Escort-drømmen som oppfylles med en bitteliten snert av WRC

Espen Ytreland Ruud sluttet ikke i Hyundais WRC-team bare på grunn av familiesavnet. Hjemme stod det også et uferdig rallybilprosjekt.

Publisert

Et prosjekt som kan sies å være guttedrøm han selv sørger for å oppfylle. For en som er glad i å skru, har kompetanse å skru og ikke minst har fått jobbet på de heftigste rallybilene som er produsert i moderne tid, så er det lite annet som føles bedre enn å kunne bygge sin egen doning.

Espen Ytreland Ruud er en stolt bilbygger i en alder av 25 år. I tillegg gjør han rallyfører av seg for å få brukt bilen ordentlig. (Foto: Simen Næss Hagen)

Et prosjekt som kan sies å være guttedrøm han selv sørger for å oppfylle. For en som er glad i å skru, har kompetanse å skru og ikke minst har fått jobbet på de heftigste rallybilene som er produsert i moderne tid, så er det lite annet som føles bedre enn å kunne bygge sin egen doning.

Og hvorfor ikke like gjerne basere dette på kanskje det mest ikoniske karosseriet som har eksistert gjennom rallyhistorien.

– Ja, jeg kjøpte’n høsten 2015. Tok den inn som et tomt karosseri fra Sverige, sier Espen Ytreland Ruud til Parc Fermé, om sin Ford Escort Mk2 fra midten av 70-tallet.

Colin-inspirert

Inspirasjonen har han ikke nødnvendigvis bare hentet fra sin gamle arbeidsgiver i Hyundai sitt fabrikkteam i rally. Mye inspirasjon, både hva gjelder bygging og kjøring, den kommer fra Skottland.

– Jeg har jo gjort en del undersøkelser, og det er ikke til å stikke under en stol at det er gjort mye tilsvarende fra en viss mann som styrtet med et helikopter for noen år siden, sier Ytreland Ruud og henviser naturlig nok til rallylegenden Colin McRae som tragisk omkom i en helikopterulykke september 2007.

– På hvilken måte har Colin inspirert deg?

– Først og fremst er han jo en legende da. Det er det ingen tvil om. Han er den store helten, og bare det blir man inspirert av på alle måter, sier Ruud.

Bruttstatistikk på 100 prosent

25-åringen jobber i dag med foliering og bildekorering, men får utløp for sine mekanikerferdigheter med rallybilen som stod klar til Rally Hedemarken i fjor høst. Men på tre løp er det blitt tre brutte løp. Tekniske årsaker. Selvfølgelig.

– Bruttprosenten min på eWRC-sida er 100 ja. Det er jo bra det. Bare teknisk idioti, vet du, humrer Ruud småironisk, som stadig jobber med å luke ut barnesykdommene fra en relativt uprøvd bil.

Han er forsiktig med å dele ideene sine rent teknisk. Nå som regelverket er blitt friere i nasjonale klasser i rally, vil han tøye strikken lengst mulig for å se hva han kan utnytte med sin WRC-kompetanse.

Samtidig skal det også se bra ut estetisk, tenker han. Derfor er bilen av det stilrene slaget også fra cockpiten.

– Det må jo se fancy ut innvendig da. Det må jo se ut som en WRC-bil. Men så blir man jo aldri helt fornøyd med seg selv heller, da, sier 25-åringen.

https://parcferme.no/front/derfor-velger-espen-24-a-gi-wrc-mekaniker/

«Testbil»

Selv vil han ikke avsløre de konkrete ideene han har under karosseriet på bilen. Ikke at han ønsker å framstå som en hemmelighetskremmer, men litt spenning og mystikk føler han ikke skader.

– Men klart, hvis dette blir bra, så er det jo artig å vise fram også. Om det blir en suksess, så skal jeg ikke være en slik tosk som drar ned veggene på teltet, sier han.

Bilen er i det stadiet han kun kaller for «testbil». Tre brutte løp av tekniske årsaker gjør at han stadig må finne forbedringspotensiale. Forbedringspotensiale mener han også han trenger som sjåfør. Ruud har erfaring fra crosskart og hadde tre rallyløp som debutant på baken å vise til på sin sportslige CV.

– Jeg har jo ikke vanskeligheter med å se begrensningene i meg sjøl, her. De sportslige målene er ikke store. Klart, det er surt å bryte, men det er ikke noe jeg tar noe på vei for så lenge jeg kommer litt lengre enn SS1 og får litt utbytte av startkontingenten, sier han med full selvinnsikt.

Savner Hyundai-miljøet

Espen Ytreland Ruud er en liten spilloppmaker som skaper god stemning rundt seg, og han legger ikke skjul på at han savner miljøet fra Hyundai-teamet. Her fra Rally Sweden for to år siden. (Foto: Simen Næss Hagen)

Enn så lenge er det på mekanikerfronten han kan slå seg mest på brystet for sin erfaring. Hele 2017 gikk med til å skru på Thierry Neuville sin WRC-bil i Rally-VM. Men det ble til slutt for langt hjem fra Alzenau i Tyskland, hvor hovedkvarteret ligger, til gamlelandet og kjæresten.

Og Escort-prosjektet som ble satt på vent.

– Jeg fikk jo møtt på «gamlekara» igjen i Rally Sweden. Mekanikergjengen er en veldig sammensveiset gjeng, og jeg ble tatt imot med åpne armer igjen. Utrolig hyggelig. Det er klart jeg savner arbeidsmiljøet og kollegene. Men jeg savner ikke Alzenau. Det blir litt stusselig når byen har en snittalder på 104 år, fleiper han.

Powered by Labrador CMS