Dette skjer dersom du har tenkt å ta en Rally3-bil inn på norske rallyveier

– Miljøet er ikke stort nok til at vi bare kan si nei til en slik bil.

Publisert

Det sier leder for rallyseksjonen, Arne Ingar Stulen, til Parc Fermé. I år har det internasjonale bilsportforbundet opprettet en helt ny internasjonal klasse som ikke automatisk har noen forankring fra før i nasjonale mesterskap. Ei heller i Norge.

Rally3-klassen faller mellom det vi fram til i dag kjenner som R5 og R2. Denne likner kanskje mest på en R2-bil, men har altså firehjulstrekk og en litt større bakvinge som de mest markante forskjellene. (Foto: M-Sport)

Det sier leder for rallyseksjonen, Arne Ingar Stulen, til Parc Fermé. I år har det internasjonale bilsportforbundet opprettet en helt ny internasjonal klasse som ikke automatisk har noen forankring fra før i nasjonale mesterskap. Ei heller i Norge.

For den nye klassen «Rally3» er altså blitt et mellomledd i det vi i dag kjenner som R5-biler og R2-biler, men som formelt nå kalles for henholdsvis Rally2 og Rally4. Det er viden kjent at Rally2-bilene er 1,6-liters turboladede biler med firehjulstrekk, mens Rally4 har 1,0-1,3-liters turbomotorer og tohjulstrekk.

– Hvis du har tenkt å kjøpe en slik bil, så må man også starte med forbundet for å få klarert hvordan denne bilen skal klasses inn. Det er ikke formelt tatt opp i seksjonen enda, da det oss bekjent ikke er noen tilfeller av at en slik bil skal inn i Norge enda. Så må vi diskutere og finne ut hvor vi skal plassere den. Uten at vi har gått igjennom denne klassen for nøye, så er det i mitt hode en slags erstatning av de gamle N4-bilene, hvor det jo ikke er noen nye biler lengre.

– Så man kan ikke risikere å få startnekt fordi dere ikke har satt bilen i noen klasse enda?

– Neinei. For det første er ikke miljøet stort nok til at vi kan si nei til en slik bil. Men vi har ikke lagt noen jobb i det da det ikke har vært aktuelt enda. Og for det andre er det jo en internasjonalt klasset og FIA-homologert bil som er godkjent. Det kan man jo heller ikke si nei til. Men den som kjøper en slik bil bør nok involvere Norges Bilsportforbund før den tas inn, sier Stulen, og legger til at bilen trolig vil klasses inn i Klasse 1 hvor R5-, S2000- og RRC-biler, samt fortsatt internasjonalt godkjente Gruppe N-biler deltar.

Han innrømmer dog at han er usikker på hvor utbredt en deltakelse med Rally3 blir. Per i dag er det kun M-Sport som har utviklet en slik bil, men det er ventet at flere fabrikanter kommer på banen. I det internasjonale systemet er Rally3 forøvrig tenkt å være den nye øverste juniorklassen i EM, samt at WRC 3 skal kjøres med denne klassen.

Arne-Ingar Stulen, kartleser i rally og leder for rallyseksjonen i Norges Bilsportforbund, her fra Rally Sørland i 2018. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Bilen koster vel bortimot en million kroner, og for mange er det spranget for stort. Skal man først legge en million inn i en rallybil så kan det jo tenkes at man også ser på brukte R5-biler etterhvert, sier han.

Dog vil han ikke foregripe noen ting. Er interessen større enn først antatt, så lover de å ta hensyn til det.

– Det er jo første sesong med denne bilen nå, så det blir spennende å se hvor utbredt den blir. Kommer det kanskje 10 stykk eller flere til Norge, så er det klart vi må se på et eget mesterskap. Det er deltakelsen som vil bestemme det, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS