Endelig knakk Andreas WRC-koden: – Vi liker å ha det litt vanskelig her i livet

Han har vakt oppsikt på startlistene, men sjeldent kommet til mål. Aurskog-Høland Rally skulle bli een forløsende opptur for Andreas Wiik.

Publisert

(AURSKOG-HØLAND): Til tross for svært potente doninger i garasjen, har ikke Hamar-karen Andreas Wiik rukket å markere seg nevneverdig på startlistene etter at han gikk til innkjøp av sin første WRC-bil, en Hyundai Accent, høsten 2016.

Andreas Wiik har slitt med å holde sine Hyundai Accent WRC-biler i teknisk stand de siste to sesongene. Innkjøpet av en Mini John Cooper Works WRC viste seg å være en suksess. (Foto: Oliver Alfredsen / Parc Fermé)

(AURSKOG-HØLAND): Til tross for svært potente doninger i garasjen, har ikke Hamar-karen Andreas Wiik rukket å markere seg nevneverdig på startlistene etter at han gikk til innkjøp av sin første WRC-bil, en Hyundai Accent, høsten 2016.

Over to år med trøbbel av teknisk art har resultert i at samtlige starter med WRC-bilen har endt med brutt løp. Mange har også lurt på hvorfor Wiik har orket å strule med et prosjekt det tilsynelatende ikke har vært liv laga for.

Nysgjerrig og utforskende

Men han angrer ikke et sekund.

– Vi liker å ha det litt vanskelig her i livet. Det er jo hovedgrunnen det, jeg syns det er litt for lett bare å betale seg inn et sted også skal alt være på stell. Det er ålreit å trøble litt, lete litt og finne ut hvordan man kan drifte slike biler, få tak i rette folk og så videre, sier en munter Andreas Wiik til Parc Fermé midtveis i Aurskog-Høland Rally.

Og det skulle bli mer enn bare midtveis nå som han i tillegg har gått til anskaffelse av en Mini John Cooper Works WRC, bygd av Prodrive i 2011 og tidligere eid av både Adapta og Rune Danneborg. Omsider kunne ikke bare oppleve et teknisk problemfritt løp, men han kom seg også til mål.

Første fullførte løp i WRC-bil

Andreas Wiik (høyre) og kartleser Tormod Kvisler. (Foto: Anders Hagen / Parc Fermé)

Det ble en 11. plass totalt i løpet, fire minutter og ti sekunder bak totalvinner Anders Grøndal. For første gang fullfører han en NM-runde siden Rally Hedmarken 2017, og for første gang i en WRC-bil. Noen sporadiske løp er blitt kjørt med en Nissan Almera i mellomtiden, men det er WRC-bil som gjelder for den 34-årige friskusen.

– Bilen har fungert perfekt hele veien. Jeg liker ikke å kjøre på vått føre, og derfor jeg er fornøyd med resultatet og å komme til mål. Planen var å komme finne et jevnt, sikkert og godt tempo og komme igjennom. Jeg bestemte meg også for å bremse litt tidligere enn bremsepunktene fra de andre, forteller 34-åringen.

Man kan på mange måter kalle ham for en WRC-samler, hvor han da har investert i to Hyundai Accent WRC og én Mini WRC. Sistnevnte fungerte altså akkurat som den skulle, men er samtidig bygd etter 2011-reglementet med 1,6-liters motor og ingen aktiv senterdifferensial.

Derfor er drømmen fortsatt å få Hyundaien til å fungere plettfritt. Det er stort sett bitte små, men likevel fundamentale nok feil til at han har vært nødt til å bryte. Under helgens NM-runde lot han kameraten Mads Nordnes få kjøre hans første WRC-Hyundai i debutantklassen, men det skulle bare bli med to etapper før det var sluttkjørt igjen.

«Gruppe B Light»

Andreas Wiik med sin Hyundai Accent WRC fra Rally Finnskog. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Denne har det vært mye trøbbel med, men vi tror jo at vi har løst det nå etter mye om og men. Det som skjedde i dag er en følgebagatell, så vi tror det begynnner å bli på stell. Men det er ekstremt vanskelig, sier Wiik, som er skråsikker på at den andre Hyundaien skal være på stell.

– Den skal egentlig være i orden. Det har vært en «bug» i hjernen som ikke har sendt informasjon til dashbordet, men den står der klar den. Vi får se hva det blir av Mini eller Hyundai. For meg er jo Hyundaien nærmest en «Gruppe B Light». Den er helt verst. Mye mer «power» enn i Minien. Det er brutalt, altså, legger han til.

Selv om han ikke har like mye erfaring i rally som en rekke andre etablerte førere som har kjørt de mest topptrimmede bilene, så føler han at selve kjørefølelsen og kjørekomforten er upåklagelig i en WRC-bil.

– Det er jo en materialsport dette her, og WRC-bil er godt materiale. Det er forholdsvis lett å kjøre fort, men det er veldig vanskelig å kjøre veldig, veldig fort. Vi har bestemt oss for å bremse tidlig og ikke seint, og det har fungert, konstaterer han.

Parc Fermé opplyser: Grunnet annen jobbreise for Parc Fermé-redaktør Simen Næss Hagen, er intervjuet med Andreas Wiik gjennomført av Anders Hagen (redaktørens far, til informasjon) som var på plass under NM-runden på Bjørkelangen.

Powered by Labrador CMS