Disse førerne har bidratt mest og minst til teamene

Vi har regnet ut hvilke team som har spilt kortene sine best hva gjelder valg av førere og strategi for fabrikkmesterskapet.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

I Rally-VM er det først og fremst førerne som får det største fokuset, og det er gullmedaljen for førerne som har den desidert største interessen og oppmerksomheten fra media og fans.

(Fotomontasje: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I Rally-VM er det først og fremst førerne som får det største fokuset, og det er gullmedaljen for førerne som har den desidert største interessen og oppmerksomheten fra media og fans.

Men bak førerne står viktige team, og samlet sett spyttes det inn mange hundre millioner kroner fra fabrikker og deres sponsorer for å få på plass så gode biler som mulig. Og for å vinne med en god bil trengs det også en sjåfør. Etter 13 av 14 VM-runder kan vi nå begynne å konkludere med utregningene under.

For her har vi gått samtlige løp og enkeltprestasjoner etter i sømmene. Hvilke førere har levert best resultat flest ganger? Hvor mye fabrikkpoeng samler teamets nest beste fører? Er Hyundai tjent med å ha benyttet seg hele fem førere, og hvor mye taper Citroën på at de kun har to førere til å plukke poeng for dem?

Det er verdt å vite at fabrikkpoengene scores individuelt, uavhengig av førernes plassering i løpet som igjen gir poeng til Fører-VM. For selv om et team har tre førere som havner innenfor de ti beste, så er det bare de to beste som plukker poeng. Teamets tredje beste fører sløyfes fra poengdelingen i fabrikksammenheng, noe som automatisk medfører at en fører bak får en bedre poengplassering for teamet enn for seg selv.

Et eksempel på dette er Rally Tyskland, hvor Toyota tapetserte pallen. Men tredjeplassen til Jari-Matti Latvala teller ikke for Toyota i Fabrikk-VM, og dermed får Thierry Neuville 15 poeng - altså som en tredjeplass - til teamet sitt selv om han havnet på fjerdeplass i løpet.

Poengene plukkes også etter fabrikkførernes plasseringer uavhengig av andre konkurrenter forøvrig. Et eksempel er Citroëns poengfangst fra Rally Sweden. Esapekka Lappi ble nummer to, mens Sebastien Ogier hadde problemer og endte helt nede på en 29. plass. Men han ble den åttende beste kvalifiserte fabrikkføreren, og ergo fikk han fire poeng med seg til teamet i løpet.

1) Hyundai - 380 poeng

LøpBestNest bestUtenforTotalt
Rally Monte CarloNeuville (18)Loeb (12)Mikkelsen (brutt)30
Rally SwedenNeuville (15)Mikkelsen (12)Loeb27
Rally MexicoNeuville (12)Sordo (8)Mikkelsen (brutt)20
Rally KorsikaNeuville (25)Sordo (12)Loeb37
Rally ArgentinaNeuville (25)Mikkelsen (18)Sordo43
Rally ChileLoeb (15)Mikkelsen (6)Neuville (brutt)21
Rally PortugalNeuville (18)Sordo (6)Loeb (brutt)24
Rally SardiniaSordo (25)Mikkelsen (15)Neuville40
Rally FinlandMikkelsen (12)Neuville (8)Breen20
Rally TysklandNeuville (15)Sordo (12)Mikkelsen27
Rally TyrkiaMikkelsen (15)Sordo (10)Neuville25
Rally WalesNeuville (18)Mikkelsen (8)Breen 26
Rally SpaniaNeuville (25)Sordo (15)Loeb40
Sum238142380
Føreroversikt
Thierry Neuville9/131/133/13179
Andreas Mikkelsen2/105/103/1086
Dani Sordo1/86/81/888
Sebastien Loeb1/61/64/627
Craig Breen0/20/22/20
(Foto: Helena El Mokni / Hyundai Motorsport GmbH)

Oppsummering: Thierry Neuville er teamets utvilsomme førstefører. Dani Sordo har plukket to poeng mer enn Andreas Mikkelsen til teamet til tross for å ha kjørt to løp mindre, der seieren fra Sardinia ga en ekstra «boost» i poengpotten. Sammen viser forøvrig Mikkelsen og Sordo at de spiller viktige annenfioliner for teamet. Sebastien Loeb er kanskje den som kommer dårligst ut på papiret der han ved fire av seks løp har vært svakeste Hyundai. Craig Breen kunne også kommet bedre ut enn å være dårligst Hyundai ved begge forsøk.

