Dette er historiene bak førernes selvvalgte startnumre i Rally-VM


DEL
Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen og Dani Sordo viser fram ny bil og nye startnumre under WRC-lanseringen i Birmingham. (Foto: Simen Næss Hagen)

Stor konkurranse om ett-tallet, og Andreas Mikkelsen befinner seg helt i andre enden av skalaen av startnumre.

(BIRMINGHAM): Nytt av året er nemlig at WRC går i samme retning som blant annet Formel 1, Rallycross-VM og en rekke andre racingserier.

Og annen lagidrett forsåvidt.

I stedet for kronologisk rekkefølge på startnumre etter team og regjerende verdensmester, så har førerne i år søkt om ett permanent startnummer de skal bruke i hvert løp de kjører. Eneste unntaket er startnummer 1, som er forbeholdt verdensmester Sebastien Ogier.

Den muligheten tok han også umiddelbart.

– Det er tallet vi alle kjemper for, og jeg er stolt over å kunne bruke det enda et år til. Jeg må prøve å holde på dette nummeret så lenge som mulig, sa franskmannen da årets WRC-biler ble vist frem for første gang under Autosport-messa i Birmingham.

- ANNONSE -

Samtlige førere fikk mulighet til å forklare bakgrunnen for sine startnumre. Noen mer bevisst og gjennomtenkt enn andre. Vi tar det fortløpende:

#3 – Teemu Suninen, Ford: – Jeg har alltid hatt nummer 3 gjennom karrieren min. Jeg begynte med 310 i gokart, og da jeg tok et steg opp, så fjernet jeg det bakerste tallet slik at det ble 31. Nå har jeg kommet helt til toppen av rally, så da tok jeg vekk enda et tall og endte på 3.

#4 – Esapekka Lappi, Citroën: – Jeg er jo veldig profesjonell av meg. Så vi kan bruke 4 i stedet for A i en hashtag. Så da blir det #L4PPI.

#5 – Kris Meeke, Toyota: – Egentlig har jeg ikke noe forhold til tallet. Jeg spurte min fire år gamle datter om å tegne en rallybil og samtidig sette et nummer på siden. Og hun satte 5. Så da ble det 5.

#7 – Pontus Tidemand, Ford: – Jeg synes 7 er et fint tall, sier Tidemand i en kort melding til Parc Fermé, ettersom han ikke var til stede i Birmingham.

#6 – Dani Sordo, Hyundai: – De siste tre årene har jeg kjørt med nummer 6 og det er et tall jeg har begynt å like godt. Så ettersom jeg alltid har hatt det på Hyundaien så var det naturlig å fortsette med det.

#8 – Ott Tänak, Toyota: – Jeg tror det er noe bak 8. Det er vel et lykketall i Japan og vi kjører for en japansk fabrikant, så det er naturlig at vi har nummer 8.

#10 – Jari-Matti Latvala, Toyota: Da vi kom til Toyota i 2017, da hadde vi nummer 10. Det var ett av våre beste sesonger. Det som også er fint er når du fjerner 0-tallet, så har du 1. Så vi håper vi sitter igjen med det tallet etterhvert.

#11 – Thierry Neuville, Hyundai: – Nicolas og jeg har gode minner fra 2013 hvor vi hadde 11. Vi ble nummer to i mesterskapet og gjorde det bra det året. Vi har alltid likt det tallet, også er jo nummer 1 inni tallet i tillegg, så.

#33 – Elfyn Evans, Ford: – Jeg har ikke noe spesielt favorittall, men det er initialene mine speilvendt, så vi tenkte at det kunne passe fint.

- ANNONSE -

#89 – Andreas Mikkelsen, Hyundai: – Det er mange årsaker bak dette tallet, men både Anders og jeg er jo født i 1989. Så vi er nå Team 89.

Én som ikke var til stede, av naturlige Rally Dakar-årsaker, var Sebastien Loeb. Hans startnummer ble ikke avslørt. Skal Parc Fermé gjøre en kvalifisert gjetning, så vil vi se Loeb med startnummer 9 i år. Han har kjørt med dette tallet i rallycross, og kan ha noe med at han har ni VM-titler i rally.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here