Escort-mannen Tom bærer på en helt unik historie i norsk rallysport

En helt spesiell rallyduo med en helt spesielle historie. Kongsvinger-mannen Tom Slaastad fikk nemlig en inngang til rallysporten litt utenom det vanlige.

Publisert

(AURSKOG-HØLAND): Tom Slaastad har vært en gjenganger i flere norske rallyløp helt tilbake til midten av 90-tallet. Selv om han aldri har konkurrert spesifikt gjennom helt mesterskap.

Tom Slaastad og Jan Åge Strand var en trofast duo over mange år. Her fra Rally Finnskog i 2012. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(AURSKOG-HØLAND): Tom Slaastad har vært en gjenganger i flere norske rallyløp helt tilbake til midten av 90-tallet. Selv om han aldri har konkurrert spesifikt gjennom helt mesterskap.

Men mannen fra Brandval utenfor Kongsvinger bærer altså på en historie innenfor norsk rally som få - om noen - egentlig kan sammenlikne seg med. Slaastad kommer egentlig fra bilcross, men da han på slutten av 80-tallet skulle bli støttekontakt for Jan Åge Strand, så skulle det også gi bilsportkarrieren en vending.

Innvilget søknad på 50.000 kroner

– En kamerat av meg ga meg et tilbud om en støttekontaktjobb til en person som med nedsatt funksjonsevne, og han var også veldig bilinteressert. Jeg kjørte bilcross på den tiden, og jeg hadde med meg Jan Åge på noen løp. Så kom Jan Åge inn på at han ville ha en bil sjøl, og han ville jo gjerne kjøre sjøl. Det var jo aldri noe alternativ, men da kom i alle fall planen igang på at han ville kjøpe sin egen bil, om ikke annet, forteller Tom Slaastad når vi møter ham under NM-runden i rally på i Aurskog-Høland.

Men vi holder oss fortsatt til 90-tallet, hvor Jan Åge etterhvert fikk muligheten til å sitte på i en rallybil sammen med Ole Gustav Olsen. Olsen tok med Strand på to turer i bilen.

Til å begynne med kjørte Tom Slaastad og Jan Åge Strand denne bilen, en Ford Escort Mk2 som det var Jan Åge som selv eide. (Foto: Glåmdalen)

– Vi var jo spente på om han turte dette, egentlig. Men da han ba om en tur til, så var dette starten på å skaffe seg egen bil. Men i hans tilfelle, hvor han ikke fikk styre økonomien selv, så måtte det søkes om penger for å kjøpe en bil. Det ble innvilget 50.000 kroner, så da ble det kjøpt inn en to-liters Ford Escort MK2, forteller Slaastad videre.

Kjørte uten noter

Jan Åge Strand og Tom Slaastad fra 2008 i forbindelse med en reportasje for lokalavisen Glåmdalen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Jan Åge ble med som kartleser, og de kjørte mange løp med denne bilen. I lokalmiljøet i glåmdalsdistriktet er den røde MK2-Forden et sterkt symbol på en helt unik ekvipasje. Som følge av sin funksjonshemning leste Jan Åge aldri noter, slik at Slaastad måtte kjøre på hukommelse, terreng og andres spor og bremsepunkter.

I et intervju med avisen Glåmdalen i 2008, skrevet av undertegnede, uttalte Jan Åge hvordan han selv utfører sin rolle i kartleserstolen når notelesing ikke var noe primært ansvar fra han.

– Jeg sier ifra når det kommer steder der det kan skje farlige ting. Så slipper vi å kjøre av altfor ofte, sa Jan Åge Strand til Glåmdalen, og fortsatte:

– Det er fart og spenning fra start til mål. Vi hopper og spretter og kjører bredt alle steder. Publikum liker nok å se på oss, sa Strand for 11 år siden.

Døde i fjor

Tom Slaastad og Jan Åge Strand etter Rally Finnskog 2000. De kjørt sammen i nærmere 20 år. (Foto: Ole-Johnny Myhrvold / Glåmdalen)

Under overskriften «Kartleser mot alle odds» ble man kjent med hvordan dette unike samarbeidet mellom Tom Slaastad og Jan Åge Strand fungerte. 17. januar 2018 døde Jan Åge Strand, brått og uventet, 55 år gammel. 

Siden 2006 har du kjørt en ikonisk, gul Ford Escort MK1 - som han selv bruker den dag i dag. Med høyreratt sådan, og hvite skilt, åpenbart tidlig Kongsvinger-registrert. Som Slaastad selv sier kort om bilen:

– Den kom til Norge som flyttegods til et eldre ektepar. Også Kjetil Bolneset brukte denne som privatbil og i sin tid i rallycross. Bilen ble borte i mange år, før en kompis på Lillestrøm kom over en bil på Frogner. Han var en av Kjetils tidligere mekanikere og hadde gitt opp et Xtrac-prosjekt. Så bilen skulle egentlig til hoggeren, forklarer Slaastad.

Kjøpte bilen for 1500 kroner

Tom Slaastad kjørte Aurskog-Høland Rally sist helg, men måtte dessverre bryte med motorproblemer. (Foto: Oliver Alfredsen)

Han kjøpte bilen i 2003 for 1500 kroner. To år senere trillet han bilen, kjøreklar, ut av garasjen.

– Det var litt spesielt med høyreratt. Jeg bannet mer enn en gang første turen jeg brukte den. Nå spiller det ingen rolle. Nå tenker jeg ikke på det en gang, sier Slaastad.

Han minnes alle årene med Jan Åge i kartleserstolen med et stort smil om munnen, og naturlig nok et savn over at han er borte.

– Vi hadde god progresjon fra start av, og det gikk bestandig oppover. Vi har mange klasseseiere fra Finnskogen, selv om Rally Sørland kanskje har de råeste veiene vi har kjørt. Den første Escorten vi kjørte ble mildt sagt brukt opp, men siste året vi brukte den så vant vi KNA-mesterskapet, forteller Tom.

Parc Fermé opplyser: Grunnet annen jobbreise for Parc Fermé-redaktør Simen Næss Hagen, er intervjuet med Tom Slaastad gjennomført av Anders Hagen (redaktørens far, til informasjon) som var på plass under NM-runden på Bjørkelangen forrige helg.

Powered by Labrador CMS