Etappesjefene i Norge fikk litt å tenke på med to norske dager av VM-runden

Utfart til vinterferie og én dag ekstra med norske etapper gjorde ikke jobben med å skaffe frivillige noe enklere.

Publisert

Parc Fermé har vært i kontakt med etappesjefene til de to helnorske etappene som skal kjøres i Rally Sweden førstkommende helg. Normalt sett har disse etappene blitt kjørt kun på fredag. Men da samtlige av lørdagens etapper måtte strykes på grunn av det kraftige mildværet, så valgte arrangøren i stedet å dele opp den «norske» dagen i to - slik at etappene kjøres én dag hver, i stedet for to ganger på én dag.

Slik så det ut inne på Finnskogen-etappen tidligere denne uken, fotografert av mangeårig rallyildsjel Tor Solbergseter som ble publisert på sosiale medier. (Foto: Tor Solbergseter)

Parc Fermé har vært i kontakt med etappesjefene til de to helnorske etappene som skal kjøres i Rally Sweden førstkommende helg. Normalt sett har disse etappene blitt kjørt kun på fredag. Men da samtlige av lørdagens etapper måtte strykes på grunn av det kraftige mildværet, så valgte arrangøren i stedet å dele opp den «norske» dagen i to - slik at etappene kjøres én dag hver, i stedet for to ganger på én dag.

Det høres jo i utgangspunktet bare trivelig ut sett med norske øyne. Men for de ansvarlige på etappene så ble det altså helt andre forutsetninger for å skaffe frivillige til å ta seg av roller innenfor billettsalg, kiosksalg og generelle sperrevakter ute på prøvene.

– Dette er jo normalt utfartsdagen til vinterferien, men mange har da pleid å bruke fredagen på rally, for så å dra videre på ferie på lørdag. Så det blir ganske mange utskiftninger for oss på lørdag likevel, og ikke nødvendigvis så mange som klarer begge dagene, sier etappsjef på Finnskogen, Per Gunnar Aarnes i KNA Kongsvinger til Parc Fermé.

Får aldri for mange funksjonærer

Det samme har også de ansvarlige på Hof-Finnskog erfart. Det at man fikk ansvaret for en etappe over to dager gjorde ting i utgangspunktet mer komplisert.

– Nei, det ble ikke noe lettere, og det er først og fremst ulempen med at vinterferien starter. Men det har gått greiene enn vi trodde. Selv om man aldri får tatt i mot nok folk, sier etappesjef Stig Johansen i KNA Solør til Parc Fermé.

På Finnskogen mangler det i skrivende stund cirka 20 funksjonærer for at arrangøren skal være trygg på at de har nok mannskaper. Men som Johansen melder, så får man i utgangspunktet aldri for mange frivillige.

– I tillegg til 20 vakter så trenger vi nok fortsatt noe billettører på fredag. Noen fra andre klubber i Sverige har meldt seg, også har vi en god dialog med to-tre store russekull. Men det er også en fordel å ha med mer erfarne folk som har vært i krigen før, sier Aarnes om ansvaret for vaktene som plasseres ut.

Optimist med tanke på veikvaliteten

Slik så målpartiet på Hof-Finnskog ut tirsdag formiddag. (Foto: Anders Hagen / Parc Fermé)

Rapporter fra de siste dagene melder om at det er kaldt, men særdeles lite snø på etappene. Men bildene som er brukt i denne artikkelen dreier seg først og fremst om mål-partiene, som ligger lavere enn store deler av etappene.

– Vi har vel 60 prosent is ute på etappene. Vi kjørte igjennom i går, og det var overraskende bra, sier Johansen.

Finnskog-sjef Aarnes er også optimist med tanke på kvaliteten på veiene, selv om mangelen på snø ikke er det mest ideelle for løpet. Det viktigste er at kulda holder bakken så hard og robust som mulig.

– Det har jo begynt å tære litt, men det er mye hard is ute på etappa. Det skyldes nok at det er åpent hele året, og jeg tror det meste klarer seg. Det er jo spådd kaldere også, selv om 40-50 gjennomkjøringsbiler også setter sitt preg på veien, sier han.

Powered by Labrador CMS