Få i rallymiljøet har hørt om 18-årige Petter – nå skal han ta skogen med storm i Subaru
Selv om han har herjet på racingbanene, så er det rally han har drømt om i hele sitt liv. Nå skal drømmen realiseres.
Petter Sæves Waskaas er et navn du kan bite deg merke i med en gang. Med totalt tre gull og ett sølv på sine fire aktive år i Shortcar-NM, skulle man tro at 18-åringen fra Siljan kikket i retning andre klasser i baneracingen.
Men Petter vil noe annet. Det forplikter jo å hete Petter når drømmen er å kjøre rally, og nå skal han altså bytte ut asfalten på Våler og Rudskogen med trær, grøfter og brøytekanter på sør- og østlandet.
– Det er kanskje ikke den mest normale klasseendringen jeg har gjort, nei. Men siden jeg var en liten guttunge, så er det rally som alltid har sett kulest ut, sier Waskaas til Parc Fermé.
Klar for klasse 13 i Subaru
Han gikk den tradisjonelle veien med gokart først, der han gjorde sin debut som syv-åring i 2009. Valget falt etterhvert på Shortcar, selv om han alternativt kunne satset på ungdomsrally ettersom det er skogen som hele veien har vært målet.
– Men vi tenkte at Shortcar var det billigste i forhold til hastighet. Det er jo veldig kult. Men nå har jeg også vunnet det som vinnes kan, sier han.
Han debuterte i 2017 med sølv i Bandit, og tok to påfølgende gull der, før han i Extreme i år klinte til med gull der også på første forsøk. Nå har han blitt 18, førerkortet er i boks, og på verkstedet står en nyinnkjøpt Subaru klar.
For det er altså Subaru han hopper inn i. Han går ikke veien om tohjulstrekk og mindre effekt. Her er det rett på 300 hestekrefter og firehjulstrekk der rallydebuten allerede skjer under det spontantarrangerte Bjerkesprinten i Oslo. Det er altså en eldre Subaru fra tidlig 2000-tallet som klasses inn i klasse 13, norgesmesterskapet for eldre firehjulsdrevne rallybiler.
– Jeg har trent mye på isen allerede, noe som også har hjulpet meg med å kjøre Shortcar på glatt underlag. Men nå går jeg fra bakhjulsdrift til firehjulsdrift, og jeg skal lære meg noter og alt dette. Det blir en stor overgang, sier 18-åringen, og understreker at neste år blir et godt gammeldags læreår.
Ved et nærmere dypdykk i arkivet så har det ikke krydd av tenåringer som satser på firehjulsdreven rallybil. Firkløveret fra midten av 2000-tallet, Andreas Mikkelsen, Mads Østberg, Eyvind Brynildsen og Anders Grøndal, etablerte seg høyt på listene i firehjulsdreven rallybil, alle i de sene tenårene og tidlig 20-årene. Men siden den gang er det kun Oscar Solberg som har markert seg i firehjulsdreven bil da han tok NM-sølv som 19-åring.
Erstattet Hauger i Bilsporttalentet
De fleste unge med store ambisjoner i dag har gjerne gått veien om ungdomsrally og satset videre i annen tohjulsdreven bil, gjerne R2-klassen. Waskaas hopper altså over dette stadiet.
– Vi vurderte ungdomsrally, men vi følte det var for dyrt i forhold til hva vi fikk igjen. Heldigvis gikk det så bra som det gjorde med Shortcar, sier han.
Han er ikke et navn som har stukket seg mest ut blant åpenbare talenter i ung alder i norsk bilsport. Rally og rallycross får gjerne mest oppmerksomhet på nasjonalt plan, mens de unge som har markert seg i baneracingen gjerne har vist seg fram først i utlandet.
Waskaas fikk imidlertid anerkjennelse for sine Shortcar-bragder ved å bli plukket ut til Bilsporttalentet denne sesongen. Riktig nok som førstereserve, og det var Dennis Hauger han erstattet.
– Det var veldig kult å få telefonen fra Atle (Gulbrandsen, sportssjef i NBF, journ.anm.). Jeg nølet ikke med å takke ja. For hva er oddsen for at noen av de fem trekker seg? Det er såpass stor prestisje å delta, men det er ikke vanskelig å forstå valget til Dennis med Formel 3-testen han fikk, sier Waskaas.