Eyvind settes på sidelinjen på Monza – Mads mener flere team bryter reglene

Det blir én nordmann mindre på startlistene til Rally Monza enn først forutsatt, og flere team stiller opp i WRC 2-klassen. Det får Mads Østberg til å stusse.

Publisert

For den norske Citroën-føreren er i utgangspunktet fly forbanna på FIA over regelendringene som har skjedd i WRC 2 gjennom sesongen som følge av alle de avlyste løpene. I utgangspunktet skulle åtte løp telle, de europeiske løpene pluss enten Mexico eller Japan, i WRC 2-klassen.

Mads Østberg. (Foto: Gregory Lenormand / DPPI)

For den norske Citroën-føreren er i utgangspunktet fly forbanna på FIA over regelendringene som har skjedd i WRC 2 gjennom sesongen som følge av alle de avlyste løpene. I utgangspunktet skulle åtte løp telle, de europeiske løpene pluss enten Mexico eller Japan, i WRC 2-klassen.

Dette ble senere nedjustert fra åtte til fem løp, selv om regelverket i dag påpeker at man må kjøre enten Mexico eller Japan for å få godkjent WRC 2-poengene sine for sesongen. Slik Parc Fermé forstår det har det dog kommet en konfidensiell oppdatering kun for førere og team som nå presiserer at de fire beste løpene kan telles.

Konfidensielle regler

Hva som er de oppdaterte forandringene for WRC 2 utenom FIAs publiserte regelverk er stemplet som konfidensielt og førerne får derfor ikke referere til dette. Parc Fermé har bedt om rallyseksjonen i FIA om en klarering av hvilke regler som egentlig gjelder, men dette er noe vi foreløpig verken har fått respons på eller innsyn i fra FIA. 

– Det stemmer at det nå er de fire beste løpene som teller, sier Mads Østberg til Parc Fermé, som understreker at han heller ikke får lov til å referere til oppdateringene fra regelverket.

Han hevder på sin side at ingen andre team utenom ham selv og Citroën ifølge det opprinnelige regelverket skulle fått lov til å kjøre Rally Monza. Årsaken er at Østberg og Citroën foreløpig har gjennomført kun fire løp, mens de andre teamene i mesterskapet har kjørt fem løp med minst én bil.

Mener han skulle kjørt aleine

Østberg viser avsnitt 6.2.2. i sportsreglementet til WRC hvor det blant annet heter at hvert team ikke kan stille mer enn to biler per løp, og at man må kjøre fem løp med minimum én bil. Ifølge DirtFish har også FIA at dette mener eksakt fem løp, verken flere eller færre, for å være tellende.

Hyundai står over WRC 2-deltakelsen på Monza mens M-Sport stiller med én bil og Toksport stiller med to biler. Dette mener Østberg i utgangspunktet er ulovlig, men at påmeldingen nå går igjennom grunnet justeringer i regelverket som holdes utenfor offentligheten.

– Jeg syns det er sykt at et seriøst forbund kan gjøre noe sånt. At andre har tolket reglene annerledes enn oss er vel greit nok, men det skal ikke gå an å kunne få med seg FIA på noe sånt, sier Østberg, som i så fall mener han kunne kjørt alene og fått 25 «gratis» poeng ved å fullføre løpet.

Kommer ikke til å protestere

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Citroën stod blant annet over Rally Mexico og Rally Tyrkia, og hadde i utgangspunktet planlagt Japan før dette løpet også ble avlyst. Dermed har ikke Østberg fått deltatt i løpene med lavere WRC 2-deltakelse, og mener at han i utgangspunktet skulle «hatt rett» til å kjøre et WRC 2-løp med lavere deltakelse og følgelig «billigere» poeng - slik det var ventet til Japan og slik han mener han skulle fått lov til på Monza.

Nå har han imidlertid lagt diskusjonene rundt de fortløpende regelendringene bak seg og bruker ikke mer energi på diskusjonene som har vært. Han fokuserer helt og holdent på å slå Pontus Tidemand i kampen om WRC 2-gullet i Italia. For Tidemand og M-Sport-fører Adrien Fourmaux vil dette altså bli deres sjette løp for sesongen.

Østberg ligger bak svensken i sammendraget etter et problemfylt Rally Sardinia. Men dersom han vinner vil han stå med én seier mer enn Tidemand når de fire beste telles opp - og dermed får Østberg likevel sjansen til å sikre gullet på egen hånd i Italia om en uke.

– Det får bare være greit at andre stiller opp og kjemper med nebb og klør for å forhindre meg i å ta nok poeng. Det tar jeg bare som et kjempekompliment, sier Citroën-føreren.

– Så du kommer ikke til å legge inn protest på de andre?

– Nei, det gidder vi ikke. Nå har det vært en lang pause og mye diskusjoner fram og tilbake og mye kaos, så jeg har lagt dette bak meg nå. Som sagt ser jeg på det som et stort kompliment at de henter inn sjåfører for å prøve å slå meg. Det er helt greit, sier 33-åringen, og viser til Toksport som nå erstatter Eyvind Brynildsen med Jan Kopecky.

Tsjekkisk asfaltspesialist erstatter Brynildsen

Eyvind Brynildsen. (Foto: @World)

For i utgangspunktet skulle Brynildsen hatt plassen i dette løpet. Han ble påmeldt for Toksport til WRC 2 i sommer da Rally-VM startet opp igjen, selv om den opprinnelige planen og avtalen innebar EM-satsing. Brynildsen innrømmer at han gjerne ville kjørt Monza, men han vil ikke legge seg noe særlig borti teamets avgjørelse om å sette inn Kopecky i stedet for han.

Brynildsen mener også på sin side at teamet følger reglene som foreligger i forkant av Monza.

– De mener nok at Kopecky har større sjans til å forsvare Pontus enn meg. Det er «fair enough», da jeg har kjørt mindre asfalt enn han. Men jeg skulle tatt han på vilja, flirer Brynildsen, og legger til:

– Men jeg synes jeg i hvert fall har gjort en bra jobb for teamet og for Pontus i hele år, understreker han.

Powered by Labrador CMS