut at etappene er for raske.

– Svaret er enkelt: Bruk smalere veier. Da går det saktere. Det er det vi må gjøre, sier han.