Ett Citroën-scenario kan få Mads til å legge opp umiddelbart

Mads Østberg er fortsatt optimist med tanke på et 2019-sete, og venter bare på at Citroën skal etablere en tredjebil.

Publisert

For dersom det franske teamet åpner opp for en ekstra bil ved siden av Sebastien Ogier og Esapekka Lappi, så føler Mads Østberg seg trygg på at den bilen er hans. Om han så må dele den med Sebastien Loeb i noen enkeltløp.

Mads Østberg. (Foto: @World/Citroën Media)

For dersom det franske teamet åpner opp for en ekstra bil ved siden av Sebastien Ogier og Esapekka Lappi, så føler Mads Østberg seg trygg på at den bilen er hans. Om han så må dele den med Sebastien Loeb i noen enkeltløp.

– Nå er det bare venting som gjelder. Jeg er jo litt lei av å vente, men samtidig har det i år kommet mye godt ut av å være tålmodig, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

https://parcferme.no/rally/reisen-fra-sofa-ballekloing-og-potetgullspising-til-pallplass-i-vm-finalen/

Han endte opp med å bli beste Citroën-fører på de åtte løpene han kjørte i år. Andreplassen fra Finland og tredjeplassen fra Australia var de store høydepunktene. Utover dette har han også hatt mange utfordrende løp, der spesielt Wales, Tyskland og Tyrkia ble ekstremt vanskelig for ham til tider.

Lenge har han vært kjent som en stabil poengplukker uansett hvilken bil han har kjørt, og på mange måter bekreftet dette i år. Avkjøringen som ga ham et brutt løp i Tyskland hevder Mads at han og teamet kom til enighet om at det var en hendelse med bilen utenfor hans kontroll som framkalte avkjøringen.

I Australia leverte også Østberg varene gjennom hele løpet der andre førere feilet. Og i intervjuet på målstreken sa han klart og tydelig at han mener han fortjener et sete minst like mye flere andre førere som har sikret en 2019-sesong.

– Ja, og det intervjuet står jeg fortsatt for. Det er mange som leverer dårligere enn meg som likevel sitter trygt i det neste år, sier 31-åringen.

Tredjeplassen i Rally Australia var en sterk avslutning på en innholdsrik sesong for Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen. (Foto: @World/Citroën Media)

Når Citroëns 2019-sesong er blitt spekulert og diskutert i utenlandske medier, så har ikke Østberg nødvendigvis blitt dratt frem som en like aktuell kandidat. Det meste har dreid seg om Sebastien Loeb og Craig Breen som de potensielle kandidatene til å kjøre en eventuell tredjebil.

https://parcferme.no/rally/mads-haper-loeb-takker-ja-til-mer-kjoring-for-citroen/

Setter seg selv foran Breen

Dette stusser Østberg over, selv om han ikke stoler på utenlandske medier.

– Jeg føler meg minst like aktuell som dem, om ikke mer. Mange av de internasjonale mediene er britiske, og de er veldig glad i å verne om sine egne, sier Østberg, med adresse til hvorfor Breen skulle vært en større kandidat enn ham i Citroën neste år.

For skulle det skje, at Breen trumfer Østberg dersom Citroën velger å satse med en tredjebil, så er Østberg nådeløs.

– Hvis det skjer - at Citroën oppretter en tredjebil og setter Craig Breen inn i den foran meg, da legger jeg opp. Altså, det er ikke tull. Da er det ikke noe vits mer, hvis det faktisk blir en realitet, sier Østberg i fullt alvor.

Mads Østberg, sammen med Craig Breen (venstre) og Jari-Matti Latvala i Rally Australia da de på et tidspunkt toppet løpet.  (Foto: @World/Citroën Media)

Så langt håper han dog at han ikke kommer. Aller helst ville han sett seg selv høyere opp på rangstigen i Citroën-hierarkiet. Men han forstår og respekterer signeringene som Citroën har gjort i Ogier og den finske yndlingen Esapekka Lappi

– Det er jo ingen avgjørelser jeg trenger å bruke energi på. Esapekka er en god sjåfør som definitivt fortjener å være i «gamet» han også. Om han fortjener det setet mer enn meg er ikke noe jeg skal uttale meg om, men skulle jeg få nye muligheter i en WRC-bil, så kan jeg i alle fall prøve å bevise at jeg hadde vært et bedre alternativ, sier Østberg.

Powered by Labrador CMS