Disse førerne har bidratt mest og minst til teamene
Vi har regnet ut hvilke team som har spilt kortene sine best hva gjelder valg av førere og strategi for fabrikkmesterskapet.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

I Rally-VM er det først og fremst førerne som får det største fokuset, og det er gullmedaljen for førerne som har den desidert største interessen og oppmerksomheten fra media og fans.
Men bak førerne står viktige team, og samlet sett spyttes det inn mange hundre millioner kroner fra fabrikker og deres sponsorer for å få på plass så gode biler som mulig. Og for å vinne med en god bil trengs det også en sjåfør. Etter 13 av 14 VM-runder kan vi nå begynne å konkludere med utregningene under.
For her har vi gått samtlige løp og enkeltprestasjoner etter i sømmene. Hvilke førere har levert best resultat flest ganger? Hvor mye fabrikkpoeng samler teamets nest beste fører? Er Hyundai tjent med å ha benyttet seg hele fem førere, og hvor mye taper Citroën på at de kun har to førere til å plukke poeng for dem?
Det er verdt å vite at fabrikkpoengene scores individuelt, uavhengig av førernes plassering i løpet som igjen gir poeng til Fører-VM. For selv om et team har tre førere som havner innenfor de ti beste, så er det bare de to beste som plukker poeng. Teamets tredje beste fører sløyfes fra poengdelingen i fabrikksammenheng, noe som automatisk medfører at en fører bak får en bedre poengplassering for teamet enn for seg selv.
Et eksempel på dette er Rally Tyskland, hvor Toyota tapetserte pallen. Men tredjeplassen til Jari-Matti Latvala teller ikke for Toyota i Fabrikk-VM, og dermed får Thierry Neuville 15 poeng - altså som en tredjeplass - til teamet sitt selv om han havnet på fjerdeplass i løpet.
Poengene plukkes også etter fabrikkførernes plasseringer uavhengig av andre konkurrenter forøvrig. Et eksempel er Citroëns poengfangst fra Rally Sweden. Esapekka Lappi ble nummer to, mens Sebastien Ogier hadde problemer og endte helt nede på en 29. plass. Men han ble den åttende beste kvalifiserte fabrikkføreren, og ergo fikk han fire poeng med seg til teamet i løpet.
1) Hyundai - 380 poeng
Løp | Best | Nest best | Utenfor | Totalt |
Rally Monte Carlo | Neuville (18) | Loeb (12) | Mikkelsen (brutt) | 30 |
Rally Sweden | Neuville (15) | Mikkelsen (12) | Loeb | 27 |
Rally Mexico | Neuville (12) | Sordo (8) | Mikkelsen (brutt) | 20 |
Rally Korsika | Neuville (25) | Sordo (12) | Loeb | 37 |
Rally Argentina | Neuville (25) | Mikkelsen (18) | Sordo | 43 |
Rally Chile | Loeb (15) | Mikkelsen (6) | Neuville (brutt) | 21 |
Rally Portugal | Neuville (18) | Sordo (6) | Loeb (brutt) | 24 |
Rally Sardinia | Sordo (25) | Mikkelsen (15) | Neuville | 40 |
Rally Finland | Mikkelsen (12) | Neuville (8) | Breen | 20 |
Rally Tyskland | Neuville (15) | Sordo (12) | Mikkelsen | 27 |
Rally Tyrkia | Mikkelsen (15) | Sordo (10) | Neuville | 25 |
Rally Wales | Neuville (18) | Mikkelsen (8) | Breen | 26 |
Rally Spania | Neuville (25) | Sordo (15) | Loeb | 40 |
Sum | 238 | 142 | 380 | |
Føreroversikt | ||||
Thierry Neuville | 9/13 | 1/13 | 3/13 | 179 |
Andreas Mikkelsen | 2/10 | 5/10 | 3/10 | 86 |
Dani Sordo | 1/8 | 6/8 | 1/8 | 88 |
Sebastien Loeb | 1/6 | 1/6 | 4/6 | 27 |
Craig Breen | 0/2 | 0/2 | 2/2 | 0 |

Oppsummering: Thierry Neuville er teamets utvilsomme førstefører. Dani Sordo har plukket to poeng mer enn Andreas Mikkelsen til teamet til tross for å ha kjørt to løp mindre, der seieren fra Sardinia ga en ekstra «boost» i poengpotten. Sammen viser forøvrig Mikkelsen og Sordo at de spiller viktige annenfioliner for teamet. Sebastien Loeb er kanskje den som kommer dårligst ut på papiret der han ved fire av seks løp har vært svakeste Hyundai. Craig Breen kunne også kommet bedre ut enn å være dårligst Hyundai ved begge forsøk.
2) Toyota - 362 poeng
Løp | Best | Nest best | Utenfor | Totalt |
Rally Monte Carlo | Tänak (15) | Latvala (10) | Meeke | 25 |
Rally Sweden | Tänak (25) | Meeke (8) | Latvala | 33 |
Rally Mexico | Tänak (18) | Meeke (10) | Latvala | 28 |
Rally Korsika | Tänak (8) | Meeke (4) | Latvala | 12 |
Rally Argentina | Meeke (12) | Latvala (10) | Tänak | 22 |
Rally Chile | Tänak (25) | Meeke (4) | Latvala | 29 |
Rally Portugal | Tänak (25) | Latvala (8) | Meeke (brutt) | 33 |
Rally Sardinia | Tänak (10) | Meeke (6) | Latvala | 16 |
Rally Finland | Tänak (25) | Latvala (15) | Meeke (brutt) | 40 |
Rally Tyskland | Tänak (25) | Meeke (18) | Latvala | 43 |
Rally Tyrkia | Latvala (8) | Meeke (6) | Tänak | 14 |
Rally Wales | Tänak (25) | Meeke (12) | Latvala (brutt) | 37 |
Rally Spania | Tänak (18) | Latvala (12) | Meeke | 30 |
Sum | 239 | 123 | 362 | |
Føreroversikt | ||||
Ott Tänak | 11/13 | 0/13 | 2/13 | 219 |
Jari-Matti Latvala | 1/13 | 5/13 | 7/13 | 63 |
Kris Meeke | 1/13 | 8/13 | 4/13 | 80 |

