Dette tenker Hyundai-sjefen om samarbeidet med Oliver og hvorfor de gir ham nye WRC-sjanser
– Så lenge det er Hyundai Motorsport som betaler, så er det Hyundai Motorsport som bestemmer.
Den fargerike teamsjefen fra Italia, Andrea Adamo, har definitivt tatt Oliver Solberg under sine vinger. I desember i fjor signerte de den norsk-svenske tenåringen, med mål om å satse på WRC 2 og vinne dette mesterskapet i år, men det først til helgens Rally Portugal at Solberg starter sitt første WRC 2-løp for denne sesongen.
Og vi må vente til over sommeren før det blir hans andre løp, for i mellomtiden er det WRC-bil som igjen gjelder for sønnen til verdensmesteren fra 2003, Petter Solberg. Debuten i WRC-bil i VM-sammenheng fikk han i Finland i vinter, som endte med etappetider i helt i sjiktet av de beste førerne verden, med en syvendeplass til slutt etter en førerfeil på siste etappe. Neste sjanse blir Rally Sardinia.
– Hva er grunnen til at han får enda en sjanse sjanse i WRC-bil i år?
– Hvorfor ikke, er Andrea Adamos tydelige, kontante svar i et eksklusivt intervju overfor Parc Fermé.
– Når får vi se ham i WRC-bil igjen?
– Etter Arctic, så spurte alle meg om det. Og jeg sa; jeg vet ikke. Han har ikke gjennomført sitt andre løp en gang før han skal kjøre sitt tredje løp, svarer Adamo lettere oppgitt, hvor resten av responsen hans kan sees i videovinduet under:
De to neste VM-rundene er blant de mest populære på kalenderne, og innleder også grusløpene etter at VM har åpnet med blandede forhold av is, snø og asfalt på de tre første VM-rundene. Portugal og Sardinia er trofaste travere på kalenderen.
– Oliver er en av de store stjernene i VM nå, og en som Hyundai tror på. Hvis vi lar han få kose seg, slik vi gjorde i Finland, så er dette det riktige å gjøre. Det var viktig for ham i vinter å få sjansen på snø da det ikke er så mange vinterløp på kalenderen. Sardinia er et løp jeg tror forblir i framtiden, og det er et fint løp å teste ham på. Skal han vokse og utvikle seg, så må han være på en tøff lekeplass hvor han blir utfordret, sier teamsjefen.
– Var det Oliver sitt ønske å kjøre Sardinia i sin neste sjanse i WRC-bil?
– Om de betaler regningene sine sjøl, så kan de bestemme selv. Men så lenge det er Hyundai Motorsport som betaler, så er det Hyundai Motorsport som bestemmer.
– Hvordan er det å jobbe med Oliver, generelt?
– Det er veldig fint, men skal du få ordentlige svar må du nesten spørre ingeniørene som jobber enda tettere på ham. Men du ser hvor lidenskapelig opptatt han er av dette. Han har det veldig morsomt med å holde på med dette.
– Og du visste kanskje at du fikk med Petter i pakka når du signerte Oliver? Hvordan er det å ha med Petter?
– Kontrakten er med Oliver. Ikke Petter. Når Petter er til stede, så er jeg glad når han kan hente kaffe til meg. Men så fort han begynner å prate, så må jeg skru han av.
Adamo har en tydelig fleipende mine, og er glad for at de også kan nyte godt av Petters kompetanse og engasjement. Slik Parc Fermé forstår er det mye Solberg-innflytelse på oppsett og videre utvikling, uten at Adamo går spesifikt til verks på akkurat dette.
– Spøk til side, så er Petter også en annen som er veldig lidenskapelig for dette. Jeg har glad for å kunne jobbe med ham. Men vi må huske på at det er Oliver vi skal utvikle her. Petter kan jo være litt over alt, så jobben min er vel å roe han ned litt, smiler Adamo.
– Hvordan vil du beskrive Olivers totalpakke utenom førerferdighetene?
– For meg er Oliver en 19-åring som vi skal stille spørsmål som en 19-åring skal svare på. Spør vi ham om for mye ting og legger for mye press, så kan det bli for mye. La han kose seg med det han gjør og leve sitt eget liv nå, og ikke overspørre ham.