Dette tenker NBF og Opel Norge om å ta imot den nye elektriske rallybilen

Opel-fabrikken skal homologere den første elektriske rallybilen med FIA-papiret. Men er det plass til den i et nasjonalt mesterskap?

Publisert

Tidligere i år be det klart at Opel og Opel Motorsport vil sette en standard for å utvikle en helelektrisk rallybil, hvor det skal kjøres en helt egen merkecup i Tyskland neste år.

Opel Corsa-e Rally, konseptbilen som Opel presenterte i høst. (Foto: Opel Automobile GmbH)

Tidligere i år be det klart at Opel og Opel Motorsport vil sette en standard for å utvikle en helelektrisk rallybil, hvor det skal kjøres en helt egen merkecup i Tyskland neste år.

Vi utfordret rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund på hvordan de vil løse situasjonen dersom en nordmann vil få tak i Opels nye Corsa-e, som nå utvikles som en rendyrket rallybil, og kjøre med denne i Norge.

– Nå regner jeg med at dette blir en internasjonalt homologert bil, selv om du også kan nasjonalhomologere her i Norge. Så det ville jo blitt opp til oss i seksjonen. Jeg ser ingen grunn til at en slik bil ikke skal tillates i Norge, dersom noen vil komme med en slik bil, sier seksjonsleder Arne Ingar Stulen til Parc Fermé.

– Ideell for sprintrallyløp

De fleste bilsportgrener har allerede begynt, eller er i startfasen av en gradvis elektrifisering. Rally blir kanskje sett på som den siste grenen hvor helelektriske drivlinjer skal inn, med tanke på både infrastruktur og sikkerhet.

Dette er også tanker som slår Stulen imiddelbart dersom man skal ha en elektrisk rallybil i norske rallyløp.

– Det er et spennende lerret å bleke, og tematikken er allerede etterspurt i forbundet. Nå vil neppe Sigdalsrally i 30 kuldegrader være noe aktuelt med en slik bil, men vi har såpass mange sprintrallyløp i Norge at bilen helt klart ville vært ideell å kjøre der, fortsetter Stulen.

Og spiller for så vidt ballen videre til den norske Opel-importøren.

Arne Ingar Stulen, leder for rallyseksjonen og kartleser i rally. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Fra seksjonssiden så er vi løsningsorienterte‚ og min holdning generelt er at det skal være mulig å kunne kjøre uansett hva du kommer med. Jeg tenker at vi burde vært på Opel-importøren, for i et elbil-land som Norge, så burde vi hatt en egen cup med ti slike biler, sier Stulen videre.

Følger med på cupen i Tyskland

Hva tenker så den norske Opel-importøren? Bertel O. Steens PR- og informasjonssjef for Opel og Citroën, Stein Pettersen, har naturlig nok fått med seg prosjektet fra Tyskland, hvor det i første omgang produseres 15 biler til merkecupen. Pettersen er forøvrig selv sterkt motorsportinteressert personlig og er naturlig nok veldig nysgjerrig på denne utviklingen.

– I forhold til både bilen og cupen som skal kjøres i Tyskland, så har det allerede vært oppmerksomhet og interesse fra norske bilsportutøvere. Opel har jo en lang motorsporttradisjon, spesielt på kunderacing, så dette er jo noe vi definitivt kommer til å se på framover,. Vi følger dette tett og har allerede vært i dialog med Tyskland om disse rallybilene, sier Pettersen til Parc Fermé.

Han vil dog være forsiktig med å gi noen klare lovnader og garantier om at de vil være grunnpådrivere til å organisere en merkecup i Norge med denne bilen.

Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Bertel O. Steens Opel- og Citroën-avdeling. Her som Formel 1-ekspert på Viasport forrige helg. (Skjermdump: Viasport 1)

– Det er vanskelig å svare helt konkret på akkurat dette nå. Vi har ikke diskutert budsjetter eller noe, men vi er selvfølgelig interesserte i å kunne tilrettelegge for noe sånt. Det må nok gås noen runder, både her og i Tyskland, men vi har begynt å kikke litt på dette. Og etterhvert som ting kommer mer i gang, så skal vi snakke mer med våre tyske venner om dette, sier Pettersen.

Tilsvarende R1-ytelse

At Tyskland er tidlig ute med en rallycup vil derfor kunne bane vei for en potensiell merkecup også her hjemme i Norge. Norsk rallysport og norske importører har gode tradisjoner og erfaringer med merkecuper tidligere, hvor både Nissan Almera Rallycup, Peugeot Supercup og Subaru Cup har rekruttert mang en rallybil som fremdeles finnes på norske skoger.

– Vi må høste erfaring fra denne cupen og se hvordan det både er å drifte, men ikke minst sikkerheten rundt det og hele den biten, sier PR- og informasjonssjefen.

Hvor fort vil en så en rallybil som dette flytte på seg? I de offisielle spesifikasjonene på bilen heter det at motoren vil yte 136 hestekrefter med et dreiemoment på 260 newtonmeter, da med naturlig drag helt fra bunn av. Vekten på bilen blir opp til hele 1400 kilo, og batteripakka skal ha en kapasitet på 50 kilowatt.

– Hvordan vi skal klassifisere bilen er jo underordnet. Den bør gå i en internasjonal klasse, og den vil jo gå på noe tilsvarende R1-nivå. Men om den skal inn med R1 eller om det opprettes en egen elektrisk klasse får vi finne en løsning på når det blir aktuelt, sier Stulen.

Powered by Labrador CMS