Endelig tok Mads sin første internasjonale tittel – men han haster ikke med comeback i WRC-bil

Egentlig har WRC 2-kjøringen vært en midlertidig hvilepute for ikke å bli glemt i VM-sirkuset. Men til 2021 har årets mester Mads Østberg endret tankegang.

Publisert

2019 var det definitive prøve-og-feile-året for Mads Østberg og hans «Prosjekt Citroën C3 R5». Gjennom to sesonger er ikke bare R5-navnet erstattet med Rally2, men det har også skjedd svært mye under skallet på bilen siden den gang.

Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen kunne juble for WRC 2-gull på Monza sist helg. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

2019 var det definitive prøve-og-feile-året for Mads Østberg og hans «Prosjekt Citroën C3 R5». Gjennom to sesonger er ikke bare R5-navnet erstattet med Rally2, men det har også skjedd svært mye under skallet på bilen siden den gang.

Fra å være åpent sterkt kritisk til hvor lite kjørbar han mente bilen sin var, så har dette i takt med tiden og kjøringen dreid over i en langt mer positiv retning, både i intervjuer og ikke minst på resultatlistene. Og det er selvfølgelig ikke vanskelig nå å skryte av en bil han har tatt sin første internasjonale tittel i, og i så måte den nest mest prestisjefylte tittelen du kan ta i internasjonal rallysport etter VM-tittelen med WRC-bil.

– Bilen begynner å bli veldig fin å kjøre. Den har vi jo utvikla godt gjennom et par år, og jeg har vært så heldig å få lede den utviklinga. Jeg har fått den i den retninga jeg vil ha den i, og nå begynner jeg å bli veldig fornøyd, sier Mads Østberg til Parc Fermé, som avslører også at en «Evo-utgave» kommer på vårparten.

Dialog med to team

Da vil altså all erfaring og forskning de siste årene, med Østbergs filosofi som grunnplattform omsettes i en ny totalpakke og ikke bare med nyhomologerte deler på en base som i utgangspunktet er tre år gammel.

Men selv om han er fornøyd med utviklingen nå, og må mange måter har oppnådd to viktige mål; å få bilen konkurransedyktig og sikre seg en mesterskapstittel, så har ikke Østberg nødvendigvis den samme umiddelbare iveren til hoppe inn i en WRC-bil igjen enste år. Det står i sterk kontrast til utspillene han hadde i fjor høst vedrørende årets sesong.

LES OGSÅ: Mads om 2020: – Jeg kjører heller tre løp i WRC-bil enn ti løp i R5-bil

Det er få seter tilgjengelig, Citroën har selv trukket sin WRC-satsing, og det er ventet store endringer om få år både i forhold til regelverk, fabrikanter og med det også tilgjengelige seter.

– Å ikke kjøre WRC neste år er ikke krise. Det er heller veldig sannsynlig at vi fortsetter i WRC 2. Jeg tenker fortsatt framover, og vi jobber med noen løsninger. WRC 2 er det mest sannsynlige, og jeg har dialog med Citroën - men også et annet team, sier Østberg, uten da å avsløre hva slags team det er snakk om.

Tatt på senga

Mads Østberg. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Da vi snakket med Østberg noen timer etter at WRC 2-tittelen var i boks, så kunne han reflektere over et svært krevende løp. Det som tilsynelatende skulle vært et kort rally med «enkle» etapper å gjennomføre ble kanskje årets desidert vanskeligste utfordringer.

Trange krøtterstier og oppkjørte grusveier innimellom Grand Prix-traseen, kombinert med snødekte fjelletapper som skapte sterke Monte Carlo-assosiasjoner satte førerne på både en kjøreteknisk og ikke minst mental prøve.

– Vi visste det skulle bli spesielt, men ikke så spesielt. Vi ble tatt litt på senga, spesielt på lengden på etappene og at det ble så røft og mye grus, sier Østberg, og legger ikke skjul på at 17 års erfaring med rallykjøring kommer godt med i et slikt løp med et slikt press på seg.

– Erfaringa er selvfølgelig viktig. Det er det ingen tvil om. Jeg har veldig mange verktøy i boksen, og jeg har mye jeg kan lene meg på. Det er klart at det er bra min for min mentale helse underveis. Jeg vet jeg har vært igjennom det meste, sier 33-åringen.

Powered by Labrador CMS