Fabrikkteamene klager på Østberg – FIA har tatt affære

DEL

Foto: OneBet Jipocar World Rally Team Foto: OneBet Jipocar World Rally Team

Teamene synes ikke noe om Mads Østbergs Argentina-testing, og det har det internasjonale bilsportforbundet (FIA) nå gjort noe med.

I praksis er Mads Østberg en privatfører i VM-sammenheng, sammen med Martin Prokop i deres OneBet Jipocar World Rally Team. På papiret, derimot, er han en M-Sport-sjåfør, ettersom hovedregelen for å kjøre en 2017-bil er at du må utnevnes fra ett av fabrikkteamene.

Oppgitt nordmann

Med kostnader som argument har det for teamene kun vært lov til å teste innenfor Europas grenser. Østberg så derimot på sin private posisjon som en mulighet til å kjøre en pre-event-test i Argentina før VM-løpet, hvilket medførte en rekke klager fra andre team til FIA.

– For å være ærlig, så syns jeg denne situasjonen bare er morsom. Jeg kan ikke gjøre annet enn å ta dette som et kompliment, sa Østberg som følge av klagene.

LES OGSÅ: Østberg helt i toppen etter innholdsrik åpning i Argentina

- ANNONSE -

Foto: OneBet Jipocar World Rally Team Foto: OneBet Jipocar World Rally Team

Men FIA har gjort alvor av klagene, som ifølge Autosport kommer fra minst to av teamene. Fordi Østberg formelt sett er en M-Sport-fører, stiller han på lik linje med fabrikkteamene – selv om han ikke har noen andre større bindinger til M-Sport enn selve bilen.

– Dette forstår jeg virkelig ikke noe av. Men jeg må se det morsomme i det, dette er en regel som har eksistert i 15 år, og først nå gjør de noe med det. Dette er den eneste fordelen jeg hadde igjen. Hva kan jeg ta fabrikkteamene på? Dette er latterlig. Jeg mener, kom igjen, da, sier en lettere oppgitt Østberg til Autosport.

LES OGSÅ: Slik er livet til Mads Østberg forandret for alltid

FIA: – Dette kan skje i Australia

FIAs argument munner ut i én av klagene som tar for seg et potensielt scenario i Australia.

– Hva om, for eksempel Citroën, gjør en avtale med en lokal fører i Australia, hvor PH Sport (Citroëns største kundeteam, journ.anm) drifter bilen, og etter en ukes testing leverer data tilbake til fabrikkteamet. Det er en fare for at dette kan skje, og derfor forandrer vi reglene, heter det i en uttalelse fra FIA.

Samtidig poengterer Østbergs team at ingen som er tilknyttet M-Sport, verken mekanikere eller ingeniører, var til stede under deres test i Argentina. Og skal vi tro Østbergs uttalelse før sesongen i retning M-Sport, så er det grunn til å tro at han ikke ønsker å dele altfor mye av sine studier av de nye bilene.

– Jeg hadde en utrolig vanskelig sesong i det teamet og jeg hadde ikke noe ønske om å fortsette der. M-Sport er ikke noe annerledes i år, annet enn at de har stablet på plass verdens beste sjåfør, og all respekt for det. Men det er det eneste, sa Østberg til Parc Fermé i forkant av 2017-sesongen.

LES OGSÅ: Østberg tok nye VM-poeng – Mikkelsen rullet vekk seieren