Duket for ekstra Toyota-team i VM - kan det gi Østberg muligheter?

Ett mindre fabrikkteam skaper muligheter for satelitteam. Nå lukter det flere Toyota-biler på startstreken.

Publisert

Tidligere denne måneden antydet Hyundai-teamsjef Andrea Adamo overfor Parc Fermé at det jobbes for å skaffe en ekstern sponsor, eller «leverandør» som han selv sier, for å finansiere en egen bil for Andreas Mikkelsen utenfor fabrikkteamet.

(Foto: McKlein)

Tidligere denne måneden antydet Hyundai-teamsjef Andrea Adamo overfor Parc Fermé at det jobbes for å skaffe en ekstern sponsor, eller «leverandør» som han selv sier, for å finansiere en egen bil for Andreas Mikkelsen utenfor fabrikkteamet.

Hvorvidt det er snakk om et satelitt-team eller en enkeltstående privat påmelding er ikke kjent, men etter at Citroën bestemte seg for å trekke seg ut av VM-sirkuset, så har også fansen begynt å frykte for mangelen på WRC-biler på startstreken neste år.

Nå tyder det likevel på at det også kan bli mer enn tre Toyota-biler klare neste år. Denne uken presenterte Tommi Mäkinen en helt ny førertrio for neste år. Sebastien Ogier, Elfyn Evans og Kalle Rovanperä skal alle kjøre samtlige løp for fabrikkteamet.

Fem løp på plakaten

(Foto: McKlein)

Det setter Jari-Matti Latvala og Kris Meeke på sidelinjen, men førstnevnte er likevel tydelig på at han håper å kjøre flere enkeltrunder med en Toyota Yaris WRC neste år. Allerede bekrefter han at han har egne sponsorer til å kjøre Rally Sweden og Rally Finland.

– Men jeg håper å kjøre Sardinia, Portugal og Wales i tillegg. Og drømmen er New Zealand også, men det er for dyrt. Men det er viktig for meg å få kjøre neste år. Dette året har vært krevende, det har stormet rundt privatlivet mitt også, men jeg ser på neste år mer som en pause enn stopp. Jeg er 34 nå, men føler at jeg fortsatt har flere gode år i meg, sier Jari-Matti Latvala til Autosport.

Kilder Parc Fermé har snakket med har indikert at Toyota er klare for å stille egen bil til samtlige europeiske løp, men disse spekulasjonene og påstandene kom før Latvalas åpenhet rundt sine planer. Tommi Mäkinen har engasjert seg i japanske Takamoto Katsutas satsing de siste årene, med håp om å få en japaner inn i WRC igjen.

Kan være snakk om «B-lag»

Derfor kommer Katsuta trolig til å stille i alle europeiske løp, i tillegg til finaleløpet som skjer på hjemmebane i Japan, noe Autosport også hevder. Kilder Toyota internt forteller at teamet også har vurdert å opprette et «B-lag» for 2020, der grunntanken var at Rovanperä og Katsuta skulle representere dette teamet.

Parc Fermé har også forstått at Mads Østberg har vært i kontakt med Toyota-teamet. Nordmannen har selv ikke bekreftet konkret hvilket team han har snakket med, men har signalisert at han ønsker å kjøre få WRC-løp og vise seg fram, framfor å kjøre enda en full sesong med R5-bil om det er dette som blir hans valgmuligheter.

Østberg har ikke besvart Parc Fermés henvendelse vedrørende om han er involvert i Toyotas potensielle åpning for et ekstra team i utvalgte VM-runder.

Powered by Labrador CMS