Oppsummering: Ingen tvil om at Ott Tänak er teamets lederstjerne og i så måte en verdig verdensmester. Har plukket godt over halvparten av teamets poeng på egenhånd og vært best i samtlige tilfeller utenom to. Tabellen indikerer også at Jari-Matti Latvala har hatt en meget svak sesong, mens Kris Meeke har hatt en helt ålreit sesong - dog i skyggen av Tänak. Toyota har plukket ett «bestemannpoeng» mer enn Hyundai, men taper terrenget på den nest beste føreren.
3) Citroën - 284 poeng
Løp | Best | Nest best | Totalt |
Rally Monte Carlo | Ogier (25) | Lappi (brutt) | 25 |
Rally Sweden | Lappi (18) | Ogier (4) | 22 |
Rally Mexico | Ogier (25) | Lappi (6) | 31 |
Rally Korsika | Ogier (18) | Lappi (6) | 24 |
Rally Argentina | Ogier (15) | Lappi (brutt) | 15 |
Rally Chile | Ogier (18) | Lappi (8) | 26 |
Rally Portugal | Ogier (15) | Lappi (brutt) | 15 |
Rally Sardinia | Lappi (8) | Ogier (4) | 12 |
Rally Finland | Lappi (18) | Ogier (10) | 28 |
Rally Tyskland | Ogier (10) | Lappi (8) | 18 |
Rally Tyrkia | Ogier (25) | Lappi (18) | 43 |
Rally Wales | Ogier (15) | Lappi (4) | 19 |
Rally Spania | Ogier (6) | Lappi (brutt) | 6 |
Sum | 216 | 68 | 284 |
Føreroversikt | |||
Sebastien Ogier | 10/13 | 3/13 | 190 |
Esapekka Lappi | 3/13 | 10/13 | 94 |

Oppsummering: Det er ikke vanskelig å se at Citroën lider kraftig i form av å bruke kun to førere. Hele fire ganger har Esapekka Lappi brutt og dermed bidratt med null poeng til teamet. Til gjengjeld har Lappi bidratt med to pallplasser, mens Ogier holder sin posisjon som klar førstefører, og er ikke langt unna å score like mange «bestemannspoeng» som de to foregående teamene. Men det er vanskelig for Ogier å dra lasset aleine, og når Citroën ikke har flere førere å lene seg på, så er de ekstremt sårbare når én av deres førere har en dårlig helg.
4) M-Sport - 218 poeng
Løp | Best | Nest best | Utenfor | Totalt |
Rally Monte Carlo | Suninen (8) | Tidemand (6) | Evans (brutt) | 14 |
Rally Sweden | Evans (10) | Tidemand (6) | Suninen | 16 |
Rally Mexico | Evans (15) | Suninen (brutt) | Ingen | 15 |
Rally Korsika | Evans (15) | Suninen (10) | Ingen | 25 |
Rally Argentina | Suninen (8) | Evans (brutt) | Ingen | 8 |
Rally Chile | Evans (12) | Suninen (10) | Ingen | 22 |
Rally Portugal | Suninen (12) | Evans (10) | Greensmith (brutt) | 22 |
Rally Sardinia | Suninen (18) | Evans (12) | Ingen | 30 |
Rally Finland | Suninen (6) | Greensmith (brutt) | Ingen | 6 |
Rally Tyskland | Greensmith (6) | Suninen (4) | Ingen | 10 |
Rally Tyrkia | Suninen (12) | Tidemand (4) | Greensmith | 16 |
Rally Wales | Evans (10) | Tidemand (6) | Suninen (brutt) | 16 |
Rally Spania | Evans (10) | Suninen (8) | Ingen | 18 |
Sum | 142 | 76 | 218 | |
Føreroversikt | ||||
Teemu Suninen | 6/13 | 5/13 | 2/13 | 96 |
Elfyn Evans | 6/10 | 3/10 | 1/10 | 94 |
Pontus Tidemand | 0/4 | 4/4 | 0/4 | 22 |
Gus Greensmith | 1/3 | 1/3 | 1/3 | 6 |

Oppsummering: M-Sport har sjonglert litt mer med førerne enn Citroën, men har i hovedsak kun stilt med to førere per løp. Ettersom Elfyn Evans, som på papiret er teamets førstefører, måtte stå over tre løp, så har Teemu Suninen plukket flere poeng totalt sett. Deres stand-in- og tredjeførere Pontus Tidemand og Gus Greensmith har gjort jobben sin og plukket kjærkomne poeng, spesielt i Evans' fravær, selv om M-Sport aldri har vært noen toppkandidat til Fabrikk-VM i år. Dog verdt å merke seg at Tidemand har plukket lojale poeng med fire av fire plasseringer som nest beste Ford.