Disse vinterbildene får du neppe sett under Rally Finnskog igjen i år

Arrangøren frykter det verste, men KNA Kongsvinger legger en plan B om værgudene ønsker å spille på lag.

Publisert

Det var vært en mild og fuktig start på 2020-året, og er det noen skjelver litt ekstra i buksene av værutviklingen hittil i år, så er det arrangørene av ulike vinterrally.

Lars Martin Stensbøl under fjorårets Rally Finnskog på Bæreia-etappen. I skrivende stund er det mer grønt enn hvitt i Kongsvinger-traktene, og nå står hele Rally Finnskog i fare for å bli avlyst. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det var vært en mild og fuktig start på 2020-året, og er det noen skjelver litt ekstra i buksene av værutviklingen hittil i år, så er det arrangørene av ulike vinterrally.

Både Romjulsrally og Smådølsprinten overlevde med tålelig greie vinterforhold, mens Sigdalsrally får en fuktig gjennomkjøring gjennom fredagen - selv om forholdene på skogen skal være gode nok til at løpet kjøres som vanlig.

Verre står det til på Kongsvinger og traktene rundt Finnskogen. Foruten rundt Svullrya er det mangel på både såle og tele de aller fleste steder, og det begynner også å spøke for blant annet Sandsjøbekken-etappen som går i de dype skogene rundt Svullrya.

Værprognosene sier imidlertid at det skal bli kaldere, men arrangøren er avhengig av mer fryst nedbør og jevne kuldegrader om ikke Rally Finnskog skal lide samme skjebne som fjorårets Numedalsrally.

Stig Rune Kjernsli, løpsleder for Rally Finnskog. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Vi skal ut å se på veiene rundt Svullrya igjen på lørdag. Det finnes is på veiene der oppe, men vi kan ikke ha Service på Kongsvinger og lange transportetapper på bar asfalt. Da vil vi ikke få deltakere, sier løpsleder Stig Rune Kjernsli til Parc Fermé

I 2010 og 2012 gjennomførte Rally Finnskog det man kan kalle for «Svully-konseptet» etter inspirasjon fra 2010-løpet som ble kalt for Svully Rally Dahbi. Mange av de gamle velkjente Rally Finnskog-etappene kjøres rundt Svullrya og «Tanken» som et populært samlingssted, og for arrangøren gjelder det nå å se på hvilke muligheter for at dette konseptet kan takle kravene og standardene for et fullverdig NM-løp.

– Det kan gå hvis vi finner løsninger med service og så videre. Utfordringen er at man må åpne for alle som vil delta i et NM-løp. Sånn sett var det lettere med «Svully», sier Kjernsli.

KNA Kongsvinger vil ta en avgjørelse tidlig neste uke om det i det hele tatt blir noe Rally Finnskog i 2020. I mellomtiden har arrangøren utsatt påmeldingsfrist med redusert startavgift til 27. januar.

Powered by Labrador CMS