Dette var verdt å få med seg fra Numedalsrally

Snøen kom som julekvelden på kjerringa, og Smådøla var sultne på rallyførere.

Publisert

Vi starter med det siste. Men først - Eyvind Brynildsen tok en voldsom skalp med 15,4 sekunder ned til Ole Christian Veiby, 25,5 ned til Anders Grøndal og 26,4 ned til Frank Tore Larsen på den første etappen.

Vi starter med det siste. Men først - Eyvind Brynildsen tok en voldsom skalp med 15,4 sekunder ned til Ole Christian Veiby, 25,5 ned til Anders Grøndal og 26,4 ned til Frank Tore Larsen på den første etappen.

– Det er bånn gass, bånn gass, bånn gass og bånn gass. Dette er det beste jeg har vært borti med klærne på, utbrøt Brynildsen etter første gjennomkjøring.

Snittfarta var på 129,17 kilometer i timen, over 26,48 kilometer med fart, riktinok barnemat sammenliknet med de 143 han bikket i Sigdalsrally.

Foto: Simen Næss Hagen

Uansett, Brynildsen skulle få «payback-time» fra den unge Kongsvinger-gutten på siste etappe, da i motsatt retning. Mer om dette et et par avsnitt lenger ned.

Samtidig kan vi også ta med at Anders Grøndal etter flere måneder med strul og trøbbel omsider fant ut av problemene med bilen, fotfulgte sin lokale rival Frank Tore Larsen gjennom helgen, og tok ham med 19,6 sekunder på siste etappe - nok til å rappe siste palltrinnet foran nesa på ham.

– Vi har kastet bort en hel vintersesong, men det var godt å kunne gå inn i sommersesongen med å vite at det nå kun står på sjåføren og ikke bilen, sa Grøndal.

Smådøla-bonanza 2

Norges desidert heftigste fartsetappe om vinteren er ikke bare guds lykke for deltakerne. Det kan også bli et mareritt hvis etappen ikke håndteres på riktig måte. For ved overmod og ukonsentrasjon, så biter etappen tilbake.

Mange fikk erfare dette. Spesielt unggutten Lars Martin Stensbøl, som har tatt rally-Norge med storm etter at han har vist imponerende fart i sin Renault Twingo R2.

Imponerende fart er det derimot vanskelig å overholde når sola skinner mot deg, og snøføyka fra bilen foran gjør det som å kikke inn i en nymalt, hvit vegg. Da blir det tøft når svingen nyper mer enn farta skulle tilsi, og resultatet ble en hard avkjøring, rett i noen tømmerstokker, før Smådøl-eventyret endte med en forlengs salto.

Lillebror Mads Ola i kartleserstolen måtte ta røntgen av ryggen, men slapp unna med litt «painkillers» og en storebror med dårlig samvittighet.

Men Stensbøl kommer tilbake, han har lovet Parc Fermé at bilen kan bygges opp igjen, og aller mest var han litt skuffet over at «denne bergenseren» gjerne kunne satt litt flere kjepper i NM-hjula til hovedkonkurrent Morten Storsveen i klassen for tohjulsdrevne biler.

I samme sleng kan vi også nevne at Stensbøl ikke var alene. Mats Lysen, født og oppvokst ikke langt fra samme «høgget» i Hedmark, kunne cruiset inn til en tredjeplass i klasse 13. Men Smådøla var sultne på førere, og Lysen ble ett av flere ofre. Denne gang på den aller siste etappen. Ifølge bruttlistene måtte hele 17 ekvipasjer kapitulere på Smådøla Nord og Syd, av ymse årsaker.

Kameratslig utpsyking

At Eyvind Brynildsen og Frank Tore Larsen er gode venner, er det ingen tvil om. Brynildsen startet blant annet kronerulling for Larsen etter at han ødela bilen på Hurumsprinten for to år siden, og i VM-runden i Sverige stilte Larsen opp som ingeniør for sin norske rival.

Og skal vi tro utsagn på rallyradioen, så skulle det ikke stå på utpsykingen. Hva som ble sagt mellom dem to vites ikke, men på radion hadde Larsen klar melding til Brynildsen etter at han ble parkert med 26,4 sekunder på Smådøla.

– Jeg åpnet med hvilepuls. Slår jeg ikke Eyvind på de to neste, så skjønner jeg ingenting, sa Larsen til radioreporter Molly Pettit.

Han fikk nesten rett. Eyvind tok ham med bare tre tideler på Vergjedalen, men parkerte ham på nytt med 12 sekunder på Lesteberg. Og da snøen lavet ned, lurte rallyradioen på om dette ville bli en stor ulempe for ham, spesielt da Smådøla skulle kjøres andre gang som siste etappe. Brynildsen valgte i stedet en mer eplekjekk tilnærming.

– Neida, dette snøfallet her har egentlig ingenting å si for noen av oss, var 29-åringens klare melding.

Lite visste nok han at det kom flere centimeter nysnø oppå veien. Da måtte han krype til korset da Ole Christian Veiby stjal seieren på Smådøla med hele 21,6 sekunders margin. Brynildsen fikk høre det på målrampa, da han av yrke jobber med å brøyte.

– Men da står det Scania i stedet for Ford foran, også pleier det å være en slik plog helt fremst, var Brynildsen svar, som riktignok gratulerte Veiby med seieren og erkjente at «slik er rally».

Stressa rallyførere stoppet av «onkel»

I blant kan man ha dårlig tid på transporten mellom TK-ene. Noen har bytta dekk, andre har kanskje dårligere rutiner på å sette på seg sikkerhetsutstyret eller om så ustabile blærer før det barker løs på skogen.

Uansett, Parc Ferme maner til at det er på skogen det skal gasses. Utover dette tenker vi det holder lenge med vanlige trafikkregler. Ikke noe vits i å gjøre rally mer kostbart enn det allerede er.

Tre sekunder fra bergensk sensasjon

Vi avslutter med den blideste bergenseren på jord, som endelig fikk fullført en NM-runde etter den tekniske fadesen på SS2 i Sigdal. Vi snakker om rallycrossprofilen Andreas Bakkerud, som Parc Fermés Facebook-følgere tror blir den hardeste nøtta å knekke i rallycross-VM i år.

Foto: Simen Næss Hagen

Og i rallysporet viste Bakkerud at han også kunne kjøre fort. Klasseseier på første Smådøla-etappe, og kjørte på tidelene jevnt med Morten Storsveen gjennom hele dagen. Hadde det ikke vært for giga-tilbudet på SS4, ikke langt fra Parc Fermés kameralinse, så kunne det kanskje blitt både andreplass og kanskje seier for Bakkerud og kartleser Miriam Walfridsson. For det skilte nemlig ikke mer enn 3,5 sekund opp til klassevinner Trond Lyseng. Og da bør det også nevnes at det kun var to tideler mellom Lyseng og Storsveen.

Bakkerud var derimot blid som en sol, og skal finne alle hull og luker som finnes i kalenderen for å få kjørt flere NM-runder i Team Grøndal Bilbutikkens Ford Fiesta R2T. Sees på Sørlandet, Bakkerud?

Powered by Labrador CMS