2) Toyota - 362 poeng

LøpBestNest bestUtenforTotalt
Rally Monte CarloTänak (15)Latvala (10)Meeke25
Rally SwedenTänak (25)Meeke (8)Latvala33
Rally MexicoTänak (18)Meeke (10)Latvala28
Rally KorsikaTänak (8)Meeke (4)Latvala12
Rally ArgentinaMeeke (12)Latvala (10)Tänak22
Rally ChileTänak (25)Meeke (4)Latvala29
Rally PortugalTänak (25)Latvala (8)Meeke (brutt)33
Rally SardiniaTänak (10)Meeke (6)Latvala16
Rally FinlandTänak (25)Latvala (15)Meeke (brutt)40
Rally TysklandTänak (25)Meeke (18)Latvala43
Rally TyrkiaLatvala (8)Meeke (6)Tänak14
Rally WalesTänak (25)Meeke (12)Latvala (brutt)37
Rally SpaniaTänak (18)Latvala (12)Meeke30
Sum239123362
Føreroversikt
Ott Tänak11/130/132/13219
Jari-Matti Latvala1/135/137/1363
Kris Meeke1/138/134/1380
(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Oppsummering: Ingen tvil om at Ott Tänak er teamets lederstjerne og i så måte en verdig verdensmester. Har plukket godt over halvparten av teamets poeng på egenhånd og vært best i samtlige tilfeller utenom to. Tabellen indikerer også at Jari-Matti Latvala har hatt en meget svak sesong, mens Kris Meeke har hatt en helt ålreit sesong - dog i skyggen av Tänak. Toyota har plukket ett «bestemannpoeng» mer enn Hyundai, men taper terrenget på den nest beste føreren.

3) Citroën - 284 poeng

LøpBestNest bestTotalt
Rally Monte CarloOgier (25)Lappi (brutt)25
Rally SwedenLappi (18)Ogier (4)22
Rally MexicoOgier (25)Lappi (6)31
Rally KorsikaOgier (18)Lappi (6)24
Rally ArgentinaOgier (15)Lappi (brutt)15
Rally ChileOgier (18)Lappi (8)26
Rally PortugalOgier (15)Lappi (brutt)15
Rally SardiniaLappi (8)Ogier (4)12
Rally FinlandLappi (18)Ogier (10)28
Rally TysklandOgier (10)Lappi (8)18
Rally TyrkiaOgier (25)Lappi (18)43
Rally WalesOgier (15)Lappi (4)19
Rally SpaniaOgier (6)Lappi (brutt)6
Sum21668284
Føreroversikt
Sebastien Ogier10/133/13190
Esapekka Lappi3/1310/1394
(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Oppsummering: Det er ikke vanskelig å se at Citroën lider kraftig i form av å bruke kun to førere. Hele fire ganger har Esapekka Lappi brutt og dermed bidratt med null poeng til teamet. Til gjengjeld har Lappi bidratt med to pallplasser, mens Ogier holder sin posisjon som klar førstefører, og er ikke langt unna å score like mange «bestemannspoeng» som de to foregående teamene. Men det er vanskelig for Ogier å dra lasset aleine, og når Citroën ikke har flere førere å lene seg på, så er de ekstremt sårbare når én av deres førere har en dårlig helg.

4) M-Sport - 218 poeng

LøpBestNest bestUtenforTotalt
Rally Monte CarloSuninen (8)Tidemand (6)Evans (brutt)14
Rally SwedenEvans (10)Tidemand (6)Suninen16
Rally MexicoEvans (15)Suninen (brutt)Ingen15
Rally KorsikaEvans (15)Suninen (10)Ingen25
Rally ArgentinaSuninen (8)Evans (brutt)Ingen8
Rally ChileEvans (12)Suninen (10)Ingen22
Rally PortugalSuninen (12)Evans (10)Greensmith (brutt)22
Rally SardiniaSuninen (18)Evans (12)Ingen30
Rally FinlandSuninen (6)Greensmith (brutt)Ingen6
Rally TysklandGreensmith (6)Suninen (4)Ingen10
Rally TyrkiaSuninen (12)Tidemand (4)Greensmith16
Rally WalesEvans (10)Tidemand (6)Suninen (brutt)16
Rally SpaniaEvans (10)Suninen (8)Ingen18
Sum14276218
Føreroversikt
Teemu Suninen6/135/132/1396
Elfyn Evans6/103/101/1094
Pontus Tidemand0/44/40/422
Gus Greensmith1/31/31/36
(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Oppsummering: M-Sport har sjonglert litt mer med førerne enn Citroën, men har i hovedsak kun stilt med to førere per løp. Ettersom Elfyn Evans, som på papiret er teamets førstefører, måtte stå over tre løp, så har Teemu Suninen plukket flere poeng totalt sett. Deres stand-in- og tredjeførere Pontus Tidemand og Gus Greensmith har gjort jobben sin og plukket kjærkomne poeng, spesielt i Evans' fravær, selv om M-Sport aldri har vært noen toppkandidat til Fabrikk-VM i år. Dog verdt å merke seg at Tidemand har plukket lojale poeng med fire av fire plasseringer som nest beste Ford.

Powered by Labrador CMS